Khamis, 22 Disember 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Sidang Media YB Nurul Izzah (23 Disember 2011)

Posted: 22 Dec 2011 01:15 AM PST

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Yang Berhormat Nurul Izzah Anwar akan mengadakan sidang media berkaitan KETIDAKADILAN TERHADAP PENIAGA SRI SENTOSA.

Dijemput wartawan dan jurugambar untuk membuat liputan sidang media tersebut seperti dibawah:

Tarikh: JUMAAT, 23 Disember 2011

Masa: 11.00 pagi

Tempat: Tingkat bawah, berhadapan Pondok Polis Seri Sentosa, Jalan Seri Sentosa 8A, Taman Seri Sentosa, 58000 Kuala Lumpur.

Anak Istimewa Aktivis Reformasi Meninggal Dunia

Posted: 21 Dec 2011 11:21 PM PST

Keadilan Daily

Salah seorang anak kepada aktivis reformasi, Mohd Affandi Ramli dan Raja Rohaisham Raja Muhaiddin, meninggal dunia pagi tadi.
Annisa Afendi, 10 yang mengalami kecacatan cerebral palsy (CP), menghembuskan nafas terakhirnya kira-kira jam 8.50 pagi di Hospital kajang.

Jenazah Annisa disolatkan di  Masjid Jamek, Kajang dan dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Sungai Kantan, selepas solat Zohor.

Annisa dan adiknya An Nur sering dibawa kedua ibu bapanya, menyertai siri-siri demontrasi menuntut hak rakyat. Gambar diambil ketika demontrasi anti tol di Puchong sekitar 2007.

Sebelum ini, kempen Hope 2 Walk, dilancarkan bagi memberi peluang kepada Annisa dan adiknya, An-Nur Affandi, 8 menikmati kehidupan yang lebih baik seperti kanak-kanak lain.

Hope 2 Walk dilancarkan untuk mengumpul dana bagi pembiayaan perubatan An-Nur dan Annisa yang mengalami CP atau Mitochondrial Disease.

Pembiayaan perubatan itu adalah bagi menampung perbelanjaan anaknya di hospital di China dan pendidikan khas di United Kingdom.
Kempen itu, yang disebarkan secara meluas di laman maya seperti Facebook dan twitter, turut mendapat perhatian pimpinan Pakatan Rakyat.

Semalam, isteri kepada Menteri Besar Selangor, Puan Seri Salbiah Tunut turut mengambil kesempatan menziarahi kedua anak istimewa itu, sebelum Annisa kembali menemui pencipta Nya pagi ini. Al Fatihah.

Ada Apa Dengan Bendera?

Posted: 21 Dec 2011 08:11 PM PST

Merdeka Review

Alicia Izharuddin

Sejak usia remaja, saya pernah dinasihatkan oleh orang tua supaya jangan masuk campur dengan arena politik apabila dewasa kelak.  Mengikut mereka, politik hanyalah “permainan kotor” yang menguntungkan politikus sahaja, lantas kepentingan rakyat sejagat jarang dipertimbangkan secara ikhlas.  Setiap satu yang diberikan kepada rakyat diragut satu yang lain, contohnya masing-masing peluang melanjutkan pelajaran di institut pengajian tinggi awam dan kebebasan akademik.

Baru-baru ini kita dihidangi berita yang kian menjejaskan integriti kerajaan yang kononnya mahu mendaulatkan konsep demokrasi dan mempunyai keinginan untuk berjinak-jinak dengan prinsip kebebasan bersuara.  Tindakan aktivis-aktivis mahasiswa dari Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) menurunkan bendera yang melayangkan wajah Najib Razak selama lima minit sebagai simbol tidak-puas hati mereka terhadap keengganan kerajaan memansuhkan Akta Universiti Kolej dan Universiti (AUKU) yang menyekat kebebasan akademik dan berpolitik.  Walaupun didepani dengan desakan aktivis-aktivis mahasiswa untuk memansuhkan AUKU yang semakin mengombak, kerajaan Najib Razak hanya mampu berdiam dan mendiamkan suara-suara protes.

Demokrasi siapa?

