Khamis, 4 Ogos 2011

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Kuliah Ust Khairil Anuar Wafa 13 Ogos 2011 Senawang

Posted: 03 Aug 2011 11:36 PM PDT



KULIAH SUBUH
Oleh Ustaz Mohd Khairil Anuar bin Mohd Wafa , Ketua Pemuda PAS N.Sembilan
Tarikh : 13 Ogos 2011, SABTU
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

TAZKIRAH RAMADHAN
Oleh Ustaz Mohd Khairil Anuar bin Mohd Wafa , Ketua Pemuda PAS N.Sembilan
Tarikh : 18 Ogos 2011, KHAMIS
Masa : Selepas solat Tarawih
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Blog Surau Alamanda http://suraualamanda.blogspot.com/

Masalah pencemaran sungai di Rantau, N.Sembilan

Posted: 03 Aug 2011 08:57 PM PDT

Harap ada pihak yang menyiasat aduan yang tersiar di bawah ini.

PENCEMARAN AIR SUNGAI DI KAMPUNG KUALA SAWAH
Aduan Rakyat Online - 3 Ogos 2011

Saya penduduk di Kampung Kuala Sawah, 71200 Rantau, Negeri Sembilan ingin membuat aduan mengenai sebuah kilang yang membeli getah beku dan getah cair berhampiran, sentiasa membuang sisa getah ke sungai yang alirannya melalui kampung dan menyebabkan sungai berkenaan tercemar dan sungguh tidak menyenangkan bau yang terhidu di seluruh kawasan kampung terutama rumah saya yang terganngu selalu kerana bersebelahan dengan sungai tersebut.

Saya khuatir keadaan yang telah berlalu sekian lama akan menjejaskan kesihatan penduduk kampung.

Perkara ini telah lama berlaku dan tiada mana-mana pihak yang tampil untuk menghentikan pencemaran ini.

Diharap Pihak Jabatan Alam Sekitar dapat membantu menghentikan pencemaran tersebut.

Sekian, terima kasih.

By: Kogelen

http://www.aduanrakyat.com.my/pencemaran-air-sungai-di-kampung-kuala-sawah

Hadiah Tilawah Al Quran N.Sembilan memalukan

Posted: 03 Aug 2011 08:56 PM PDT

Harap ada pihak yang menyiasat aduan yang tersiar di bawah ini.

HADIAH TILAWAH PERINGKAT KEBANGSAAN PENDIDIKAN KHAS
Aduan Rakyat Online - 3 Ogos 2011

Anak saya telah mewakili negeri bagi pertandingan Tilawah Pendidikan Khas Peringkat Kebangsaan di Port Dicson bermula pada 25 hb Julai hingga 28hb Julai.

Pertandingan yang diwakili oleh anak saya telah berlangsung pada 26 hb Julai.

Apa yang mendukacitakan adalah hadiah saguhati yang disediakan tidak setimpal dengan Peringkat yang diwakili oleh mereka.

Hadiah tersebut hanya layak untuk kanak-kanak tadika sahaja dan bukan hadiah untuk mewakili negeri di Peringkat Kebangsaan.

Sebagai ibu bapa, kita bukanlah nak berkira sangat tentang hadiah yang diberi, tetapi berilah penghargaan setimpal dengan kategori dan usaha yang mereka buat walaupun mereka adalah anak-anak istemewa.

Lain kali kalau nak buat, buatlah betul-betul. Jangah buat seolah-olah hanya melepaskan batuk ditangga sahaja.

Hadian yang diberikan sangat-sangat memalukan anak-anak yg telah mewakili negeri-negeri masing-masing.

By: Zailani

http://www.aduanrakyat.com.my/hadiah-tilawah-peringkat-kebangsaan-pendidikan-khas

Majlis Daerah Port Dickson tak layan aduan rakyat

Posted: 03 Aug 2011 08:56 PM PDT

Harap ada pihak yang menyiasat aduan yang tersiar di bawah ini.

PADANG UNTUK BERIADAH/KENDURI DIJADIKAN STOR DAN BERCUCUK TANAM
Aduan Rakyat Online - 3 Ogos 2011

Salam kepada aduan rakyat yang menyelesaikan masalah rakyat.

Pertama sekali saya ucapkan terima kasih kepada aduan rakyat kerana sedikit sebanyak dapat menyelesaikan masalah yang ditujukan.

Saya memiliki rumah di Bandar Baru Sunggala Port Dickson, Negeri Sembilan berdekatan dengan Hospital Besar Port Dickson dan masalah yang saya hadapi adalah tempat dimana kanak kanak hendak bermain atau tempat sepatutnya untuk mendirikan khemah untuk kenduri dijadikan tempat meletak kenderaan dan juga membuat stor dan ada juga yang bercucuk tanam sedangkan pihak pemaju telah menyediakan tempat meletak kenderaan untuk setiap pemilik rumah.

