Sabtu, 23 Jun 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Kejahatan berleluasa apabila orang baik berdiam diri

Posted: 22 Jun 2012 04:17 PM PDT

Itulah kata-kata yang diungkapkan oleh seorang ahli falsafah yang juga merupakan ahli politik dari Ireland yang hidup pada tahun 1729 hingga 1797 iaitu "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" yang bermaksud ; Apa yang diperlukan untuk kejayaan golongan jahat adalah apabila golongan baik tidak berbuat apa-apa.

Sebenarnya Islam telah mengutarakan masalah ini lebih 1400 tahun yang melalui Rasul saw dalam kitab Al Quran dalam aspek Amar Ma'ruf Wal Nahi Munkar

AKIBAT TIDAK MELAKSANAKAN 'AMAR MA'RUF WAL NAHI MUNKAR'

Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Ali 'Imraan ayat 110 yang mafhumnya :

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi umat manusia, kerana menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah.

Daripada ayat tersebut juga kita dapati bahawa sesungguhnya 'Amar Ma'ruf Wal Nahi Munkar' adalah garis lurus yang terbesar dalam Islam. Jika kita terus membiarkan kemungkaran itu dilakukan sewenang-wenangnya tanpa ada rasa tanggungjawab untuk mencegahnya, pastinya kita akan turut sama merasa tempias bala yang menimpa.


Tiada ulasan:

Nuffnang