Khamis, 13 September 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Isteri pegawai polis ditipu warga Nigeria

Posted: 12 Sep 2012 11:50 PM PDT


Jika isteri pegawai polis pun boleh tertipu apabila hilang RM150,000 dalam skim pelaburan yang didalangi oleh warga Nigeria apatah lagi rakyat kebanyakan.  

Police officer's wife falls for Nigerian scam
September 13, 2012

She lost RM150,000 in dubious investment schemes proposed by the syndicate.

KUALA LUMPUR: A police officer's wife fell prey to a Nigerian syndicate's scam when greed got the better of her, resulting in her losing RM150,000 in dubious investment schemes.

It all started innocently enough. The woman in her mid thirties told police that she used the Internet to chat with a Nigerian man in the wee hours of the morning and the man convinced her that she will get good returns for her investments.

She credited the money in six accounts over more than three months since last March. The cat was out of the bag when the police officer confronted his wife after she persistently demanded money from him to "invest" in her investment scheme.

A Bukit Aman commercial officer told FMT that in her police report the woman had confessed that she had approached her husband for more money after exhausting all her savings and jewellery.

Acting on her report, the police arrested three Nigerians and two local women in Nilai late on Monday, before picking another woman, also a local in Ampang on Tuesday. Police recovered several computers, ATM cards and bank books from the suspects.

It is learnt that the Nigerians had used the local women to bank the money and have email accounts to carry out their illegal activities.

The women in return received some cash as their cut, stay at luxury hotels and enjoyed fully paid overseas trips.

Initial investigation revealed that at least four others have been duped by this syndicate.

The suspects in their late 20′s and 30′s are being detained at the Gombak district police station for further investigation.

DAURAH HADIS MUSLIM DAN SUNAN TARMIZI.

Posted: 12 Sep 2012 08:22 PM PDT


Daurah pembacaan /periwayatan kitab hadis Sahih Muslim dan kitab hadis Sunan Tarmizi
Tarikh : 10 Nov. 2012 - 30 Nov. 2012 
Tempat :  Madrasah Islamiah (Pondok) Kg Bongek Acheh, Rembau selama 9 hari - untuk Sahih Muslim kemudiannya disambung di Pondok Tampin, Jalan Kampong Padang Ragut, Repah, Tampin selama 11 hari lagi untuk pembacaan kitab Sunan Tarmizi

Daurah akan berlangsung selama 20 hari.

Penyampaian bacaan dan periwayatan Kitab Jami'  Sahih Muslim dan Sunan Tarmizi akan disampaikan oleh al-Allamah al-Sheikh Samir an-Nash (Ulama dari Syria)

Kepada mereka yang berminat sila pastikan kemampuan untuk menanggung dan menerima ilmu yang akan disampaikan, sebab semua penyampaian adalah dalam bahasa arab tiada terjemahan. Para guru, Ustaz dan Ustazah, Para penuntut ilmu menegah dan peringkat tinggi  daripada Pondok , Madrasah, Sekolah Tinggi Agama dan Universiti adalah sangat digalakkan.


Biodata Sheikh Samir al Nash.

Nama: al Alim, al Faqih, al Ushuliy, al Shufi, al Thobiib al Haafidz al Jaami' lilqiraat,  al Mutqiin ,al Sheikh, Samir Muhammad bin Mamduh bin Sharif al Nash.

Dilahirkan pada: 1955 masihi bersamaan 1375 hijrah.

Bapa beliau, adalah seorang yang Soleh, Iaitu Sheikh Mamduh al Nash, merupakan seorang soleh yang mencintai para ulamak dan awlia, . Bapa beliau juga sentiasa mulazamah dengan mendampingi seorang Arif billah iaitu Sheikh Ahmad alHaruni.

Datuk beliau adalah seorang ulamak, iaitu al Sheikh Sharif al Nash, merupakan ahli ilmu yang menimba ilmu daripada ramai kalangan Ulamak besar , para Ahli Hadis dan Awlia dizamannya.

Kegiatan Harian Sheikh Samir Nash:

Menarik , sangat menarik, beliau seorang guru al quran diMasjid Jamik Ibn Arabi, saban hari setiap subuh akan sentiasa ada di dalam kelas beliau diMasjid sehingga awal waktu duha. Beliau sangat terkenal dikalangan penuntut-penuntut bangsa arab amnya dan penuntut nusantara dan penuntut dari negara barat khasnya yang berminat untuk meningkatkan mutu bacaan al quran dijurusan makhraj.
Kemudian beliau akan pulang kerumah dan terus ke Klinik beliau kerana beliau juga merangkap Doktor yang merawat sakit jasmani. Beliau mempunyai Ijazah kedoktoran semasa belajar di Amerika , dan tentunya mahir bertutur dalam English.
Di Klilnik beliau yang sibuk dengan merawat pesakit , seringkali didatangi para murid yang dahagakan ilmu, dibilik rawatan beliau itu juga seringkali bertukar menjadi kelas pembacaan kitab.
Sering juga beliau diundang untuk mengadakan daurah-daurah di Luar negara, antaranya di England , Amerika dan Indonesia. Baru-baru ini beliau telah diundang daurah membaca kitab al Itqon fi Ulumil quran - Ilmu Ulum Quran. Beliau menghuraikannya dalam English.

Yang terakhir , sangat sangat menarik: Beliau sangat kasih kepada Nabi s.a.w, dikhabarkan setiap  hari beliau akan mengadakan majlis bacaan Qosidah Burdah.

Jamuan Mesra

Posted: 12 Sep 2012 05:18 PM PDT


Ceramah Hari Malaysia

Posted: 12 Sep 2012 05:18 PM PDT


Better Late Than Never

Posted: 12 Sep 2012 05:13 PM PDT


LMNS, Politeknik PD kaji seni bina rumah tradisional

12 Sep 2012 - Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS) dan Politeknik Port Dickson akan menjalankan kajian seni bina rumah tradisional serta bangunan lama, termasuk bangunan kolonial di daerah Rembau.

Pengarah LMNS, Shamsuddin Ahmad berkata, 20 buah rumah tradisional dipilih untuk kajian tersebut.

Katanya, kajian itu bertujuan memastikan tinggalan sejarah dapat disimpan dan dipelihara dalam bentuk ilmu dan artifak untuk tatapan generasi yang akan datang.

"Kajian kali ini tertumpu di daerah Rembau memandangkan daerah itu adalah daerah terawal terbentuk di Negeri Sembilan," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Shamsuddin berkata, menerusi kajian ini, pelajar jabatan kejuruteraan seni bina Politeknik Port Dickson akan melakukan lawatan, kajian, penyelidikan dan mengukur bangunan warisan yang dipilih.

Beliau berharap di samping membuat kajian, para pelajar terbabit juga dapat mengenali dan mempelajari adat perpatih serta tempat bersejarah di Rembau.

Katanya, kajian ini akan dibuat dalam beberapa fasa dan fasa pertama mengambil tempoh seminggu mulai Isnin ini.

"Hasil kajian ini nanti kita akan menerbitkan sebuah buku dan mengadakan pameran seni bina rumah tradisional di Muzium Replika Istana Raja Melewar, Rembau," katanya.

Tiada ulasan:

Nuffnang