Ahad, 17 Jun 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Kaki jurutol terpaksa dipotong

Posted: 16 Jun 2012 08:43 PM PDT

Saudara Haffiz, jurutol yang ditembak oleh perompak dalam kes rompakan bersenjata di Tol Seremban tempoh hari terpaksa dipotong kaki kanannya. Marilah kita doakan agar kedua-dua jurutol mangsa rompakan ini segera sembuh serta penjenayah yang tidak berhati perut itu tertangkap dan menerima balasan yang setimpal insyaAllah.

Toll collector loses leg to 'save his life'
17 June 2012

KUALA LUMPUR: Toll collector Mohd Haffiz Zamri, 26, who was shot during a robbery at the Seremban toll plaza on Thursday, could not believe his ears when the doctor told him that they would have to amputate his right leg to save his life.
He was told that there was no other option as the bullets had damaged his blood vessels and shattered the bones in his leg.
"At first, I refused to let them do it, but my fiance and my family convinced me that it was the only way I could live," he said at the Kuala Lumpur Hospital (HKL) yesterday.
Mohd Haffiz's father, Seargent Mohd Zamri Sutin, 53, who is stationed at the Seremban II district police headquarters, said they had to make the decision quickly to save Haffiz's life.
"The doctor said Haffiz's heart and kidney will be affected in the long-run if we keep the leg. It was indeed the hardest decision to make, but we had no other choice."
Haffiz's leg was removed in a five-hour operation at HKL on Friday after he was transferred there from the Tuanku Jaafar Hospital in Seremban.
Recalling Thursday's incident, Haffiz said he was pillion riding with a colleague, Nurijah Rosli, carrying RM2,000 toll collection money when he heard a loud bang at 10pm.
They were transferring money from the Seremban toll plaza north-bound exit of the North-South Expressway to the PLUS office when the robbers set upon them and fired three shots at them.
"It sounded like a burst tyre. I thought nothing until I felt a sting in my right leg and I heard another bang and this time, I fell."
Blood oozed from his leg while his colleague screamed as she was also injured.
"The suspect came and grabbed the bag from us and fled.
Haffiz, who is still shocked by the incident, said he could not believe that he had lost his leg for a mere RM2,000.
He said his plan to marry his fiance, Nor Faizan Abu Kassim, 27, in December had to be postponed.
Nor Faizan said the incident would not stop her from marrying Haffiz.
"I love him no matter what and we will get married when he is healthy enough."
Seremban police chief Assistant Commissioner Saiful Azly Kamaruddin said police were going through the closed-circuit television camera recordings to identify the robbers.
He urged those with information to contact Seremban police at 06-6014999.


Siapa dia Dato’ Haji Abu Hasan bin Haji Sail?

Posted: 16 Jun 2012 03:53 AM PDT

Pada 7 Mei 2011 secara rasminya Sekolah Menengah Agama Pedas telah ditukar namanya kepada Sekolah Menengah Agama Dato' Haji Abu Hassan Bin Haji Sail. Mungkin ramai yang masih tertanya-tanya, khususnya orang Rembau siapa Dato' Haji Abu Hasan bin Haji Sail ini?