Menurut menteri pengajian tinggi Saifuddin Abdullah yang kononnya menyokong “kebebasan bersuara” dan konsep demokrasi, penurunan bendera UMNO bukan tindakan yang berdemokratik.  Ada pula yang berpendapat mahasiswa-mahasiswa terlibat bersikap kurang matang, kurang ajar, dan tidak menghormati harta-benda kerajaan, seolah-olah memecah masuk rumah dan menyusun-semula perabot.  Sasaran mahasiswa SMM – bendera yang bermukakan Najib Razak – secara tidak langsung menjadi objek yang suci.  Ia bukannya bendera negara atau parti, tidak dibakar atau diinjak-injak.  Namun yang demikian, penurunan bendera tersebut dilihat sebagai satu serangan terhadap ego seorang pemimpin yang pantang dicabar.

UMNO dan penganut-penganutnya tidak jauh berbeza daripada kerajaan tidak gentar menggunakan kekerasan – sama ada dalam bentuk fizikal mahupun retorikal – untuk menindas perjuangan hak-hak mahasiswa.  Di United Kingdom sepanjang tahun ini, kerajaan David Cameron menggunakan kuasa polis untuk “mengawal” pergerakan mahasiswa yang berdemonstrasi kerana kenaikan yuran tahunan universiti yang melambung tinggi.  Yang paling tragis pula, pembunuhan ratusan mahasiswa-mahasiswa yang berarak di Dataran Tiananmen secara aman mengutuk Parti Komunis China pada tahun 1989.  Ya, kerajaan Malaysia bukan satu-satunya kerajaan yang takut kepada kemarakan mahasiswa.  Sejarah gerakan mahasiswa telah menunjukkan bahawa kuasa dan pengaruh mahasiswa boleh menggulingkan kepimpinan yang represif; regim Suharto berjaya digulingkan atas desakan mahasiswa Indonesia pada tahun 1998.  Jika mahasiswa dan cendiakawan seperjuangan mampu mengguling kerajaan Suharto yang berkuasa selama 32 tahun – antara regim diktator yang paling lama di dunia – jelas menunjukkan bahawa mahasiswa Malaysia juga serba upaya.

Kerajaan Najib yang menidakkan hak mahasiswa untuk berpolitik menyelindungkan ketakutan mereka terhadap kuasa mahasiswa.  Universiti bukan sekadar kilang mencetak sijil tetapi tempat orang muda menuntut ilmu berfikir secara berdikari.  Kebanyakan mahasiswa yang mempunyai kesedaran politik pula bukan kuda mana-mana parti.  Kerajaan dan orang awam harus sedar bahawa arena dan istilah politik itu sendiri sangat terhad dan sempit maksudnya.  Politik bukan sekadar pertandingan populariti atau acara berlumba-lumba yang menjuarakan politikus yang dilantik – Tidak.

Hakikatnya, kuasa politik juga terletak di tangan pengundi, penyokong, dan pejuang agenda masing-masing yang sedikit sebanyak menentukan jaya dan gagalnya seorang politikus dan jatuhnya pengaruh kerajaan; dari sini kita kembali kepada asal-usul perkataan “demokrasi” dalam bahasa Yunani yang berasaskan “demos” yang bermaksud rakyat dan “kratos” bererti pemerintahan.

Sebagai mahasiswa yang bakal menapak ke alam universiti sebagai pensyarah dan penyelidik, kebebasan akademik bukan sahaja memberikan ruang dan peluang menyampaikan pendapat dan idea-idea yang berbeza dan kritis tentang keadaan politik semasa, tetapi juga menggalakkan mahasiswa untuk lebih bersuara tanpa ugutan dan kecaman.  Negara Malaysia sudah terlalu lama dikekangi budaya paternalistik, iaitu budaya (dan juga polisi) yang menyekat kebebasan atas nama ketentaraman dan kebajikan rakyat.  Budaya paternalisme inilah yang sebenarnya takut kepada konsep kebebasan bersuara dan demokrasi kerana ia melemahkan pengaruh seorang atas anggota-anggota rakyatnya.  Di alam universiti di mana penghuninya diberikan peluang untuk bersuara dan berfikir secara berdikari, kematangan minda akan dipupuk secara semulajadi.

Saya dapati bahawa reaksi pihak-pihak tertentu yang mengutuk dan mengugut tindakan mahasiswa yang anti-kekerasan berbaur ironi; perasaan marah yang melulu juga timbul daripada budaya kita yang anti-intelektual yang kuat menolak peluang berdialog secara rasional dan aman.  Budaya kita juga mengagungkan status yang tinggi, bermaksud status mahasiswa yang biasa dianggap rendah tarafnya sering diperlekehkan dan ditindas.

