Khamis, 5 Julai 2012

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Chua Soi Lek And MCA Should Prove His Courage And Political Morals By Repeating The Lies (en/bm/cn)

Posted: 04 Jul 2012 10:24 PM PDT

Chua Soi Lek And MCA Should Prove His Courage And Political Morals By Repeating The Lies That I Had A Secret Relationship With My Former Staff And That My Wife Had Assaulted Her So That Both Of Us Can Sue Him And MCA In Court For Defamation To Clear Our Name For The Sake Of Our Children.

I am surprised that MCA President Datuk Seri Dr Chua Soi Lek has likened his resignation from all political posts, after being caught in a pornographic video-tape with a woman who is not his wife, as an act of "courage and political moral to be responsible and bear the consequences." In that respect I agree with Chua that "Lim Guan Eng Is Not Chua Soi Lek" as I do not possess Chua's type of courage.

Clearly my detention without trial under the Internal Security Act in 1987 and my imprisonment in Kajang Prison in 1998 for defending an underaged rape victim can not compare with Chua's courage. Does admitting to a private moral scandal absolve Chua from blame and transform him into a hero of courage? I can only describe that Chua's courage as the courage of being thick-skinned.

I do not understand Chua's challenge to me to admit to a secret relationship with a former staff when there is none nor why my wife has to admit to assualting her when my wife has never assaulted any one in her life. BN cyber-troopers hiding behind anonymous shadows spread vicious lies against my family and me on a daily basis. I have chosen to ignore them or else I have no time to perform my duties as Penang Chief Minister.

However when these lies are hurled against me by BN and MCA leaders directly, I have a duty and right to protect my family. Chua must prove where is the basis of such wild allegations against my family and me. Is my refusal to reply to such lies in the internet months ago or my determination to sue those who spread such lies, a sign of guilt?

If so, Chua and MCA should prove his courage and political morals by repeating the lies that I had a secret relationship with my former staff and that my wife had assaulted her so that both of us can sue him and MCA in court for defamation to clear our name for the sake of our children. Clearly Chua supports the cowardly action taken by MCA Melaka Chair Datuk Gan Tian Loo to abuse parliamentary privilege and hide behind that parliamentary immunity in the Melaka State Assembly to hurl such despicable lies against my wife.

Unlike MCA, I have never abused parliamentary privilege to attack Chua personally in Parliament for his private moral scandal. Chua knows that it is MCA leaders led by former MCA President Datuk Seri Ong Tee Keat that attacked him so ferociously untIil he was sacked from MCA during the MCA party crisis.

My children deserves protection from such lies. They have been affected when UMNO Online, UMNO Youth chief Khairy Jamaluddin and BN cyber-troopers spread lies that my 15 year son sexually molested his female classmate. Even though my son has been proven innocent, is it morally right and fair that my young son has to endure that type of trauma just so that some immoral BN and UMNO politicians can sabotage my political career. They are also affected now by the latest false allegations.

If MCA and Chua have proof, state it publicly so that my wife and I can sue in court and prove our innocence not so much for ourselves but for our children. There is no need to continue this sordid saga of gutter politics by BN and MCA. The public is sick and tired of such smear campaign and character assassination and want to return to discussion of public issues that matters to ordinary Malaysians, particularly how to combat corruption and improve their economic livelihood.

The question then to Chua is, "Do you have the courage to repeat these false allegations publicly so we can let the courts decide?"

Lim Guan Eng

=========BM Version ==============================

Kenyataan Sidang Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada 5.7.2012 di Komtar, George Town

Chua Soi Lek dan MCA perlu membuktikan keberanian dan moral berpolitik mereka dengan mengulangi penipuan bahawa saya mempunyai hubungan sulit dengan bekas kakitangan saya dan isteri saya telah menyerang beliau agar kedua-dua kami boleh menyaman beliau dan MCA di mahkamah atas tuduhan fitnah bagi membersihkan nama demi anak-anak kami.

