Rabu, 11 Januari 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Hentikan Budaya Fitnah

Posted: 11 Jan 2012 01:24 AM PST

Kami difahamkan kononnya telah tersebar “Amanat Dato Seri Anwar Ibrahim Menuju Putrajaya”.Kami nafi bahawa Amanat itu dari Dato Seri Anwar Ibrahim atau dari pejabat Dato Seri Anwar Ibrahim.

Kami menggesa agar segera dihentikan budaya fitnah yang semakin berleluasa. Sewajarnya pembebasan Dato Seri Anwar Ibrahim menjadi iktibar kepada penyebar fitnah bahawa sesungguhnya yang batil pasti tewas dan yang benar pasti menang.

Eekmal Ahmad
Penyelaras Media
Pejabat Dato Seri Anwar Ibrahim

KEADILAN Tampil Dengan Bukti Salahguna Wang Zakat MAIWP

Posted: 11 Jan 2012 12:35 AM PST

Saya pada hari ini tampil dengan bukti-bukti dakwaan salahguna wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan yang dinafikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharum selama ini.

Pertama ialah set dokumen daripada MAIWP sendiri termasuk baucer bayaran bernombor 2010B04112 bertarikh 29 April 2010 sebanyak RM32,150.00. Baucer tersebut secara terang merakamkan kumpulan wang yang digunakan merupakan kumpulan wang zakat.

Kedua merupakan surat daripada Ketua Audit Negara Tan Sri Dato' Setia Ambrin Buang kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Negara Datuk Seri Azmi Khalid yang mengesahkan bahawa RM63,650 wang zakat (iaitu bayaran pertama sebanyak RM31,500 pada 9 Februari 2010 dan RM32,150 yang tercatat di dalam baucer tersebut) digunakan bagi membayar kos guaman MAIWP.

Jamil Khir berkali-kali menegaskan bahawa MAIWP mempunyai peruntukan daripada kerajaan sebanyak RM700,000 bagi menampung pelbagai pembayaran termasuk kos guaman.

Namun Laporan Ketua Audit menyebut bahawa MAIWP hanya memulangkan wang tersebut pada Disember 2010, kira-kira enam bulan selepas peruntukan tersebut disalurkan ke dalam MAIWP. Jamil langsung tidak menyebut tentang hal ini.

Saya juga ingin membetulkan laporan Utusan pada 4 Januari lalu yang memetik Bahagian Hal Ehwal Korporat Jabatan Audit Negara bahawa isu salahguna zakat ini tidak dilaporkan di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010. KEADILAN tidak pernah mendakwa demikian, sebaliknya kami merujuk kepada surat Ketua Audit Negara kepada Jawatankuasa Kira-Kira Negara seperti tertera.

KEADILAN memandang serius penyalahgunaan institusi penting umat Islam ini. Saya akan membuat laporan polis esok 11 pagi di Balai Polis Dang Wangi berkaitan dengan kes salahguna wang zakat ini.

NIK NAZMI NIK AHMAD
PENGARAH KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT

Veteran Umno: Pembebasan Anwar Saja Tak Cukup

Posted: 11 Jan 2012 12:25 AM PST

Ketika pemimpin BN bermegah kononnya keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membebaskan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat II membuktikan badan kehakiman adil dan bebas, seorang bekas menteri dan veteran Umno berpandangan sebaliknya.

Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir yang kini timbalan presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) berkata keputusan itu “tidak cukup” untuk menepis persepsi umum yang sering mempersoalkan kebebasan institusi badan kehakiman dari pengaruh kerajaan.

“Ini tidak cukup… Saya harap ia permulaan yang baik, peluang keemasan untuk meletakkan sesuatu pada tempatnya supaya kita semua dapat tidur nyenyak,” katanya yang juga bekas menteri pelancongan dan penerangan.

