Rabu, 25 April 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Semua Aktiviti Air Di Kem PLKN Dihentikan Serta Merta

Posted: 24 Apr 2012 08:12 PM PDT


Semua Aktiviti Air Di Kem PLKN Dihentikan Serta Merta
April 25, 2012

KUALA LUMPUR: Semua aktiviti air melibatkan kolam semula jadi dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dihentikan serta merta, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata langkah itu adalah untuk menjaga keselamatan pelatih PLKN berikutan insiden kematian seorang pelatih akibat kencing tikus.

Ketika mengesahkan kematian R.Vinoth dari kem Terkok, Sungai Siput, Perak akibat penyakit kencing tikus, Ahmad Zahid, yang melahirkan rasa simpati terhadap keluarga mendiang, berkata keluarga mangsa akan menerima insurans berjumlah kira-kira RM50,000.

"Pemilik kem Terkok itu telah membuat rayuan untuk membuka semula kem berkenaan namun saya bertegas ia ditutup demi keselamatan pelatih PLKN," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan buku 100 Wira Negara di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) di sini, Selasa.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Datuk Abdul Hadi Awang Kechil ketika dihubungi Bernama berkata ketetapan yang dibuat minggu lepas menyebut bahawa aktiviti air akan diteruskan sekiranya kem PLKN mempunyai kemudahan kolam renang.

Beliau berkata sebelum ini pihak JLKN telah menggantung sementara semua aktiviti air yang melibatkan penggunaan kolam semula jadi.

Berikutan itu, katanya, aktiviti air setakat ini hanya boleh dijalankan di kem PLKN di Sibu kerana ia merupakan satu-satunya kem yang dilengkapi kolam renang.-BERNAMA

Kerajaan telah membelanjakan RM4.7 bilion dalam program PLKN yang melahirkan 629,052 orang pelatih. RM 4.7 bilion boleh menampung kos pembiayaan penuh PTPTN selama 1 tahun kepada seramai 940,000 orang pelajar Diploma di IPT.



Janji Yang Belum Ditunai - Landasan Pesawat Kecil Rembau

Posted: 24 Apr 2012 08:10 PM PDT


20 Feb. 2008 - Rembau akan terus membangun apabila kerajaan negeri bercadang untuk membina landasan pesawat kecil untuk kegunaan Kelab Penerbangan Awam Negeri Sembilan. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, tapak untuk landasan itu telah pun dikenal pasti iaitu di Batu Hampar, Rembau. "Kita akan buat landasan untuk Kelab Penerbangan Awam Negeri Sembilan yang jaraknya lebih kurang 700 meter. Ia sesuai untuk digunakan oleh pesawat kecil seperti Cessna atau mikrolite."

Janji Yang Dikitar Semula - UiTM Rembau

Posted: 24 Apr 2012 08:08 PM PDT


31 Mac 2012 – "Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Negeri Sembilan yang ketiga akan di bina di Rembau. Walau pun masih di peringkat awal cadangan, Kerajaan Negeri telah mengenalpasti dua ke tiga lokasi sesuai bagi pembinaannya kelak." Ujar Dato' Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan ketika berucap di Rembau petang tadi.

31 Jan 2008 - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, projek itu juga akan membantu membangunkan Rembau sebagai destinasi pelancongan terkenal. Selain itu katanya, kawasan rekreasi kolam air panas Pedas juga akan diperbesarkan dengan tambahan kemuda han seperti hotel bertaraf antarabangsa dan dewan persidangan. Beliau juga mengumumkan pembinaan sebuah lagi kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Rembau selepas kampus di Kuala Pilah di mana ia dibuat secara inisiatif pembiayaan swasta (PFI).

Janji Yang Ditunda - Hospital Rembau

Posted: 24 Apr 2012 08:06 PM PDT


29 Mac 2012 - Pembinaan Hospital Daerah Rembau di Negeri Sembilan akan dilaksanakan dalam dua fasa iaitu melibatkan kerja-kerja tanah dan pembinaan bangunan dengan kos dianggarkan berjumlah RM122.6 juta.

7 Mac 2008 - Hospital Daerah Rembau yang boleh menampung 76 katil akan dibina di sini dengan kos RM100 juta untuk memberi kemudahan kesihatan yang lebih baik kepada 60,000 penduduk, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan di sini hari ini. Beliau menjelaskan dengan pembinaan hospital ini pada tahun ini, maka ia menjadi negeri yang pertama mempunyai kemudahan hospital di setiap daerah.

Yahudi bakal kuasai 20% saham FGVH?

Posted: 24 Apr 2012 02:38 AM PDT

Yahudi bakal kuasai 20% saham FGVH?
24 Apr 2012 

KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Pengarah Bank Negara Dr Rosli Yaakub mendakwa sebuah syarikat milik Yahudi, Bunge Limited antara yang bakal menjadi 'rakan kongsi strategik' kepada Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH) apabila disenaraikan di Bursa Malaysia.

Menurutnya, Bunge Limited bakal memiliki saham sebesar 20 peratus di dalam syarikat tersenarai FGVHB di mana usahasama antara FGVHB dan Bunge Limited telah dimetrai pada bulan Disember 2011.

"Bunge Limted adalah syarikat milik orang Yahudi di mana matlamatnya ialah ia mahu menguasai dan memonopoli," katanya ketika berucap membentangkan kertas kerja di Konvensyen Halatuju Felda di Shah Alam Ahad lalu.

Tambahnya lagi, Bunge Limited adalah sebuah syarikat terkemuka di dunia yang menjalankan perniagaan 'agrobusiness' dan makanan.

Kakitangan syarikat itu kata Rosli berjumlah 32 ribu orang di lebih dari 30 buah negara dan ia adalah sebahagian daripada rangkaian syarikat-syarikat 'food cartel' dunia.

"Setakat ini, food cartel ini belum lagi berjaya mendominasi pengeluaran dan pasaran sawit dan produk sawit.

"Apabila ianya kelak menjadi rakan kongsi strategik kepada FGVHB maka Felda akan menyumbang ke arah penyempurnaan pengawalan oleh food cartel ini ke atas makanan-makanan utama dunia," sambungnya lagi.

Di Argentina, Bunge Limited telah berjaya membolot 'tanah perladangan yang keluasan beratus-ratus ribu ekar di kawasan tanah subur di Pampas Plains, malah mereka juga telah berjaya menguasai ekonomi Argentina.

"Akan beruntungkah peneroka-peneroka Felda dan akan selamatkah anak-anak peneroka Felda dan generasi mereka akan datang apabila satu bangsa yang tidak pernah ada belas kasihan.

"Mahukah dan bersediakah peneroka Felda untuk berkongsi tanah dan kilang-kilang minyak sawit yang mereka miliki dengan Yahudi," soal beliau lagi.


Tiada ulasan:

Nuffnang