Khamis, 15 September 2011

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Malaysia Day Message For Penang (en/cn/bm)

Posted: 14 Sep 2011 10:15 PM PDT

Malaysia Day Message For Penang By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 15.9.2011

The Next 6 Months Will Determine Whether The Boldest Political Experiment Of Establishing A People-centric Government Will Prevail Or Perish From Penang?

The next 6 months will determine whether the boldest political experiment in the 2008 general elections of establishing a people-centric government will prevail or perish from Penang. Over the last 3 and a half years, there is a not only a cleaner, greener and safer Penang but also witnessed a change of mindset and renewed confidence.

Penangites are more confident and hence more optimistic about the future because they can rely on a people-centric government that listens to them, do the people's work and gives hope for a better future. Similarly there is a recognition that we will be rewarded for hard work, being honest and continuously pursue excellence. There is no substitute for performance, productivity and proficiency.

However the greatest change in mindset is brought about by the emphasis of the Pakatan Rakyat people-centric government on upholding rule of law. That one does not need to go through middle-men or know third parties to get any transaction done in Penang. We need only to know the rules and the law.

By ensuring there is not only certainty but also clarity, we can enjoy prosperity together. The PR state government has worked hard to regain the people's trust and confidence in the state government. To overcome public distrust of the state government as an institution that does not help but harm the people, PR has terminated the politics of patronage, cronyism and corruption.

Let us inspire hope by stressing on performance not privilege, expertise not entitlement and integrity not corruption. Let us be bonded by our common aspirations for justice, freedom, truth, democracy and social welfare for the weak and poor.

Only an economy free from corruption can we ensure that the people prosper and benefit. Let us embrace a future free from fear and cronyism. Let us embrace the future by embracing every Malay, Indian, Chinese, Kadazan and Iban, as Malaysian brothers and sisters, Malaysian sons and daughters.

To mark Malaysia Day in Penang, the Penang Hill Corporation is offering free train rides up Penang Hill on 16 September 2011 for all Malaysians from Sabah or Sarawak for one day.

—- BM Translation —

Perutusan Hari Malaysia oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Komtar, George Town pada 15.9.2011

Enam bulan yang akan datang akan menentukan sama ada eksperimen politik yang telah mewujudkan sebuah kerajaan berjiwa rakyat akan semakin menyerlah atau melesap di Pulau Pinang.

Enam bulan yang akan datang akan menentukan sama ada eksperimen politik dalam pilihanraya umum ke-12 pada tahun 2008 yang telah mewujudkan sebuah kerajaan berjiwa rakyat akan semakin menyerlah atau melesap di Pulau Pinang. Selama tiga setengah tahun yang lepas, negeri Pulau Pinang bukan sahaja telah menjadi lebih bersih, hijau dan selamat, malah juga telah menampakkan perubahan dari segi pemikiran dan keyakinan.

Warga Pulau Pinang semakin yakin dan optimis terhadap masa depan kerana mereka boleh bergantung kepada kerajaan berjiwa rakyat yang mendengar kata rakyat, melakukan kerja untuk rakyat dan memberi harapan untuk masa depan yang lebih cerah. Sekarang juga sudah terhasil satu pengiktirafan bahawa ganjaran akan diperoleh berdasarkan daya upaya, kejujuran dan usaha untuk mengejar kecemerlangan. Sesungguhnya tiada pengganti bagi prestasi, produktiviti dan kecekapan.

Walau bagaimanapun, perubahan yang paling besar dalam pemikiran telah berlaku ekoran daripada dasar kerajaan berjiwa rakyat Pakatan Rakyat yang menegakkan kedaulatan undang-undang. Di Pulau Pinang, dasar ketelusan yang dijalankan oleh Kerajaan Negeri bermakna bahawa sebarang urus niaga tidak lagi memerlukan orang dalam atau orang tengah. Yang diperlukan hanya peraturan dan undang-undang.

Dengan kerajaan yang mementingkan kepastian dan kejelasan dalam halatuju pentadbiran, kita dapat menikmati kemakmuran bersama-sama. Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat telah bekerja keras untuk memulih kembali kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap kerajaan negeri. Untuk mengatasi ketidakpercayaan awam terhadap institusi kerajaan negeri, Pakatan Rakyat telah menghapuskan politik kuasa naungan, kronisme dan rasuah.
Marilah kita mencari inspirasi dengan menekankan prestasi dan bukan keistimewaan, kepakaran dan bukan hak, serta integriti dan bukan rasuah. Marilah kita bersepakat dalam semangat setiakawan untuk mencapai aspirasi bersama untuk keadilan, kebenaran, kebebasan, demokrasi dan kebajikan sosial untuk rakan-rakan kita yang lebih lemah dan miskin.

Hanya dengan ekonomi yang bebas daripada rasuah boleh kita memastikan bahawa rakyat akan makmur dan menerima manfaat. Marilah kita mengazamkan masa depan yang bebas daripada ketakutan dan kronisme. Marilah kita mencita-citakan masa depan di mana semua lapisan masyarakat dan kaum, sama ada Melayu, India, Cina, Kadazan atau Iban, akan dianggap sebagai saudara senegara tanpa sebarang diskriminasi.

Untuk menandakan Hari Malaysia di Pulau Pinang, Perbadanan Bukit Bendera akan menawarkan perjalanan keretapi percuma untuk sehari pada 16 September 2011 untuk semua warga Malaysia dari Sabah dan Sarawak.

—- Mandarin Translation —-
槟州首席部长林冠英于2011年9月15日发表马来西亚成立日献词:

接下来6个月是槟城的关键期,它将决定打造"以民为本"政府– 这项最大胆政治试验的生死存亡。

接下来6个月是槟城的关键期,它将决定打造"以民为本"政府– 这项最大胆政治试验的生死存亡。过去三年半,槟城不只变得更清洁、更绿意、更安全,大家也见证了思维的改变和信心的重建。

槟城人比从前更有信心, 也对未来更乐观,因为他们可以依赖这个"听人民的话、做人民的工及给人民希望"的政府。同样的,我们也会因为努力、诚实及追求卓越而受认可。没有其它东西可以取代良好表现、生产力和熟练。

然而,人民思维的巨大改变,主要是由于民联政府决心维护法制。如今,一个人不需要通过中间人、不需靠关系来处理事情。人们只需要懂得规则和法律。

我们不只保证确定性也包括透明度,我们共享繁荣。民联州政府努力经营,以恢复人民对政府的信任与信心。为了解除人民对州政府的不信任心态,让人民知道政府是来帮人、不是害人,民联政府终结了恩惠政治、朋党主义及贪污。

让我们激发希望,追求表现而非特权、专业能力而非权力、廉正而非贪污。 让我们为公义、自由、真相、民主、扶助贫弱的社会福利这些共同理想而联系起来。

唯有当经济发展免于贪污时,我们才能保证人民享受发展的果实。让我们的未来免于恐惧和朋党主义。让我们拥抱未来,把每一位马来人、印度人、华人、卡达山人和伊班人视为马来西亚人的兄弟姐妹及马来西亚的子女。

为了纪念马来西亚成立日,槟城升旗山机构将在这一天,让所有来自沙巴、砂劳越的马来西亚同胞免费乘坐升旗山缆车。

林冠英

Tiada ulasan:

Nuffnang