Kadir menjawab soalan berhubung laporan media arus perdana termasuk kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berkata keputusan mahkamah yang memutuskan Anwar tidak bersalah itu membersihkan kerajaan daripada tuduhan campur tangan dan konspirasi politik.

“Bersejarah tetapi mengejutkan”

Sambil menyifatkan keputusan itu sebagai “bersejarah tetapi mengejutkan”, Kadir menegaskan ia peluang terbaik bagi memulihkan imej badan kehakiman termasuk pelantikan Ketua Hakim Tan Sri Ariffin Zakaria dilihat berpeluang untuk memperbetulkan persepsi itu.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini, Kadir berkata Ariffin tidak pernah terbabit dengan parti politik dan seorang yang 'takut' kepada Allah berbanding penyandang sebelum ini Tun Zaki Azmi (kiri) yang pernah menjadi penasihat undang-undang Umno.

Sebelum keputusan diumumkan, Kadir berkata beliau pergi ke kediaman Anwar dan menemaninya sehingga ke mahkamah sebagai tanda rasa simpati dan memberi sokongan kepada bekas timbalan perdana menteri itu.

Katanya lagi, sebelum keputusan diumumkan, beliau percaya 70 peratus Anwar yang juga ketua pembangkang akan dihumbankan ke penjara.

Kawan setia

“Saya adalah kawan yang setia… Dr Mahathir membuatkan saya rapat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kami memang berkawan rapat dan saya betul-betul kasihan kepadanya dengan apa yang berlaku kepadanya… saya simpati kepadanya dan kali ini saya benar-benar bersimpati dengannya,” katanya.

Ditanya sama ada beliau menyokong Anwar dari sudut politik, Kadir dilihat tidak dapat menyembunyikan pujiannya terhadap tokoh politik kelahiran Kampung Cherok Tok Kun, Pulau Pinang itu.

“Saya rasa beliau mempunyai bakat kepimpinan yang hebat. Beliau boleh menjadi pemimpin negara yang hebat. Dan (sikap) beliau yang natural (semulajadi).

“Apabila beliau masuk ke kampung, apabila beliau bercakap dengan orang kampung, beliau nampak natural. Beliau tidak perlu tunjuk lagaknya. Main drama kata orang,” katanya.

Berjiwa rakyat

Menganggap Anwar adalah seorang pemimpin yang berjiwa rakyat seperti pengasas negara sebelum ini, Kadir menambah kampung Anwar berdekatan dengan kampungnya – di Kulim Bandar Baharu – yang terletak kira-kira 10 kilometer.

“Jadi beliau adalah pemimpin berjiwa kampung. Sebab itu jika beliau berpeluang menjadi perdana menteri, beliau menjadi perdana menteri yang hebat di mata rakyat, (sikap) semulajadinya (yang suka) mengambil berat tentang rakyat,” katanya yang mengelak untuk membandingkan kepimpinan Anwar dan Najib.

Kadir, 73, adalah anak sulung kepada 12 adik beradik. Bapanya merupakan pengasas kepada Umno di Kulim Bandar Baharu.

Beliau aktif dalam politik sejak tahun 1970-an di bawah pentadbiran perdana menteri kedua Tun Abdul Razak. Pernah menjawat jawatan menteri kebudayaan, kesenian dan pelancongan pada tahun 1999 di bawah kepemimpinan Tun Mahathir Mohamad.

Kemudian, menyandang jawatan sebagai menteri penerangan di bawah pimpinan perdana menteri kelima Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Kini Kadir selaku bendahari Umno bahagian Kulim-Bandar Baharu – bahagian yang diwakili sejak lima penggal sebelum menyerahkan kepada adiknya Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir pada pilihan raya umym 2008.

Bagaimanapun, Abdul Aziz tewas kepada wakil PKR Datuk Zulkifli Noordin sebelum beliau mengisytihar diri keluar parti dan menjadi ahli parlimen bebas.

