Rabu, 25 April 2012

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


Sorok Pengundi Ragu

Posted: 25 Apr 2012 06:51 AM PDT

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mengingatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar menyokong penubuhan suruhanjaya diraja bagi menangani isu pengundi ragu atau hanya akan digelar sebagai "Sorok Pengundi Ragu".

Menurutnya, jika SPR benar-benar jujur terhadap isu kewujudan lebih 40,000 pengundi ragu, mereka seharusnya turut sama mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat perkara itu.

"SPR sepatutnya merebut kesempatan untuk membuktikan bahawa daftar pemilih yang ada kini dan segala tindak tanduknya adalah bersih dari sebarang penyelewengan dengan menyatakan persetujuan dan kesediaannya menghadapi suruhanjaya diraja itu.

"Jika tidak mahu menerima penubuhan suruhanjaya tersebut, rakyat akan melihat SPR langsung tidak yakin terhadap apa yang didakwanya sebagai fakta sebenar," kata beliau lagi sambil mengingatkan SPR supaya jangan menjadikan dirinya sebagai bahan ejekan rakyat yang mahukan pilihan raya yang adil dan bersih," katanya.

Berhubung buku 'Fakta Sebenar di sebalik dakwaan dan fitnah terhadap SPR' yang diterbitkan SPR, Mahfuz berkata sepatutnya suruhanjaya itu menggunakan saluran suruhanjaya diraja dan bukannya cuba membersih nama dengan menerbitkan buku.

"Tetapi kalau sendiri yang menulis untuk mendakwa diri sendiri mempunyai fakta sebenar, bercakap seorang-seorang tanpa mana-mana badan penilai dan penyiasat untuk mengesahkan kebenarannya, ia akan hanya menyebabkan SPR semakin dilihat benar-benar tidak benar," tegas Mahfuz.

Mahfuz berkata, tuntutan supaya ditubuhkan suruhanjaya tersebut juga turut disuarakan oleh parti komponen Barisan Nasional (BN).

Beliau merujuk kepada kenyataan Naib Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Radin Malleh yang berpendapat satu-satunya cara untuk mengatasi kewujudan 22,000 nama meragukan dalam daftar pemilih ialah dengan menubuhkan suruhanjaya siasatan diraja.

"Jelaslah parti komponen BN pun meragui daftar pemilih yang ada sekarang," kata Mahfuz

Tiada ulasan:

Nuffnang