Oleh yang demikian, gerakan mahasiswa aktivis tidak akan mengakhiri protes mereka dengan penurunan simbolik bendera yang berwajah Najib Razak, tetapi akan terus memuncak sehingga pihak kerajaan menyerahkan diri kepada desakan-desakan mereka.

*Alicia Izharuddin adalah pelajar Doktor Falsafah dalam kajian Islam, gender, dan media

Umno-BN (1956 to 2011): The Kleptocratic Government

Posted: 21 Dec 2011 07:35 PM PST

Malaysia Chronicle

For 54 years UMNO/BN has been exploiting our resources both natural and man-made.

Water

We have a lot of rain and many rivers but still we have water shortages and many villages still have no piped water and for those who have piped water it is of poor quality because it is tainted with high ferric compound and very fine blackish dirt. Is it impossible to provide hundred percent to the entire nation wherever it may be after 54 year of independence and being able to send an angkasawan (astronaut) to the international space station? Has not Malaysia been portrayed by UMNO-BN as everything "Boleh" (within reach)?

The UMNO-BN government has on several occasions warned us of the possible water crisis and that huge amounts of money is needed to transfer raw water from Pahang to Selangor. Melaka is also getting its raw water supply from the Muar River in Johore and Sungai Linggi in Negeri Sembilan. But is it really necessary to spend huge amount of money to transfer water from one state to another? Does it mean that the UNO/BN government has admitted failure when even after the privatization of our water treatment and supply system, we are going to face a water crisis?

The only plausible reason is simply that the UMNO-BN government has failed miserably in its duty to provide clean and cheap, if not free water, to the entire nation. The water transfer projects are just money-making schemes for their leaders and their cronies.

The UMNO-BN government is just more interested in money-making-schemes and siphoning money. If it is really committed to providing this important basic supply, Malaysia would have been in the forefront of water technology and supply.

We could be the ones being engaged by countries in the arid regions for our expertise, yet Singapore without much natural water resources has been actively engaged through its Public Utility Board consultancy company PUB Consultants Private Limited (PUBC), a wholly-owned subsidiary of PUB. It has been the water consultant for several Middle East countries like Qatar, Saudi Arabia and Abu Dhabi.PUBC is also involved in China, India, Australia and Brunei.

Rice

We once had large areas of rice fields within the state of Kedah being our "rice bowl" but the area has been reduced so much until there is a need to have another huge area in Sarawak to cultivate rice. Rice is our staple diet and it was part of the Ministry of Agriculture’s vision to be self-sufficient in food.

The NFC debacle is just part of the overall vision. But is it really necessary to convert our paddy fields for other development in the first place? Why can't it be avoided? Are there not enough barren land and small hills to be used for this purpose?

When Thailand was inundated with floods destroying its rice fields, we were scared when contemplating the shortage of rice in the world supply, but the UMNO-BN government under Prime Minister Najib Razak has done nothing thus far to ensure that we have enough of our own supply from our local producers. We do need to have our "rice bowl" somewhere within the country and we need it urgently.

Yes, the UMNO-BN government too does find the need to ensure we are self sufficient in food, but what happened is the result of unscrupulous, callous and greedy politicians who allowed our rice field areas to be converted to residential and commercial land. We have huge areas that are being left uncultivated and whatever schemes that the UMNO-BN has tried so far has ended up with the lands overgrown with weeds and creepers. Why pay lip service to the need for another "rice bowl" when no effort is made to have the project implemented properly and successfully?

Timber

Timber that needs thousands of years to grow to a prime state have vanished from the virgin forests within one generation. The unscrupulous felling of timber without any consideration for the future and destroying the way of life of our indigenous people! Yet the states like Sabah, Sarawak and Pahang are still under developed. Where have all the timber money gone to? Who got the benefits?

Unfortunately even after knowing that our timber has been depleted, the UMNO-BN government has not embarked on replanting to replenish the supply. Whatever efforts have been for show, too little and too late. Just another money-making scheme in the form of supplying the seedlings. We are so desperate for wood that even our rubber trees are in short supply – not for its latex but for its wood!