Insiden Letupan Bom: PERKASA Dicabar Nafi Penglibatan, Utusan Didesak Dedah Identiti Sumber Polis

Posted: 11 Jan 2012 12:17 AM PST

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) mengecam sekeras-kerasnya laporan berita bertajuk 'Bom milik peserta perhimpunan' yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia pada hari ini (11 Januari 2012) yang mendakwa — kononnya dengan memetik 'sumber polis' — bahawa tiga butir bom buatan sendiri yang meletup berhampiran Kompleks Mahkamah Jalan Duta kelmarin adalah milik peserta perhimpunan Bebas Anwar 901. Laporan berita ini jelas bersifat jahat dan bertujuan untuk memburuk-burukkan imej penyokong Anwar Ibrahim. Berdasarkan pemantauan pihak AMK pada pagi tersebut, peserta perhimpunan hanya dibenarkan masuk ke kawasan kompleks mahkamah seawal jam 6.30 pagi dengan dikawal ketat oleh pihak polis. Pihak polis turut memeriksa beg setiap peserta perhimpunan yang masuk ke perkarangan kawasan sekitar kompleks mahkamah dan kemudiannya meneruskan kawalan sehingga perhimpunan bersurai.
 
AMK berpandangan bahawa insiden letupan bom ini adalah percubaan jahat pihak tertentu untuk mencemarkan imej polis kerana difahamkan bahawa bom tersebut telah diletakkan di bawah kon keselamatan pihak polis sendiri. Di samping itu, ianya juga bertujuan untuk memburukkan imej peserta perhimpunan yang jelas berjaya menurut semua arahan polis dan memberikan kerjasama penuh dalam memastikan perhimpunan tersebut berjalan dalam situasi aman dan selamat.
 
Kita semua sedia maklum bahawa penyokong-penyokong Saiful Bukhari Azlan yang dikatakan terdiri daripada beberapa orang ahli Perkasa turut berada berhampiran dengan lokasi di mana letupan bom tersebut berlaku. Sebelum daripada itu, Presiden Perkasa Dato' Ibrahim Ali turut membuat kenyataan kepada pihak media bahawa Perkasa akan turun untuk melakukan provokasi pada perhimpunan Bebas Anwar 901. Apakah wujud kemungkinan bahawa insiden letupan tersebut didalangi oleh ahli Perkasa?
 
Sehubungan dengan itu, AMK ingin mencabar Perkasa supaya menafikan sebarang penglibatan mereka dalam insiden letupan tersebut. AMK juga mendesak akhbar Utusan Malaysia supaya mendedahkan identiti 'sumber polis' yang dikatakan mendakwa bahawa tiga butir bom yang meletup kelmarin adalah milik peserta perhimpunan Bebas Anwar 901. Adalah cukup pelik kerana pihak polis sendiri masih belum mengumumkan hasil siasatan berhubung insiden tersebut tetapi akhbar Utusan Malaysia telah melaporkan 'hasil siasatan' mereka sendiri yang kemudiannya diolah menjadi berita fitnah dan propaganda jahat. Justeru, pihak AMK akan menulis surat rasmi kepada Ketua Polis Kuala Lumpur bagi memohon beliau mengumumkan hasil siasatan polis dan pihak yang bertanggungjawab dalam insiden tersebut yang mana telah menyebabkan beberapa orang peserta perhimpunan mengalami kecederaan.
 

SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN
Ketua Angkatan Muda KEADILAN

Viewpoint: Anwar Acquittal Boosts Malaysia’s Opposition

Posted: 10 Jan 2012 09:13 AM PST

From BBC News
By Dr Ooi Kee Beng
Institute of Southeast Asian Studies, Singapore

To the great surprise of many of his followers, Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim was found not guilty of the sodomy charge brought against him by a former aide.

High Court judge Zabidin Mohamad Diah declared him innocent early on Monday morning, while huge crowds gathered outside the building in support of the former deputy prime minister. The DNA samples presented by the prosecution to prove Mr Anwar’s guilt, he decided, were compromised.