Dato' Haji Abu Hasan bin Haji Sail – dilahirkan pada 6 Ogos 1922 di Kg. Pulau Bukit Chengkau, Rembau, Negeri Sembilan. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan pulau Besar Rembau, Negeri Sembilan dari tahun 1929 hingga tahun 1933. Kemudian beliau menyambung pelajarannya di Madrasah al-Sa'idiyyah Kg. Pondok, Rasah dibawah pimpinan allahyarham Sheikh Haji Ahmad.
Di madrasah ini beliau menimba ilmu-ilmu seperti Tauhid, Feqah, Tasawwuf, Tafsir, Hadith, Tajwid dan Tahfiz al-Quran. Tidak ketinggalan juga beliau diajarkan Ilmu Bahasa Arab seperti Nahu, Balaghah, Saraf, Nusus, Imla' dan Bayan. Tarbiyah yang diterima oleh beliau di Madrasah ini merupakan sebagai permulaan sebagai ulama' tempatan. Pada tahun 1937 beliau berangkat ke Timur Tengah untuk menyambung pelajarannya sehingga tahun 1945.
Semasa pengajiannya beliau tergolong bersama pelajar yang pintar dan mempunyai daya ingatan yang kuat. Tidak hairanlah sekembali beliau ke tanah air Kerajaan Negeri Sembilan telah melantik beliau memegang beberapa jawatan penting di negeri ini. Antara jawatan yang pernah beliau sandang ialah :
•Mudir Sekolah Agama Menengah Tinggi Seri Menanti, Kuala Pilah (1959 – 1961)
• Kadhi Besar Negeri Sembilan yang Pertama (1961 – 1969)
• Pemangku Mufti Kerajaan Negeri Sembilan (1963 – 1969)
• Mufti Kerajaan Negeri Sembilan yang kedua (1969 – 1987)
Penghormatan masyarakat sekitar terhadap beliau terlalu tinggi, beliau dikenali sebagai ulama' yang tidak pernah membezakan taraf seseorang. Beliau juga dikenali seorang yang pendiam, tidak banyak bercakap dan bercakap jika dirasakan perlu. Sikap beliau yang demikian menyebabkan orang lain terpaksa berhati-hati apabila hendak berbual atau bergurau dengannya. Sepanjang beliau menjadi Mufti Kerajaan Negeri beliau sentiasa berlembut dalam memberi nasihat kepada pemerintah. Sikap seperti ini jauh berbeza dengan arwah gurunya Sheikh Haji Ahmad yang sentiasa tegas.
Kewibawaan dan ketokohan beliau dalam perkhidmatan membuatkan beliau menjawat dalam jawatan ini selama 18 tahun. Beliau kembali ke rahmatullah pada 10 Zulkaedah 1414H/1993M.


Majlis Perasmian Sekolah dan Anugerah Kecemerlangan Kali ke 15 Sekolah Menengah Agama Pedas telah diadakan pada 7 Mei 2011 (Sabtu) bertempat di SM Agama Pedas. Dalam majlis tersebut secara rasminya SM Agama Pedas telah ditukar namanya kepada SM Agama Dato' Haji Abu Hassan Bin Haji Sail.

Kes ragut yang berlarutan

Posted: 16 Jun 2012 03:37 AM PDT

Apakah hukuman yang sesuai kepada peragut ini jika dia berjaya ditangkap, didakwa, dibicarakan dan didapati bersalah di mahkamah? Seolah-olah tiada kesudahannya kes ragut di Malaysia ketika ini.

Guru KAFA Patah Tangan Akibat Diragut Penunggang Motosikal
Sabtu Jun 16, 2012

KUALA TERENGGANU: Seorang guru kelas Agama Fardhu Ain (KAFA) patah tangan kiri akibat diragut dua penunggang motosikal di Kampung Seberang Baruh malam Jumaat.
Nor Azlina Mat Jusoh, 38, turut malang apabila kehilangan duit gaji kira-kira RM500 yang disimpan untuk membayar sewa rumah, ansuran motosikal dan keperluan lain.
Dalam kejadian kira-kira 9 malam itu, dia sedang menunggang motosikal apabila dihimpit dua penunggang berkenaan yang menunggang sebuah motosikal Honda Ex-5 sebelum mereka merampas beg tangannya yang diletakkan di dalam raga motosikalnya.
"Saya memang tidak mengesyaki apa-apa dengan tindakan mereka mendekati saya kerana ketika itu jalan agak sibuk. Mereka memakai topi keledar menutup muka yang datang dari arah belakang dan terus mengambil beg tangan saya.
"Naik marah dengan tindakkan itu, saya bertindak mengejar mereka, namun saya terjatuh ketika membuat pusingan U berhampiran tempat kejadian," katanya.
Nor Azlina berkata para peragut berkenaan terus memecut motosikal mereka sementara dia dibantu orang ramai dan dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah.
Dia yang bertugas di Sekolah Kebangsaan Kubang Ikan di sini berkata kejadian ragut itu merupakan kali kedua dialaminya selepas 10 tahun lalu.
Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, ACP Zamri Samsuddin mengesahkan kejadian itu.-BERNAMA

Kerja sebagai jurutol pun tak selamat lagi di Malaysia

Posted: 16 Jun 2012 03:20 AM PDT


Hanya kerana RM2,000 penjenayah kejam ini sanggup menembak 2 orang jurutol hingga parah, salah seorang darinya sedang sarat mengandung. Apakah prosedur kebiasaan PLUS wang tunai hasil kutipan tol dibawa dengan motosikal tanpa pengawal?