Petroleum

In 1994, the amount of cash that Petronas our main source of huge income had was in the region of RM20 billion, excluding assets and capital for investments. Yet today, Petronas cannot even find enough capital for finding more oil fields. However, Dr Mahathir is still the advisor while Hassan Merican was side-lined and Tun Salleh Abbas, who tried to prevent the siphoning of funds from Petronas, was sacked as the Chief Justice.

Instead of benefiting the country, Petronas has been used to subsidize the fuel costs of the UMNO-linked Independent Power Producers who at the same time creamed off the best from TNB until the supposedly financially-strong GLC has become like the Malaysia Airline System (MAS).

EPF, Tabung Haji and FELDA

Our EPF and Tabung Haji are also at risk. The FELDA settlers are also being conned. Just because many of these have managed to lead better lives and now have some money to spare, it is a money-making scheme for UMNO rather than for the settlers. It is the same for all the other privatization schemes.

The existing infrastructure and facilities

Expensive infrastructure such as stadiums are left to rot and even the Kuala Lumpur International Airport has not been spared. After siphoning huge amounts of money from these mega projects, the sub-contractors were left with the "bones" thus they had to take short-cuts to complete the works.

Is it any surprise, these facilities were constructed shoddily and left to rot. We have the National Stadium and Sports Complex rotting as a result of poor maintenance, the roof of the Terengganu Stadium already collapsed, cracks in the MRR2 expressway, chronic leaking in the Parliament House, high costs of the new National Palace and the list continues.

The Klang Valley Mass Rapid Transport (KVMRT) will be the mother of money-making schemes and is already facing doom. It is a certainty the project will need to be bailed out eventually. The overall cost at the present of RM60 billion will inevitably double when completed in 2017 at RM120 billion which is half of the present 2012 budget!

Even the fees for the Independent Check Engineer (ICE) HSS Integrated is said to be in the region of about RM720 million although it is not actually involved in the design work, but just to counter-check and comment. Under ‘real’ market terms, that sort of scope for work should not cost more than RM20 million for a three-year contract.

Talents

So much money has been spent for education and yet we produce mediocre graduates, while those who have real talent have choose to go abroad. This is money wasted and yet the UMNO-BN government is not worried. We must also not forget the school computer lab fiasco with incomplete construction, fallen roofs, inadequate facilities and damaged computers after spending RM550 million and a further RM300 million to rectify the mistakes without anyone being taken to task!

The talented are leaving the country resulting in brain drain. Yet we need talented people to help develop the country. We can't afford to be like the US where they have money to acquire talent. The money Malaysia invested in its youth for fifteen years, providing their education since primary school, has benefited others, not us.

But for the sake of politics, this is not admitted. Former prime minister Mahathir Mohamad has many a time said, the door is open, we won’t stop anyone from leaving. Left behind in Malaysia are the likes of Ibrahim Ali and his gang of Perkasa hooligans. What future can they offer our children except to launch ‘spitting’ campaigns and May 13-don’t-anger-us scare shows?

GFI report

The latest Global Financial Integrity (GFI) report tells us the RM1 trillion of our funds have been taken out of the country illicitly.

This alone illustrates the depths of the dysfunction in our country, with ever-growing, un-stoppable greedy UMNO leaders the main source and direct cause. Their loyalties and interests have nothing to do with the rakyat or even Malays, who form 60% of the population. It just that when everyone suffers, more Malays suffer simply because there more Malays than anyone else in the country. The horrifying thing is that the majority of the poor are also the Malays, which again proves that UMNO has cared only for its money-making schemes and not redistribution of wealth to benefit the people – be they Malay or otherwise.

When will all this nonsense stop? This is a question Malaysians must take seriously to heart. Reflect on the past 54 years and compare against others in the region and the world, and it is clear to see. The time has come to write the UMNO-BN’s obituary and there can be no better occasion to do that than the GE-13 or 13th general election, which is widely expected to be held early next year