Masalah ini telah diutarakan kepada Majlis Daerah Port Dickson tapi masih tiada jalan penyelesaian dan juga hanya dengar khabar angin hendak membuat operasi, sudah hampir setahun masih tiada apa apa tindakan.

Pihak Aduan Rakyat boleh melihat sendiri keadaan sebenar apabila tiba ke lokasi tersebut.

Terdapat rumah yang tiada tempat meletak kenderaan dihadapan pintu masuk rumah dan telah di sekat oleh pemilik lain untuk membuat stor di tempat meletak kenderaan.

Terdapat juga pemilik mengubah suai rumah tanpa kebenaran pihak berwajib dengan membolot kesemua tempat meletak kenderaan bagi membesarkan rumah.

Susah hendak dikatakan dengan panjang lebar,macam macam aduan telah di buat dan saya tidak menyalahkan mana mana pihak tetapi beginikah caranya pihak berwajib menjalan kan tanggungjawab sebagai penguatkuasa yang mempunyai saudara mara atau rakan di taman tersebut.

By: mohd suffian abu bakar

http://www.aduanrakyat.com.my/padang-untuk-beriadahkenduri-dijadikan-stor-dan-bercucuk-tanam

Tadika Kemas di Rembau tiada bekalan air

Posted: 03 Aug 2011 08:56 PM PDT

Harap ada pihak yang menyiasat aduan yang tersiar di bawah ini.

TADIKA KEMAS TIADA BEKALAN AIR
Aduan Rakyat Online - 3 Ogos 2011

Semalam 31.07.2011 saya telah balik ke kampung saya, Kampung Denai Keroh Sepri, Pedas, Negeri Sembilan. Saya telah diberitahu oleh emak saya bahawa Tadika Kemas di kampung ini telah di potong bekalan airnya oleh JKKK kampung tanpa sebarang alasan.

Ini amat menyukarkan kanak-kanak serta guru tadika berkenaan untuk menjalankan aktiviti seharian di tadika.

Setakat hari ini kata emak saya tadika berkenaan mendapat bekalan air daripada ehsan seorang penduduk kampung yang membenarkan pihak sekolah berkenaan mengambil air dari rumahnya.

Itu pun keadaan masih sukar kerana guru serta pembantu tadika tersebut terpaksa mengangkut air menggunakan baldi.

Mohon Aduan Rakyat menyiasat segera aduan ini.

Sekian, Terima Kasih.

By: hamidah
http://www.aduanrakyat.com.my/tadika-kemas-tiada-bekalan-air

Sila baca artikel bertajuk BN gagal tangani masalah air di N.Sembilan di http://pasns.blogspot.com/2010/02/bn-gagal-tangani-masalah-air-di.html

Siasat aduan perkhidmatan bas Cityliner Seremban

Posted: 03 Aug 2011 08:56 PM PDT

Harap ada pihak yang menyiasat aduan yang tersiar di bawah ini.

PERKHIDMATAN BAS CITYLINER
Aduan Rakyat Online - 3 Ogos 2011

Nota : Taman dusun Nyiur, Taman Dusun Setia, Taman Kekwa dan Taman Bidara – Tmn A

Taman rasah Jaya – Tmn B

Saya tidak berpuashati dengan perkhidmatan bas Cityliner No Bas 8A di Tmn A. Ini adalah kerana semenjak 2 minggu yang lepas bas berkenaan telah membawa penumpang bagi Tmn A dan Tmn B sekaligus sedangkan bas untuk Tmn B telah ada.

Ini menyukarkan penumpang termasuk saya di Tmn A lebih-lebih lagi di bulan puasa kerana lewat untuk memasak berbuka puasa.

Alasan yang diberi oleh pemandu kerana penumpang di Tmn A tidak ramai. Alasan itu tidak munasabah bagi saya sedangkan apa yang saya lihat penumpang di Tmn A lebih ramai dan hanya satu bas sahaja beroperasi di Tmn A.

Saya minta syarikat Cityliner untuk menyiasat perkara ini kerana pemandu yang berkenaaan selalu tidak memberi tiket sewaktu saya dan penumpang lain menaiki bas.

Adakah pemandu berkenaan telah menggunakan duit penumpang untuk tujuan peribadi dan memberikan alasan bahawa penumpang tidak ramai di Tmn A.

Sekiranya perkara ini benar, ini tidak adil dan penumpang teraniaya diatas perbuatan pemandu berkenaan.

