Rabu, 11 Januari 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Malaysia guna alat persenjataan dari Israel

Posted: 10 Jan 2012 06:44 PM PST



Berita di bawah ini dipetik dari laman web Bisnis Jabar. Adakah kerajaan Malaysia dan Kementerian Pertahanan akan mengeluarkan kenyataan rasmi dalam isu ini?

RI & Malaysia juga pakai produk militer Israel
10 Januari , 2012

JAKARTA: Singapura bukan satu-satunya negara yang memakai senjata buatan Israel. Malaysia dan Indonesia diam-diam juga merupakan pengguna beberapa senjata negara tersebut.

Indonesia pertama kali memakai produk militer Israel dengan meminjam pesawat pengintai tanpa awak (UAV) Searcher Mk II milik Singapura untuk mencari lokasi sandera peneliti asing yang ditawan oleh Organisasi Papua Merdeka (OPM) di Mapenduma, Papua, pada 1996.

Pada 2006, TNI menggelar tender pembelian empat UAV untuk Badan Intelijen Strategis (Bais) yang akhirnya dimenangkan oleh Searcher Mk II melalui perusahaan Filipina, Kital Philippine Corp.

Untuk pembelian UAV yang satunya senilai US$6 juta tersebut, Indonesia menggandeng Bank Leumi dari Inggris dan Bank Union dari Filipina sebagai penyandang dana untuk kredit ekspor, menurut laman UPI.

Belakangan karena ramai dikritik DPR, proyek pengadaan tersebut tertunda. Padahal UAV buatan Divisi Malat Israeli Aircraft Industries (IAI) dinilai paling unggul untuk penggunaan di angkasa Nusantara. Malaysia telah mengoperasikan 15 unit, sedangkan Singapura 35 unit.

Dalam pengujian tim Dephan, UAV Searcher Mk II mengalahkan pesaingnya dari Irkut Rusia dan UAV Hermes buatan Elbit Israel yang diageni ELS Ventures, Belanda.

Selain pesawat intai tanpa awak, sejak lama Indonesia menggunakan produk pistol otomatis buatan Israel seperti UZI hingga varian Galil, mulai dari jenis Galil AR (5.56 & 7.62 mm) hingga Galil SAR (5.56 & 7.62).

Meskipun hubungan RI-Israel secara secara resmi tidak jelas, kerja sama militer dan intelijen kedua negara tidak pernah putus. Dalam buku Intel, karya Ken Conboy, pendirian Satsus Intel (cikal bakal Satuan Pelaksana Bakin) tidak lepas dari dukungan Mossad yang mengirimkan instrukturnya ke Jakarta pada 1968.(YRI)

Sumber : http://bisnis-jabar.com/index.php/2012/01/ri-malaysia-juga-pakai-produk-militer-israel/

8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN Buta Huruf

Posted: 10 Jan 2012 05:42 PM PST



Jika 8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN terdiri dari mereka yang buta huruf, ini bermakna secara statistiknya 8 peratus calon SPM 2011 juga adalah mereka yang buta huruf. Jika ada 468,808 orang calon SPM pada tahun 2011, ini bermakna secara puratanya 37,504 orang calon SPM 2011 adalah mereka yang buta huruf, iaitu tidak tahu membaca dan menulis.

Apakah tujuan utama PLKN ini? Jika salah satu objektif PLKN ialah untuk melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri, apakah selepas mereka menjalani latihan 3 bulan PLKN mereka akan cerdas, boleh membaca dan mengira , sedangkan setelah 6 tahun mereka berada di alam persekolahan rendah dan 5 tahun mereka berada di alam persekolahan menengah, mereka ini masih buta huruf?

Apakah kegagalan ini dimana 8 peratus pelatih PLKN ini buta huruf berpunca dari kelemahan dasar sistem pelajaran negara?

Apa pula kriteria mereka yang dipilih sebagai pelatih PLKN agar ianya tidak menjejaskan modul latihan PLKN? Apakah kemahiran 3M tidak diambil kira langsung dalam memilih pelatih PLKN atau hanya bergantung kepada sistem komputer untuk memilih pelatih PLKN secara rawak tanpa mengambil kira kesihatan mental, kesihatan dan keadaan fizikal serta kecerdasan otak pelatih PLKN?

********
Program khas bantu pelatih PLKN kuasai kemahiran 3M
Utusan Malaysia 11 Jan 2012

PUTRAJAYA 10 Jan. - Satu program khas akan dilaksanakan untuk para pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dikenal pasti masih tidak menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, walaupun langkah itu agak terlewat tetapi ia penting bagi memastikan mereka tidak ketinggalan dalam proses pembelajaran.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pihaknya akan mendapatkan maklumat terperinci dari PLKN untuk mengenal pasti latar belakang pelajar termasuk jenis sekolah serta kedudukan mereka sama ada di bandar atau luar bandar.

''Dari situ kita akan susun balik, mungkin sekolah-sekolah yang dikenal pasti dan kalau perlu ada program khas untuk atasi masalah itu, kita akan laksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat tahun baru di Majlis Perutusan Khas Kementerian Pelajaran di sini, hari ini.

Laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini memetik kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menyebut 8 peratus daripada 6,667 pelatih PLKN dari 30 pusat latihan didapati tidak boleh membaca dan menulis.

Keputusan itu berdasarkan satu projek perintis menggunakan satu modul yang dipanggil I-Smart yang dijalankan ke atas kumpulan ketiga pelatih PLKN pada Ogos tahun lepas.