The unexpected verdict may not prove that the judiciary is free of the executive, but it does show that the executive is not all-powerful.

This is also the second time Mr Anwar has been acquitted on such a charge. After being sacked as the country’s second most powerful person by Prime Minister Mahathir Mohamed back in September 1998, he was jailed for misuse of power for six years. Just when a consecutive nine-year jail sentence for sodomy was to be served, the Federal Court overturned the decision in 2004.

After that Mr Anwar’s return to the thick of politics was spectacular. He managed to sew together an electoral agreement in 2008 between his Parti Keadilan Rakyat, and the Islamist Parti Agama SeMalaysia and the Democratic Action Party.

Not only did this lead to historical victories when the three parties won five of 13 states plus the federal territory of Kuala Lumpur, it also paved the way for Mr Anwar to regain his parliamentary seat.

New generation
Although Monday’s verdict is being used by the government to rebut opposition claims that the country’s judiciary is strongly compromised by state intervention, the advantage gained from this will not be significant, given many other examples of bad governance.

But the acquittal is a strong gust of wind in the sail of the opposition coalition, the Pakatan Rakyat (PR). While a guilty verdict would have provided the PR with powerful arguments about deteriorating governance, Mr Anwar being free to campaign is of much greater benefit to its chances of winning federal power.

He is a formidable speaker, as was obvious during the last general election in March 2008 when many Malays swung to support him late in the campaign. Without that shift, the opposition would not have come close to making the impressive gains that they did.

In the days before the verdict was due, Mr Anwar went on a whirlwind tour of the country to shore up support. He gave several speeches setting out the direction for his coalition, declaring that as many as 40% of the candidates that his own party would field in the coming elections would be new ones, who would be both young and educated.

This was engineered to go down well with the growing crowd of reform-seeking voters whose main complaint since 2008 had been that the calibre of PR lawmakers was less than impressive. With this, Mr Anwar signalled that his party did realise that a new generation of capable youths had to be recruited if his reform movement was to progress further.

The weeks preceding the verdict also saw increased calls by student demonstrators to be allowed to participate in politics and to join parties. This right was constitutionally denied them after race riots took place in Kuala Lumpur in May 1969.

Conservative challenge
This second sodomy case had been going on for three-and-a-half years, distracting Mr Anwar greatly at a time when the newly-formed opposition needed to concentrate its resources.

The allegation came to public attention in June 2008, when Mohd Saiful Bukhari Azlan, an aide newly recruited into Mr Anwar’s office, lodged a police report that his boss had performed sodomy on him.

This hurt Mr Anwar’s crucial attempt at that time to convince government lawmakers to defect and join the opposition on 16 September, Malaysia Day, causing great damage to his credibility.

Making Mr Anwar appear a morally dubious person has been the weapon of choice of his enemies for a long time. In 1998, a book titled 50 reasons why Anwar cannot become Prime Minister was circulated among members of the ruling party, harming his reputation.

In March last year, there was a further attempt to smear Mr Anwar’s reputation. A video was screened at a press conference, showing someone resembling Mr Anwar having sex with a supposed prostitute. Mr Anwar and his family denied that the person captured on film was him.

Now that these smear campaigns are behind him, his coalition is expected to prepare for the coming elections with renewed vigour. Surviving the trial strengthens Mr Anwar’s standing as a comeback kid.

The latest acquittal is not as much a defeat for Prime Minister Najib Razak as it is for the right wing in his coalition.

After the 2008 election saw five states falling to the opposition, a polarisation took place within the ruling party between moderates who accepted that Malaysia was now a two-party democracy on the one hand, and a group who took it upon themselves to undermine the opposition and reverse the democratic process on the other.

The prime minister’s only chance of winning electoral ground now is to enhance his image as a reformist leader. To do that, he must rein in the conservatives in his party.

Tiada ulasan:

Nuffnang