Sabtu, 23 Jun 2012

N45 Dr Halimah Ali

N45 Dr Halimah Ali


Menteri Pelajaran Malaysia perlu ambil tindakan utamakan keselamatan pelajar SJKT

Posted: 23 Jun 2012 09:25 AM PDT

 DUN SG AIR TAWAR
SABAK BERNAM
Khamis
21.6.12

PIBG dan ibubapa sebuah SJKT di Sg Air Tawar yang dibina di sebuah ladang yang dikatakan bernilai RM1.8juta amat tidak berpuas hati terhadap kementerian pelajaran Malaysia kerana meluluskan yang dikatakan bangunan tambahan sekolah tersebut 3 km jauh daripada tapak sekolah asal.

Guru dan pelajar di arah berpindah ke bangunan sekolah baru tersebut ketika sesi penggal kedua baru ini bermula. Lokasi bangunan baru ini telah menimbul satu kontroversi di kalangan ibubapa yang bertegas tidak mahu anak mereka bersekolah di bangunan baru itu di atas faktor keselamatan yang membimbangkan.
Ini berpunca daripada pemilihan lokasi yang terletak antara 2 rentis TNB bervoltan tinggi yang digunakan untuk mengalir letrik peringkat tempatan DAN JUGA NASIONAL.
Hujjah ibubapa, sudah ada pun seorang pekerja Indonesia yang mati ketika sedang bekerja terkena kejutan letrik semasa hujan

 Pengerusi PIBG beserta Dewan Himpunan Penyokong PAS dan ibubapa menzahirkan kebimbangan mereka kepada EXCO Pendidikan kerajaan Selangor dan memohon perhatian daripada pihak kerajaan negeri.YB Dr Hjh Halimah Ali setelah merasmikan Hari Ilmu daerah Sabak Bernam bergegas ke kawasan tersebut apabila diberitahu Penghulu Mukim ditemani oleh Ketua Penolong Pegawai Daerah Sabak Bernam.
Beliau menasihatkan Pengerusi PIBG menulis surat dan memberi kronologi pembinaan, perpindahan sekolah tersebut dan masalah-masalah yang sedang dihadapi dan kebimbangan mereka untuk dipteliti dan kemudian dipanjangkan kepada kementeria pelajaran untuk dapat tindakan sementara.

Beliau juga menasihati mereka supaya berunding dengan estet untuk membenar sesi persekolahan itu diteruskan di bangunan sekolah yang lama yang selamat dan masih boleh digunakan agar pembelajaran anak-anak mereka tidak terjejas.
Difahamkan oleh penolong pegawai daerah, mereka tidak bersetuju dengan pembinaan banguna sekolah. Begitu juga majlis daerah namun kementerian pelajaran meneruskan projek yang jelas memberhayakan itu dengan mengarahkan JKR untuk menyipakan projek.

Tiada ulasan:

Nuffnang