Muhyiddin berkata, pihak beliau menyifatkan penemuan oleh PLKN itu adalah penting kerana dalam rekod kementerian terdapat sebilangan kecil pelajar yang sudah di tingkatan lima masih menghadapi masalah membaca dan menulis.

Atas sebab itulah, beliau menambah, pihaknya memperkenalkan program literasi dan numerasi (LINUS) untuk menguji tahap kefahaman dan keupayaan pelajar termasuk dari segi fizikal, pendengaran, penglihatan sejak darjah satu lagi.

''Tahun lepas program itu amat berkesan sekali kerana lebih 90 peratus telah dapat menerima proses pembelajaran dengan baik selepas menyertai LINUS," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_15.htm


Peperiksaan bertulis SPM 2011 akan berlangsung dari 14 November hingga 14 Disember 2011. Seramai 468,808 orang calon akan menduduki SPM pada tahun ini di 3,533 buah pusat peperiksaan di seluruh negara.
http://www.scribd.com/doc/72111147/Kenyataan-Akhbar-Mengenai-SPM-2011


Program Khidmat Negara akan dilaksanakan bagi mencapai objektif yang telah digariskan seperti berikut :
1. Meningkatkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda.
2. Memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional.
3. Membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni.
4. Menyemarakkan semangat kesukarelaan.
5. Melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri.

http://www.khidmatnegara.gov.my/?page_id=23

Lanjutan Imam Masjid Lenggeng, N.Sembilan dipecat

Posted: 10 Jan 2012 05:44 AM PST


Dibawah lanjutan kisah Imam Masjid Lenggeng, Negeri Sembilan di pecat dari Facebook Sdr Zulkefly Mohamad Hj Omar :

"Masjid Lenggeng bergolak lagi dimana ramai dikalangan AJK Masjid dan Anak Kariah telah bangun membuat bantahan. Imam 2 (yang lama) turut meletakkan Jawatan maka tinggal Imam Umno berseorangan memegang jawatan tersebut. ( Lanjutan peristiwa pemberhentian Imam 1 Tn Hj Mohd Said Abd Ghani yang membaca Khutbah berkaitan qazaf)"

Sumber http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=221218947960325&id=100002166637189

GEMPAR, 3 ahli PAS N.Sembilan masuk lokap kerana poster

Posted: 10 Jan 2012 01:51 AM PST



Program Pelancaran Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan disabotaj
Faiz Abdullah (wartawan Harakah)

GEMAS - Program 'Pelancaran Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan' yang dijadualkan berlangsung pada Ahad, 15 Januari, 08.00 malam ini di Dataran Rakyat, Gemas, Negeri Sembilan dikatakan disabotaj oleh pihak tertentu, kata Yang DiPertua PAS Tampin, Zakaria Khalim.

Menurut Zakaria tiga Ahli PAS Tampin termasuk Ketua Penerangan Zainil Subuh melakukan kerja-kerja menampal poster ceramah pada malam Isnin 9 Januari, di sepanjang jalan dari pekan Gemencheh sehingga ke pekan Gemas.

"Walaubagaimanapun dalam perjalanan pulang ke Gemencheh semula mereka mendapati beberapa orang sedang mengoyakkan poster tersebut.Seterusnya Zainal dan dua lagi ahli kita menghalang tindakan mereka dan tercetus pergaduhan kecil.

"Kedua-dua pihak membuat laporan polis dan pihak polis menahan Zainal dan dua ahli PAS atas alasan mengganggu kerja-kerja menanggal poster.

"Seterusnya didapati mereka adalah Penguatkuasa Majlis Daerah Tampin. Saya difahamkan mereka tidak perkenalkan diri masing-masing kepada ahli PAS dan ini punca Zainal dan sahabat beliau mengganggap mereka adalah orang-orang Umno untuk sabotaj program kita", kata Zakaria.

Zakaria berkata ketiga-tiga ahli PAS telah dihadapkan ke Mahkamah Majistret Tampin pada 10 Januari dan akan ditahan reman selama tiga hari.

"Justeru itu sebagai tanda sokongan kepada pengorbanan tiga ahli PAS ini yang meringkuk dalam lokap polis dan sebagai bukti rakyat sudah bangkit untuk membuat perubahan, saya menyeru seluruh rakyat Negeri Sembilan hadir ramai-ramai ke Program Ceramah Rapat Rakyat ini.

"Rakyat Johor di sempadan Gemas, Negeri Sembilan dan rakyat Melaka di sempadan Gemencheh, Negeri Sembilan juga dialu-alukan hadir untuk mengetahui perkembangan terbaru isu politik nasional.

"Kehadiran Ketua Pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim ke Gemas ini merupakan antara penampilan paling awal beliau di khalayak umum dan kali pertama selepas beliau dibebaskan oleh Mahkamah pada 09 Januari.

"Dua lagi pemimpin Nasional Gergasi yang akan hadir ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng", kata Zakaria.

Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani pula berkata tindakan pihak Majlis Daerah Tampin mengoyakkan poster program itu adalah satu tindakan terdesak dan untuk menggagalkan program tersebut.

"Mereka sudah menjadi alat Umno dan panas punggung apabila kemaraan Pakatan Rakyat di salah satu kubu kuat Umno meresahkan mereka.

"Saya yakin pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti kita mampu menawan Negeri Sembilan dan usaha itu akan lahir di Gemas pada 15 Januari ini.

"Walaupun mereka cuba sabotaj usaha kami tetapi ini tidak akan patahkan semangat kami. Lawan tetap lawan!", tegas Mohd Taufek yang juga ADUN Paroi.

Tiada ulasan:

Nuffnang