Saya terkejut bahawa Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang telah meletak semua jawatan politiknya selepas terperangkap dalam skandal pita video lucah dengan seorang wanita yang bukan isterinya, telah menganggap dirinya "berani dan mengamalkan politik bermoral yang bertanggungjawab serta sanggup menanggung akibatnya". Dalam hal ini saya saya bersetuju dengan Chua bahawa "Lim Guan Eng bukan Chua Soi Lek" kerana saya tidak berani untuk melakukan perbuatan tidak bermoral seperti itu.

Jelas sekali penahanan saya tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri pada tahun 1987 dan pemenjaraan saya di Penjara Kajang pada tahun 1998 kerana mempertahankan mangsa rogol bawah umur tidak dapat menandingi keberanian Chua. Adakah mengaku terlibat dengan skandal moral membolehkan Chua terlepas daripada dituduh bersalah dan menjadikan dirinya sebagai seorang wira yang berani? Saya hanya boleh menyifatkan keberanian Chua sebagai keberanian muka tebal.

Saya tidak faham cabaran Chua agar saya mengaku mempunyai hubungan sulit dengan bekas kakitangan saya sedangkan memang tdak ada sebarang hubungan langsung dan tiada sebab mengapa isteri saya perlu mengaku menyerang wanita tersebut apabila isteri saya tidak pernah menyerang mana-mana individu dalam hidupnya. Cyber-troopers Barisan Nasional yang berselindung di sebalik ‘tanpa nama" untuk menyebar pembohongan kejam terhadap saya dan keluarga setiap hari. Saya memilih untuk tidak mempedulikan mereka, kalau tidak saya tidak ada masa untuk menjalankan tugas saya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang.

Walau bagaimanapun, apabila pembohongan ini dilemparkan terhadap saya oleh BN dan pemimpin-pemimpin MCA secara langsung, saya mempunya tanggungjawab dan hak untuk melindungi keluarga saya. Chua mesti buktikan asas tuduhan liar terhadap saya dan keluarga saya. Adakah keengganan saya untuk menjawab pembohongan yang tersebar di dalam internet sejak berbulan lalu atau ketegasan saya untuk menyaman mereka yang menyebarkan pembohongan tersebut menjadikan saya seorang yang bersalah?

Jika ya, Chua dan MCA perlu membuktikan keberanian dan politik bermoral mereka dengan mengulangi penipuan bahawa saya mempunyai hubungan sulit dengan bekas kakitangan saya dan isteri saya telah menyerang wanita tersebut, jadi kedua-dua kami boleh menyaman beliau dan MCA di mahkamah kerana memfitnah bagi membersihkan nama demi anak-anak kami. Jelas sekali Chua menyokong tindakan pengecut yang diambil oleh Pengerusi MCA Melaka, Datuk Gan Tian Loo yang menyalahgunakan keistimewaan dan berselindung di sebalik kekebalan Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka untuk melontarkan dakwaan palsu terhadap isteri saya.

Tidak seperti MCA, saya tidak pernah menyalahgunakan keistimewaan Parlimen untuk menyerang Chua secara peribadi di Parlimen atas salah laku skandal moralnya. Chua tahu bahawa bekas Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat yang telah menyerang beliau dengan begitu ganas sehingga beliau dipecat daripada MCA semasa krisis parti MCA.

Anak- anak saya berhak untuk mendapatkan perlindungan daripada pembohongan ini. Mereka telah terkena tempiasnya apabila UMNO Online, Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin dan cyber-troopers BN menyebarkan pembohongan bahawa anak saya yang berumur 15 tahun terlibat dengan skandal mencabul rakan wanita kelasnya. Walaupun anak saya terbukti tidak bersalah, adakah betul dari segi moral dan keadilan yang anak saya perlu berdepan dengan trauma sebegini bagi membolehkan pemimpin-pemimpin politik BN dan UMNO yang tidak bermoral boleh mensabotaj karier politik saya? Mereka juga turut mendapat kesan daripada tuduhan terbaru ini.

