Sabtu, 20 Oktober 2012

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Perbahasan Parlimen] Gimik politik atau realiti: "krisis air" di Selangor

Posted: 20 Oct 2012 04:13 AM PDT

My debate with Minister of Energy, Green Technology and Water Dato' Sri Peter Chin regarding Non-Revenue Water in Selangor:-

Dato’ Sri Peter Chin Fah Kui:
Mengenai masalah air di Selangor. Yang Berhormat, Tuan Yang di-Pertua, soal air ini di Selangor ini hangat dibincangkan. Sampailah isu ini sekarang digunakan sebagai bahan politik. Sebenarnya Yang Berhormat, utiliti seperti air dengan elektrik ini kita janganlah politikkannya sebab ini sebagai bahan yang kita kena guna untuk kehidupan kita, untuk industri kita. Kalau kita politikkannya dan akhirnya siapa yang akan menghadapi masalah? Ya, negara kita. Kalau kita sebut Selangor, Selangorlah yang akan hadapi masalah. Apa masalahnya kalaulah tidak ada air, siapa yang akan invest di Selangor? Semua FDI ini akan habislah, tamat. Macam mana you hendak bina Selangor jadi negara maju kalau tanpa air? 

Jadi, maksud saya ialah Yang Berhormat sebab perkara ini, kita binalah Selangor Langat 2. Jangan tahankan. Ya, Yang Berhormat, jangan tahankan. Hari ini baru saya baca Yang Berhormat Subang katakan, “Oh!I Ini Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri dia terima salah nasihat daripada perundangan”. This is just for the sake of argument Yang Berhormat. Kalau kita binalah Langat 2 ini, Langat 2 tidak payah Selangor keluar duit. Hanya berikan kelulusan untuk membina sahaja. Oleh sebab itu, saya selalu sebut kepada Yang Berhormat Bandar Tun Razak, janganlah kita ambillah perkara ini sebagai bahan politik. 

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Minta penjelasan. 

Dato’ Sri Peter Chin Fah Kui: Saya mintalah kita kerjasama antara Selangor dengan Kerajaan Persekutuan supaya kita buatlah Langat 2 supaya kita cukup air. Cukup air bukan untuk masa sekarang, cukup air untuk masa 2016, 2017, 2018 dan sebagainya. 

Seorang Ahli: Open tender. 

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Minta penjelasan. 

Dato’ Sri Peter Chin Fah Kui: Buat tender, yes. No problem. Buat tender. Ya. 

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Saya hendak tanya sedikit okey. Selain daripada kita membina Projek Langat 2, saya rasa satu isu penting di negeri Selangor adalah tentang kadar itu non-revenue water (NRW) dengan izin. Saya rasa sekarang NRW di negeri Selangor adalah sebanyak 32.3%. Kalau berbanding dengan Pulau Pinang di mana NRW hanya merupakan 18.4%. Jadi, saya hendak tanya adakah kementerian apa itu usaha untuk menurun ini NRW? Saya rasa air ini walaupun air ini telah dirawat oleh SYABAS tetapi air ini tidak boleh diguna oleh pelangganpelanggan kerana semua telah dibazirkan kerana paip sudah usang, paip bocor dan lain-lain isu. 

(More......)

[Malaysiakini] MP: Gov't abused telcos by spamming customers

Posted: 20 Oct 2012 04:03 AM PDT

Source: Malaysiakini

Serdang MP Teo Nie Ching today alleged that major telcos spamming five million Merdeka celebration text messages was a breach of the Personal Data Protection Act and an abuse by the government.

"Personal data is given in confidence to telecommunications service providers for the purpose of obtaining their services, and shall not be used for any other purposes without the consent of the data subject," she said in a statement today.

NONETeo was responding to the, Communications and Culture Ministry'srevelation in Parliament that the government sent 5,782,000 text messages for this year’s Merdeka celebration through cellular service providers Celcom, Maxis, DiGi and U-mobile.

Parliament was further informed that the barrage of text messages that cost RM332,599 was borne entirely by the telco companies.

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang