Rabu, 16 Mei 2012

N45 Dr Halimah Ali

N45 Dr Halimah Ali


Guru Acuan Generasi Idaman

Posted: 16 May 2012 09:04 AM PDT

16.5.12

Semua orang mengidamkan masyarakat yang maju, aman, makmur, beradab dan berakhlak mulia. Ramai yang mahu keselesaan hidup, kebersihan yang terjaga, indah pemandangan, bersih dan nyaman udara. Teknologi tinggi memudahkan urusan, mendekatkan yang jauh, mengeratkan lagi silaturrahim.

     Keadaan itu tidak akan datang menggolek begitu sahaja.Tanpa usaha. Tanpa perancangan.Tanpa dicorak dengan sengaja. Andaikata sudah ada hasil yang di tetapkan.Mana acuan yang akan mencorak hasil tersebut? Kalau mahu kuih bahulu, mana acuan bahulunya?

Itulah yang saya maksudkan dengan proses mencapai satu tamaddun dunia yang boleh dibanggakan zaman berzaman kita memerlukan satu acuan. Untuk mewujudkan negeri yang idaman, kita mesti dahulu melahirkan generasi berkualiti@idaman. Untuk melahirkan generasi insan berprestij tinggi dan berkemampuan optima untuk memungkinkan penggilapan potensi manusiawi yang dibekalkan kepadanya oleh Penciptanya maka acuannya harus disediakan. Acuan yang akan mencorak bentuk idaman. 

Yang mempunyai kapasiti untuk membentuk ialah guru-guru. Guru dilatih untuk mendidik manusia. Sekurang-kurang inilah teorinya. 'Core business' atau kerja utama para guru ialah membentuk rebung- yang mudah dilentur agar menjadi insan yang benar-benar jitu sifat keinsanannya.Bukan semakin tumbuh dan berkembang tubuh badan yang fizikalnya, yang semakin meningkat hanyalah sifat ke'haiwanan' bahkan lebih teruk daripada itu seperti yang diingatkan dalam ayat 179 surah al A'raf.

Inilah yang menyebabkan kepincangan, kerosakkan, kemusnahan harta benda, keruntuhan keluarga, permusuhan hingga peperangan apabila tuntutan fizikal semata-mata menjadi rebutan tanpa mengambilkira keperluan asas yang lain seperti keperluan pertumbuhan dan perkembangan rohani dan akal. Kekurangan gizi rohani akan mengakibatkan penyakit parah yang sukar dikesan zahirnya tetapi memberi natijah dahsyat yang menyebab timbul masalah sosial di atas.

Akal yang kurang diguna dan hanya berfungsi minima akan menyebab merudumnya sebuah masyarakat yang sepatutnya mencapai satu 'benchmark' budaya berilmu dan beradab yang tinggi.Akal yang tidak dilatih untuk berfikir secara kritis,analytikal akan gagal membeza di antara yang baik dan buruk, yang hak dan batil, yang mendatangkan dosa dan menambahkan pahala. 
Akal yang tidak dirangsang sepenuhnya tidak akan mampu menyelesaikan masalah kerana tidak ada daya kreatif dan kecerdasan praktikal untuk menggunakan sumber yang Allah sediakan walaupun di depan mata dan dalam lingkaran kediamannya sendiri.

   Ketidakseimbangan pembangunan elemen-elemen asas ini adalah penyebab asas kenapa remaja menjadi manusia liar yang bertindak ganas, destruktif dan membazir tenaga muda yang sepatutnya boleh dilorongkan ke arah membina masyarakat dan membantu menambah kualiti hidup masyarakatnya!Sepatutnya tenaga kuat digunakan untuk mengindahkan taman, menambah prasarana dan membersihkan halaman dan mengurangkan keperluan kepada buruh asing!

  Pengupayaan guru sebagai acuan keramat yang dituang adunan tangan ibubapa serta masyarakat sekeliling adalah faktor kritikal ke arah melahirkan khaira ummah. Justeru guru sebagai pemangkin amat penting dalam pelan pembangunan ummat. Seharusnya, guru di beri visi dan misi yang jelas untuk pastikan mereka bersama dalam menyokong dan mendokong misi tersebut.
Guru yang mempunyai wawasan yang jelas dan diberi pembelaan yang sewajarnya dan diletak dalam kerangka pelan tindakan pelan ummah yang sewajarnya akan menyerlah potensi diri dan pasti akan bangkit membuktikan kemampuan diri. Naluri guru sebagai pendidik akan mencurah khidmat bakti yang terbaik untuk mewariskan segala ilmu, kemahiran dan kebolehan untuk melihat bangsanya muncul ummat terbilang. Guru yang futuristik akan sentiasa dahaga kemajuan dan kecemerlangan murid. Guru yang mulia akhlaknya akan terubat dengan budi pekerti anak didiknya yang mencuri perhatian dan mendapat pengiktirafan.
   Guru yang sedar dan faham nilai tugasnya akan melakukannya dengan bukan sahaja jasad/ fizikal tetapi memusatkan roh, akal,emosinya ke arah membentuk dan mencorak insan muda yang di amanahkan kepadanya dengan penuh kasih sayang dan tumpuan. Ia menerima kerjaya mulianya itu sebagai satu ibadah. Mesti dilakukan dengan cara terbaik untuk mempastikan PENILAI SEBENAR yakni ALLAH swt memberi markah paling banyak kepadanya untuk memenangi kasih sayangNya. 