Dr M Akui Malaysia Pinjam Dana Bank Dunia

Posted: 21 Dec 2011 06:41 PM PST





Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Malaysia meminjam wang daripada Bank Dunia ketika pentadbiran beliau namun menegaskan bahawa beliau tidak pernah menulis kepada badan berkenaan untuk mendapatkan dana.
Tiada surat mahupun permintaan bertulis dibuat oleh beliau kepada Bank Dunia, kata Mahathir, menjawab dakwaan yang ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau pernah berbuat demikian ketika krisis kewangan 1999.
“Jika Anwar boleh menunjukkan bukti sebaliknya, dia patut berbuat demikian. Jika tidak dia mesti bersumpah dengan al-Quran di masjid bahawa dia tahu apa yang dia kata itu benar.
Saya bersedia untuk bersumpah bahawa saya tidak pernah meminta pinjaman daripada Bank Dunia,” katanya lagi dalam tulisan di blog beliau, chedet.co.cc, semalam.
Katanya lagi, Malaysia enggan menerima dana pinjaman International Monetary Fund (IMF) daripada Bank Dunia kerana “bantuan yang dikatakan itu akan memburukkan lagi keadaan.”
Mahathir mengambil alih kedudukan sebagai menteri kewangan selepas Anwar dipecat dan dipenjarakan pada 1998.
Katanya lagi, pinjaman sebanyak USD300 juta ditandatangani dengan Bank Dunia pada Jun 1998, ketika Anwar masih menjadi menteri kewangan, untuk makanan, pendidikan tinggi dan program mikrokredit.
Sebanyak USD100 juta turut ditandatangani untuk bantuan teknikal pada Mac 1999, namun hanya USD11.94 juta dikeluarkan.
Pinjaman sektor sosial sebanyak USD60 juta dihentikan selepas pengeluaran sebanyak USD60,000 manakala satu pinjaman pendidikan dihentikan selepas sejumlah USD244 juta dikeluarkan.
Kedua-duanya diluluskan pada Mac selepas Anwar dipecat daripada jawatan menteri kewangan.




Selepas nafi, Mahathir akhirnya mengaku pinjam Bank Dunia




KUALA LUMPUR 21 Dis: Selepas berbohong dan membuat penafian, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akhirnya mengaku meminjam wang daripada Bank Dunia ketika pentadbiran beliau.
Anehnya, Mahathir mendakwa beliau tidak pernah menulis secara rasmi kepada badan itu untuk mendapatkan dana ketika krisis kewangan 1999, bagi menjawab dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Baru-baru ini, Mahathir menafikan beliau  pernah meminta bantuan kewangan daripada Bank Dunia, sama ada semasa krisis kewangan tahun 1997 atau selepas itu.
Mengulas pendedahan Pengarah Strategi KEADILAN,  Mohd Rafizi Ramli yang mengemukakan tiga dokumen yang didakwa sebagai bukti  beliau pernah membuat pinjaman itu, Dr Mahathir berkata beliau perlu membuat pengesahan dengan Bank Dunia untuk melihat sama ada dokumen itu asli atau tidak.
Namun, ketika menulis diblognya semalam, Mahathir mengaku pinjaman sebanyak USD300 juta ditandatangani dengan Bank Dunia pada Jun 1998, untuk makanan, pendidikan tinggi dan program mikrokredit.
Selepas Anwar dipecat, kerajaan membuat tiga pinjaman daripada Bank Dunia.
Menurut Mahathir, sebanyak USD100 juta ditandatangani untuk bantuan teknikal pada Mac 1999, namun hanya USD11.94 juta dikeluarkan.
Pinjaman sektor sosial sebanyak USD60 juta dihentikan selepas pengeluaran sebanyak USD600,000 manakala satu lagi pinjaman pendidikan dihentikan selepas sejumlah USD217 juta dikeluarkan.
Tiga injaman itu diluluskan pada Mac selepas Anwar dipecat daripada jawatan menteri kewangan, dan kedudukannya diambil alih oleh Mahathir.
KEADILAN baru-baru ini mengemukakan tiga dokumen rasmi Bank Dunia berhubung salah satu dari empat pinjaman berjumlah US$704 juta oleh kerajaan Malaysia sejak 1997.
Ketiga-tiga dokumen pinjaman US$60 juta  itu membuktikan rundingan  berlaku selepas Anwar dipenjara dan dipecat dari kabinet.
Pentadbiran Umno sejak zaman Mahathir  menuduh Anwar dengan pelbagai tohmahan, termasuk akur kepada polisi ditetapkan Bank Dunia dan IMF semasa krisis kewangan melanda lebih sedekad lalu.

Tiada ulasan:

Nuffnang