Jurutol ditembak, dirompak RM2,000
15 Jun 2012

SEREMBAN - Dek kerana duit RM2,000, dua jurutol Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) cedera ditembak sebelum disamun perompak berhampiran Plaza Tol Seremban susur keluar ke arah utara di sini kelmarin.
Semasa kejadian pukul 9.57 malam itu, mangsa Nurijah Rosli, 24, dan Mohd. Haffiz Zamri, 26, menaiki sebuah motosikal dari Plaza Tol Seremban susur masuk ke Seremban dari arah utara menuju ke pejabat syarikat itu.
Pejabat PLUS itu terletak berhampiran persimpangan susur keluar ke arah utara.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, semasa itu kedua-dua mangsa dalam perjalanan menghantar wang kutipan harian berjumlah RM2,000 ke pejabat PLUS itu yang terletak kira-kira 200 meter dari Plaza Tol Seremban.
Menurut beliau, ketika kedua-dua mangsa mahu membelok masuk ke kawasan pejabat PLUS, tiba-tiba muncul sebuah kereta Proton Wira memintas motosikal ditunggangi dua mangsa.
"Seorang lelaki di dalam kereta itu yang bersenjatakan pump gun melepaskan tiga das tembakan ke arah kedua-dua jurutol menyebabkan mereka terjatuh.
"Suspek kemudian merampas beg kecil mengandungi wang yang dipegang salah seorang mangsa," kata beliau dengan memberitahu kereta tersebut kemudian dipandu laju ke arah Sendayan.


Raungan isteri kena tembak
15 Jun 2012

SEREMBAN: "Tolong sakit...sakit." Begitu raungan menyentuh hati seorang jurutol wanita yang mengandung dua bulan apabila parah ditembak penyamun dalam kejadian samun dan tembak berhampiran Plaza Tol Seremban-Labu, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 9.57 malam itu, Nurijah Rosli, 24, dan rakan sekerjanya, Mohd Hafiz Zamri, 26, parah selepas ditembak penjenayah terbabit menggunakan 'pump gun' sebaik kedua-dua mangsa selesai syif.

Difahamkan suspek yang lebih daripada seorang terbabit menaiki sebuah kereta ketika melakukan samun itu dan kedua-dua mangsa diiringi seorang pengawal tidak bersenjata.

Suami mangsa, Faizul Abdul Latif, 31, berkata, dia dihubungi rakan sekerja isterinya memberitahu mangsa ditembak penjenayah yang menyamun duit kutipan tol RM2,000.

"Lebih memilukan, saya mendengar jelas isteri meraung kesakitan dalam telefon dan bergegas ke tempat kejadian untuk melihat keadaannya.

"Bagaimanapun, sebaik tiba di tempat kejadian, saya diberitahu polis, isteri sudah dihantar ke hospital dan melihat motosikal yang ditunggang isteri dipenuhi darah, manakala terdapat beberapa kesan tembakan pada motosikal itu," katanya ketika ditemui di Unit Kecemasan Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), di sini, semalam.

Katanya, sebaik tiba di hospital, dia terkejut melihat keadaan isteri yang berlumuran darah, malah isterinya meraung kesakitan ketika doktor mahu membuang peluru di belakang badan.

"Saya bimbang kandungan isteri terjejas dan paling menyentuh hati apabila dia (isteri) trauma memberitahu takut melihat penjenayah mengacu senapang ke arahnya dan meraung. "Patutlah saya berasa tidak sedap hati apabila isteri tidak pulang ke rumah sebaik selesai syif sehingga jam 10.30 malam," katanya. Faizul berkata, anak sulungnya, Mohd Ashraf Azim, lapan bulan, seperti mengetahui kejadian buruk menimpa ibunya apabila tidak lena tidur dan menangis tanpa henti pada malam kejadian. Menurutnya, isterinya sudah bekerja di tol berkenaan hampir dua tahun lalu dan itu kejadian pertama dialami.

"Tidak sangka penjenayah melakukan perkara itu terhadap wanita mengandung hanya kerana mahu menyamun RM2,000. Saya harap kejadian ini menjadi pengajaran kepada semua supaya berhati-hati apabila membawa banyak wang," katanya.

Sementara itu, bapa Mohd Hafiz yang juga anggota polis berpangkat sarjan, berkata, dia diberitahu kejadian itu oleh rakan sekerjanya mengatakan anak sulungnya itu cedera ditembak penjenayah. "Saya bersama isteri terus bergegas ke hospital untuk melihat anak dan kini dia dilaporkan stabil. "Bagaimanapun, Mohd Hafiz dilaporkan hancur tulang paha kanan terkena peluru penabur dan dihantar ke Hospital Serdang, Selangor untuk rawatan lanjut," katanya.