   Hilang penat lelah guru melihat anak muridnya berjaya menjadi orang hebat.Bahkan ia rela anak muridnya lebih hebat daripada dirinya. Guru yang panjang akal akan mahu menuai hasil titik peluhnya bukan sekadar menunggu upah kerdil hujung bulan....Beliau melabur untuk generasi akan datang. Guru murabbi mahu bentuk insan rabbani. Guru yang bersifat ehsan akan melestarikan kesan pengaruh untuk memacu kejayaan dunia hingga akhirat. Guru muttaqin mahu melahir ummat yang bakal mewarisi Al Firdaus.

  Guru penjana generasi idaman.  
       Guru Penyayang Guru Disayang

Selamat Hari Guru

Terima kasih, cikgu!

 

IS IT FAIR TO ASK FOR A FREE AND FAIR ELECTION

Posted: 16 May 2012 06:56 AM PDT





Ensuring free and fair elections


By P. Gunasegaram

Just as justice has to be seen to be done, so must elections be seen to be just.

IF we cut through the noise and the chase, we will agree that all right-thinking Malaysians want free and fair elections so that they can elect the government of their choice without anyone depriving them of that right by foul means.

The Government says it wants it, the Opposition wants it and the people want it too — everybody wants free, fair and clean elections.

If that's the case then there's no problem. All it takes is for the election authorities to do the needful.

The divide arises because the Government and the Elections Commission (EC) maintain that all is fair and well, while the Opposition and a large section of the population do not, maintaining in particular that the electoral rolls are being manipulated by the addition of illegal immigrants.

It does not help too that there were attempts to hastily amend the election laws, a move which has been subsequently withdrawn.

There is only one way to bridge the divide. The EC has to not only ensure but show that all the actions that it takes are in furtherance of free and fair elections.

Only then can it restore confidence in the electoral system and assure the public that the elections will indeed be free, fair and clean.

Here are 10 ways that the EC can promote free and fair elections and be seen to be doing so:

1. Keep electoral rolls open for inspection at all times. Not only should the EC do this but it should promptly respond to and give explanations for anomalies that have been brought to its attention. This should be done publicly.

2. Inform those whose constituencies have been changed promptly. If for whatever reason, a person's constituency has been changed, then the EC must inform the constituent immediately and explain clearly the need for the change. That will help clear any confusion immediately.

3. Ensure that all parties continue to have a right to observe the election process. Observers from all parties must always have the right to have their representatives present in the polling booth to ensure that elections are held according to the law. Under no circumstances must such rights be taken away.


4. Count ballots in the polling booths in the presence of observers. This is the best way to ensure that there is no stuffing of ballot boxes as counting can begin as soon as polling is over in the presence of observers. This is how it has been done in the past and there is no need to change it.

5. Open polling of armed forces and police personnel to observation. Even if polling takes place in security areas, observers must be allowed in to monitor the polling process to ensure that there is no pressure put on them by their superiors to vote en-bloc for a particular candidate.

6. Have safeguards to ensure postal ballots are tamper-proof. This will entail amongst others sealing ballot boxes in the presence of independent observers and opening them in the presence of other independent observers too.


7. Allow election observers from accredited agencies. If our elections are free and fair, what's there to hide? Let anyone from anywhere come and observe the elections and see for themselves how fair and free it is.

8. Move towards automatic voter registration. Considering that each adult Malaysian has an electronic identity card, it is inexplicable why automatic voter registration based on the MyKad is yet to be implemented.

9. Ensure fair media time for all parties. Considering that most mainstream media is dominated by parties friendly to the ruling government, it is necessary to ensure that there is fairer election coverage so that Malaysians can vote on a true and fair representation of the facts.


10. Lengthen the campaign period. The campaign period should be lengthened to at least a month so that major issues are given enough time for a proper airing and the public have enough time to make up their minds over who they want to vote for.

An election is not just about processes but about confidence too.

The Malaysian public and the international community must have the confidence that they can rely on the election results.

If for any reason that confidence is lacking, then it is up the EC to take measures to ensure that confidence returns.

The only way it can do that is to take the right actions and be totally transparent about them.

Independent consultant and writer P. Gunasegaram likes this quote from James Freeman Clarke: A politician thinks of the next election. A statesman, of the next generation.

Source: http://thestar.com.my/columnists/story.asp?file=/2012/5/16/columnists/questiontime/11296765&sec=questiontime

Tiada ulasan:

Nuffnang