Sekiranya MCA dan Chua mempunyai bukti, nyatakan ia secara terbuka supaya saya dan isteri boleh menyamannya di mahkamah dan membuktikan kami tidak bersalah, bukan sahaja diri sendiri tetapi demi anak-anak kami. Tidak perlu lagi untuk meneruskan politik kotor ini oleh MCA dan BN. Orang ramai sudah muak dan penat dengan kempen memburuk-burukkan dan cubaan membunuh karektor peribadi. Rakyat mahu membincangkan isu-isu awam yang berkepentingan kepada rakyat Malaysia terutama bagaimana untuk memerangi rasuah dan memperbaiki kehidupan ekonomi mereka.

Soalan saya kepada Chua ialah, "Adakah anda berani untuk mengulangi tuduhan-tuduhan palsu itu di khalayak umum supaya kami boleh membiarkan mahkamah memutuskannya?"

LIM GUAN ENG

========Mandarin Version===================================

槟州首席部长林冠英于2012年7月5日在乔治市发表声明:

蔡细历和马华应该要拿出勇气和政治道德,重复多一遍他们的谎言, 那就是诬指我和前女职员有亲密关系以致我的太太致伤她,让我们两人可以起诉他和马华诽谤,为了我们的孩子讨回清白。

我很惊讶,马华总会长拿督斯里蔡细历在与外遇的色情光碟曝光后,辞去所有政治职位,他把本身的经历比作"有勇气和政治道德承担责任"。我完全同意蔡细历,因为"林冠英不是蔡细历",我不像蔡细历那样"勇态"毕露。

看来,我在1987年内安法令下遭无审讯扣留以及1998年因维护未成年的强奸案受害者而被关入加影监狱,都不能和蔡细历的勇气相比。难道承认个人道德丑闻,蔡细历就没有错,并且可以转型成为"勇士"?我只能够形容蔡细历的勇气为"厚脸皮"。

我不明白蔡细历为何挑战我"承认与前女职员的秘密关系"?因为根本没有这回事。为何挑战我的太太承认致伤前女职员?事实是我的太太从来没有致伤过任何人。国阵网络兵团一直躲在背后以匿名方式,每天散布针对我和我家人恶毒的谎言。我选择不理会这些谣言,否则我将没有时间进行我身为槟首长的职责。

但是,这些谎言由国阵及马华领袖直接冲着我而来,我就有责任和义务保护我的家人。蔡细历必须拿出凭据,证明针对我家人和我的指控。难道我不愿意回应流传许多个月的网络流言,以及我决意起诉散布流言的人士,也是有罪的表现?

如果是这样,蔡细历和马华应该要拿出勇气和政治道德,重复多一次谎言, 那就是诬指我和前女职员有亲密关系以致我的太太致伤她,让我们两人可以起诉他和马华诽谤,为了我们的孩子讨回清白。很明显地,蔡细历支持马六甲马华州联委会主席拿督颜天禄的胆小行为 ,滥用议会特权,躲在马六甲州议会的免控权后面,用这种下流的谎言针对我太太。

不像马华,我从来没有滥用国会特权,在国会内对蔡细历的私人道德丑闻进行人身攻击。 蔡细历本身最清楚,当时对他进行最严厉攻击的是以马华前会长拿督斯里翁诗杰为首的众马华领袖,以致他在马华党争时被开除。

我的孩子不应为了流言而受伤。他们已经因为我的15岁儿子遭《巫统在线》、巫青团团长凯里加玛鲁丁及国阵网络兵团诬蔑性侵犯女同学而受影响。虽然我的儿子已经被证明清白,但是,要我的儿子承受不道德的国阵及巫统政治人物为了摧毁我的政治事业而带来的创伤,这样合情合理吗?现在, 他们因最近的流言再次受影响。

如果马华和蔡细历有证据,那么请公开,好让我和我太太可以在法庭起诉他们,证明我们的清白,这不是为了我们自己,而是为了我们的孩子。停止国阵及马华这种龌龊政治的肮脏手段。人民已经厌倦你们的诬蔑、人格谋杀的举动,让我们回到公共问题的讨论,特别是如何肃贪及改善人民的生活水平,这才是每个马来西亚人关心的事。

我对蔡细历的问题是:"你敢不敢公开重复一遍这个谎言,好让我们到法庭讨回清白?"

林冠英

Tiada ulasan:

Nuffnang