Dua Jurutol Plus Cedera Terkena Tembakan
Jumaat Jun 15, 2012

SEREMBAN: Dua orang jurutol Projek Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) cedera terkena tembakan dalam kejadian samun di plaza tol Seremban susur keluar ke arah utara di sini, 9.57 malam Khamis.
Ketua Polis Daerah Seremban ACP Saiful Azly Kamaruddin berkata ketika kejadian, mangsa, Nurijah Rosli, 24, dan Mohd Haffiz Zamri, 26, yang menaiki motosikal untuk memindahkan wang kutipan tol di pejabat Plus di plaza tol Seremban susur keluar ke arah utara, tiba-tiba dihalang sebuah kereta sebelum salah seorang daripada lelaki di dalam kereta tersebut melepaskan tembakan ke arah mereka.
"Nurijah yang menunggang motosikal tersebut cedera di bahagian belakang badan manakala Mohd Haffiz cedera di kaki kanannya. Siasatan awal mendapati tiga das tembakan dilepaskan menerusi pump gun. "Setelah motosikal dan kedua-dua jurutol itu jatuh, penjenayah kemudian merampas beg duit yang mengandungi wang tunai RM2,000 daripada mereka sebelum memecut ke arah Sendayan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.Katanya mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Tuanku Jaafar di sini.
Katanya ekoran kejadian itu pihak polis akan melihat kamera litar tertutup (CCTV) yang ada dan gerakan memburu penjenayah sedang dijalankan.
Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri ACP Hamdan Masjid berkata polis berjaya menahan seorang lelaki yang dikehendaki bagi membantu siasatan berhubung kes penemuan mayat lelaki berumur 50-an dengan kesan tikaman di tepi jalan utama Linggi-Lubuk Cina, Rembau pada 15 Mei lepas.
Katanya Ausman Mohd Dahlan atau lebih dikenali dengan panggilan Din, 50, ditahan di kawasan Pasir Panjang, Port Dickson pada kira-kira pukul 11.30 malam, Rabu lepas.
"Lelaki itu kini ditahan reman sehingga 19 Jun. Ausman, seorang dukun dipercayai orang terakhir yang sepatutnya ditemui simati. Kami yakin Ausman dapat membantu polis menyelesaikan kes ini.
"Sebelum itu, polis menahan tiga lelaki berumur 30-an di Perak dan berjaya merampas sebuah kereta dipercayai digunakan simati semasa keluar rumah," katanya. - BERNAMA



Tempat letak kereta, lif, tak selamat untuk wanita

Posted: 16 Jun 2012 03:16 AM PDT

Wanita makin tak selamat, terutama di tempat letak kereta pusat beli belah, bahkan dalam lif. Beberapa wanita mangsa jenayah, rompakan, culik mula membuka mulut mereka. Betapa tidak selamatnya wanita di Malaysia ketika ini. Di mana silapnya, apakah statistik penurunan jenayah menurun kerana mangsa tidak mahu membuat laporan polis kerana ianya hanya lebih membebankan dari segi masa dengan karenah birokrasi, soal siasat dan sebagainya?

Women hit back online
Saturday June 16, 2012

PETALING JAYA: Refusing to be cowed, more victims of assaults in carparks are speaking up openly about their ordeal on social media sites, keeping the spotlight on cases of crimes against women.
In the past two weeks, at least three Facebook users have posted accounts of attacks in various carparks at shopping centres.
One post, put up by "Yvonne Low" described an assault on her aunt and cousin by two men in a Cheras mall.
"One of them crept up on my aunt and bashed her head, while the other chased my cousin who managed to escape," she wrote on her post dated June 3, which included pictures of the victim's injuries.
The outcome? "A stolen purse, a serious head injury, horrifying memory and physical plus emotional damage," she said.
Her post has been shared 2,476 times so far.
Another incident involved a woman who was attacked by a man in the carpark of a mall in Kuala Lumpur while his two friends watched.
The post, written by one "Monica Yap" on behalf of the victim, who was her colleague, urged women to be alert while getting in and out of their cars at parking lots.
A check on Chin Xin-Ci's Facebook wall showed that the Internet marketeer has also been keeping up to date on events, calling for measures to be taken to ensure public safety.
Chin's story about her near abduction on May 27 has been shared about 51,000 times.
Online women's magazine Venusbuzz has also taken the initiative to champion the safety of women and children in public spaces with its CARing project.
The project featured on www.venusbuzz.com includes articles and how-to guidelines to educate women on safety precautions, as well as a "Rate Our Carparks" system for readers.
"If a carpark gets a very bad rating, we will bring it up to the management of that car park," said its founder Anna Chew.




