Isnin, 10 Disember 2012

Khalid Samad

Khalid Samad


Video: Tiada Jihad Di Palestin?

Posted: 09 Dec 2012 09:02 PM PST

TIADA JIHAD DI PALESTIN - UIS

Ust. Idris Sulaiman (Ahli Majlis Syura Ilmuan Malaysia)

DR ASRI BIDAS ULAMA MUDA UMNO-ISU TIADA JIHAD DI PALESTIN

Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin (Dr Maza)

JIHAD PALESTIN : PEMUDA PAS BIDAS ULAMAK MUDA UMNO
KUALA LUMPUR: Ulama Muda Umno (Ilmu) memperlihatkan kedangkalan mereka apabila mengatakan tidak ada jihad di Palestin sedangkan jihad itu adalah usaha berterusan menentang kezaliman sebagaimana di tuntut oleh Nabi junjungan Muhammad SAW.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Ridhuan Mohd Noor berkata, dalam konteks Palestin, jihad adalah fardhu kerana bumi Palestin dijajah oleh Yahudi sehingga umat Islam kehilangan Masjid Al-Aqsa yang merupakan kiblat pertama umat Islam.

"Umat Islam Palestin juga dibunuh, dipenjarakan dan dirogol dalam masa yang sama Yahudi tidak pernah patuh kepada sebarang perjanjian yang dibuat," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau berkata demikian mengulas rakaman penjelasan Ahli Majlis Syura Ulama Muda Umno Idris Sulaiman berhubung isu Palestin yang tersebar dalam laman Youtube (gambar kanan)sejak beberapa hari lalu.

Malah kata Ridhuan, Ulama Muda Umno sendiri telah menunjukkan ketidakfahaman mereka apabila mengatakan tidak perlu memboikot produk jaringan Israel.

Tegas Ridhuan, di zaman Nabi SAW, generasi sahabat pernah memboikot telaga 'Ruumah' milik Yahudi dan akhirnya dijual telaga itu kepada Saidina Othman bin Affan.

Jelasnya, ini menunjukkan kepada umat Islam bahawa tindakan boikot pernah dilaksanakan oleh generasi sahabat Nabi Muhammad SAW.

Beliau turut membidas kenyataan Ulama Muda Umno yang meminta rakyat Palestin berhijrah keluar dari Palestin, sedangkan katanya setiap inci bumi Palestin adalah milik mereka dan wajib mereka pertahankan dan membebaskan daripada Zionis.

Sementara itu, sehingga berita ini ditulis, seramai 100 penonton memilih tidak suka manakala hanya empat sahaja memilih suka kepada kilp video itu.

Dalam pada itu, tegas Ridhuan, Ulama Muda Umno perlu menasihati pimpinan negara ini yang bersekongkol dengan Israel contohnya membenarkan hubungan dagang bahkan pernah menjemput pasukan kriket Israel ke negara ini pada 1997.

"Malangnya, Ulama Muda Umno dilihat lebih menjadi pekakas politik bagi membenarkan kezaliman dan kejahatan Umno yang memerintah lebih 55 tahun ini.

"Mereka sepatutnya menasihati Umno BN untuk mengiktiraf kerajaan Hamas yang dipilih oleh rakyat dalam ruang demokratik," jelasnya. -Harakahdaily

Berkaitan: Mesej Dari Sahabat di Gaza
-Pejabat YB Khalid Samad-

Desak Koperal Jenain Mohon Maaf Secara Terbuka

Posted: 09 Dec 2012 08:40 PM PST

Oleh RUWAIDA MD ZAIN (Sinar Harian)

SHAH ALAM – Koperal Jenain Subi didesak memohon maaf secara bersemuka dengan ibu dan keluarga Allahyarham Aminulrasyid Amzah, 15 yang mati terkena tembakan anggota polis terbabit dua tahun lalu.


Kakak mangsa, Aisyah berkata, Jenain, 42, perlu menemui ibunya, Norsiah Mohamad, 62, untuk meminta maaf dan menceritakan segala yang berlaku kepada mereka pada malam kejadian.

"Dia (Jenain) perlu datang berjumpa, bersemuka dan meminta maaf dengan kami, terutamanya ibu. Kami hendak dengar dari mulut dia sendiri, apa sebenarnya berlaku pada malam tersebut," katanya.

Norsiah kesal dengan tindakan Jenain yang hanya memohon maaf kepada keluarganya di hadapan pemberita, selepas dibebaskan daripada hukuman penjara dalam kes tersebut Rabu lalu.

Beliau juga terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang membebaskan Jenain atas alasan hanya menjalankan tugas dan membunuh tanpa niat.

Seorang lagi kakak Allahyarham, Azura, berkata, walaupun keluarga mereka menghormati keputusan mahkamah itu mereka berasa mereka tiada berpeluang untuk membela diri seadilnya.

"Saya amat berharap semakan berhubung kes kematian adik kami dibuat semula," katanya pada sidang media di Pejabat Parlimen Shah Alam di sini semalam.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, yang hadir di sidang media tersebut, berkata, pihak Peguam Negara mesti menyemak dan melihat semula keputusan mahkamah berkenaan.

Rabu lalu, Mahkamah Tinggi Shah Alam menerima rayuan Jenain dan membebaskan dia daripada hukuman penjara lima tahun yang dijatuhkan ke atasnya pada September 2011 berhubung kes menembak mati remaja lelaki itu, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli yang mempertimbangkan rayuannya memutuskan demikian selepas mendapati Jenain, 49, tidak mempunyai niat untuk membunuh remaja berkenaan tetapi tujuan utamanya hanya untuk memberhentikan kenderaan dipandunya.

Abdul Rahman berpuas hati anggota polis itu melepaskan tembakan hanya untuk memberhentikan kereta proton Iswara dipandu Aminulrasyid dan bukan dengan niat untuk membunuh remaja lelaki itu.

Beliau juga berkata tiada kes prima facie dibuktikan ke atas Jenain dan anggota polis itu tidak sepatutnya dipanggil membela diri.

Jenain yang bertugas di Unit Kereta Peronda, Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam, didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid antara 1.10 pagi dan 2 pagi, 26 April 2010 di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini.

Berita Ihsan Sinar Harian
-Pejabat YB Khalid Samad-

Lunch TKO @ Restoran Arab Hadramawt, Ampang

Posted: 09 Dec 2012 08:14 PM PST







Album penuh di FB PAS SELANGOR
-Pejabat YB Khalid Samad-



Tiada ulasan:

Nuffnang