Two women fall victim in malls
Saturday June 16, 2012

A WOMAN was robbed and beaten up in a car park of a shopping mall in Kuala Lumpur on Tuesday, reported China Press.
The daily also highlighted the plight of another woman who was nearly abducted in a lift of another shopping centre, also in Kuala Lumpur, on Thursday.
In the first incident, a 41-year-old manager was dragged by a man to a staircase before being beaten and robbed of her purse.
The manager was getting into her car after having a facial treatment at the mall about 6pm.
Recounting the harrowing experience, she said she used her handbag to protect herself but the man continued to attack her.
Her screams attracted the attention of two men who came to her rescue, causing the man to snatch her purse, containing about RM300, and run.
The manager claimed that she had complained to the management of the shopping mall but "they did not seemed to be concerned".
She claimed that they dismissed the matter, telling her that she was "merely unlucky" to have encountered such incident, it reported.
In the second case, a woman had entered a lift heading towards the car park of the shopping complex on Thursday.
There were three men in the lift. As soon as the door closed, one of the men grabbed her from behind while the two others threatened her not to scream.
However, the lift opened at another floor and the people who were waiting to get into the lift were shocked at what was going on. Seeing this, the three men ran off.
A police report has been lodged.

Dari mana para remaja ini belajar jadi samseng?

Posted: 16 Jun 2012 03:15 AM PDT

Hasrat seorang guru yang ingin membantu tidak kesampaian apabila guru tadi juga menjadi mangsa serangan. Nampaknya bukan polis dan anggota RELA sahaja perlu diletakkan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia, mungkin selepas ini ada cadangan menempatkan anggota tentera dan komando di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Sekolah pun dah tak selamat di Malaysia ketika ini.

Geng samseng gempur sekolah
15 Jun 2012

KAJANG: Sekumpulan lebih 40 remaja bersenjatakan kayu, batang besi, cota dan topi keledar bertindak samseng ketika menyerang 30 pelajar sebuah sekolah menengah di sini, yang keluar melalui pintu pagar selepas selesai waktu persekolahan, semalam.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, lebih 10 pelajar cedera manakala seorang guru kanan sekolah itu luka teruk di kepala akibat dibaling dengan topi keledar ketika cuba meleraikan pergaduhan terbabit selain dua motosikal rosak teruk.

Kejadian dipercayai berlaku akibat salah faham antara kumpulan remaja samseng terdiri daripada bekas pelajar sekolah berkenaan yang dibuang sekolah bersama kumpulan rakan dewasa mereka dengan beberapa pelajar sekolah itu.

Saksi kejadian yang juga pekerja sekolah berkenaan berkata, pergaduhan itu berlaku sebaik sesi pagi persekolahan tamat dan pelajar keluar dari perkarangan sekolah sebelum diserang kumpulan remaja samseng yang menunggu mereka di luar pagar.

"Sebaik beberapa pelajar yang dipercayai menjadi sasaran kumpulan terbabit keluar dari pintu pagar, semua remaja yang berkumpul di luar itu menyerang mereka menggunakan senjata.

"Keadaan semakin kecoh dan ganas apabila puluhan pelajar lain yang berada di kawasan sekolah keluar membantu rakan mereka yang diserang," katanya yang ditemui di tempat kejadian, semalam.

Katanya, kejadian itu dimaklumkan kepada seorang guru kanan sekolah yang kemudian cuba meleraikan pergaduhan dengan menarik pelajar masuk semula ke kawasan sekolah.

"Guru itu cuba meleraikan pergaduhan dan menarik beberapa pelajar yang membelasah seorang daripada kumpulan terbabit.

"Ketika dia (guru) ingin membantu seorang remaja samseng yang terbaring atas jalan akibat dibelasah teruk, tiba-tiba seorang daripada kumpulan yang bergaduh itu membaling topi keledar dengan kuat ke arah guru berkenaan hingga terkena kepalanya," katanya.

Menurutnya, kumpulan remaja yang melakukan serangan itu bertempiaran lari selepas beberapa anggota polis bermotosikal menuju tempat kejadian dan guru serta beberapa pelajar yang cedera dihantar ke hospital berhampiran.

Tiada ulasan:

Nuffnang