Saya dan penumpang lain bukanlah orang yang berada untuk menaiki teksi setiap hari. Kos menaiki teksi adalah sebayak Rm 7.00 dan kadang-kadang mencecah RM10.00 sekiranya menaiki teksi bermeter.

Saya minta Syarikat Cityliner dan Jabatan yang terlibat untuk menyiasat perkara ini dan menyelesaikan masalah ini dengan segera agar penumpang di Tmn A dapat menjalankan Aktiviti seharian dengan selesa.

By: Siti Aminah

http://www.aduanrakyat.com.my/perkhidmatan-bas-cityliner

Sila baca artikel bertajuk Perkhidmatan bas di N.Sembilan teruk sangat, pada pautan berikut http://pasns.blogspot.com/2010/04/perkhidmatan-bas-di-nsembilan-teruk.html

Pencerobohan Pengambilan Pasir di Gemas, N.Sembilan

Posted: 03 Aug 2011 08:55 PM PDT

Harap ada pihak yang menyiasat aduan yang tersiar di bawah ini.

PENCEROBOHAN PENGAMBILAN PASIR
Aduan Rakyat Online - 3 Ogos 2011

Saya sebagai anak jati Kg Kurnia Di Raja Pasir Besar di Gemas N Sembilan sangat tidak berpuas hati dengn pengurusan kampung.

2 orang ketua kampung dan seorang Iman yang berkompromi dengan tauke pasir di kg ini menjual pasir iaitu harta kerajaan pada waktu yang tidak di tetapkan pada pukul 4.00pg – 5.00 pagi iaitu di luar waktu operasi 8.00pg – 5 .00ptg.

Kerja-kerja pencerobohan pengambilan pasir ini telah terlalu berleluasa sehingga mengakibatkan jalan laluan penduduk kg rosak dan menyebabkan hakisan tanah yang teruk.

2 orang ketua kampung ini begitu tidak bertanggungjawab dengan membiarkan tauke pengorek pasir ini bermaharajalela tanpa sebarang pantauan.

Saya amat berharap pihak berwajib dapat turun padang melihat sendiri keadaan kg kami dan mengambil tindakan yang sewajarnya kepada pencuri-pencuri harta kerajaan ini.

By: Anak Jati

http://www.aduanrakyat.com.my/pencorobohan-pengambilan-pasir

Antara beberapa kelemahan yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara untuk Negeri Sembilan bagi tahun 2009 ialah pengurusan pengambilan pasir yang kurang memuaskan kerana berlaku pencemaran. Syarat pentadbiran dan teknikal berkenaan pengambilan pasir yang tidak dipatuhi dan penguatkuasaan Akta Air tidak dilaksanakan. Laporan audit tersebut dan beberapa gambar masalah penagmbilan pasir di pautan berikut http://mohdtaufek.blogspot.com/2010/10/laporan-audit-2009-nsembilan-dedah.html

Rakyat N.Sembilan merana, bekalan air bermasalah

Posted: 03 Aug 2011 05:34 PM PDT



Masalah air tidak pernah berkesudahan di Negeri Sembilan ini. Dari dulu, kini dan mungkin sampai bila-bila, selagi rakyat di Negeri Sembilan ini tidak melakukan perubahan.

Sila baca artikel sebelum ini bertajuk BN gagal tangani masalah air di N.Sembilan di http://pasns.blogspot.com/2010/02/bn-gagal-tangani-masalah-air-di.html

Khidmat SAINS tidak efisien
BERITA HARIAN 4 Ogos 2011

SAYA ingin membuat aduan mengenai perkhidmatan Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS) yang tidak efisien sejak empat tahun lalu hingga kini.

Untuk makluman di kawasan perumahan saya Dataran Desa Melang 2, Kuala Pilah masih mengalami gangguan air dan catuan air pada waktu yang tidak munasabah.

Air yang dibekalkan di antara jam 10 pagi hingga jam 4 petang dan selepas itu air dicatu hingga pagi esok jam 10 pagi semula. Waktu pembekalan air itu tidak munasabah kerana ramai pengguna ketika itu tidak ada di rumah kerana bekerja.

Ini sangat menyusahkan kerana apabila balik kerja bekalan air di rumah sudah tiada. Walaupun aduan dibuat di pejabat SAINS Seremban dan Kuala Pilah, setakat ini masih tidak ada perubahan dibuat untuk faedah semua.

Kami juga tidak disediakan bekalan air melalui lori tangki

Saya berharap aduan ini dilayan kerana sudah empat tahun kami bersabar menantikan masalah ini diselesaikan dengan segera untuk faedah semua.

PENGGUNA KECEWA,
Kuala Pilah.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KhidmatSAINStidakefisien/Article

Tazkirah Ramadhan & Zikir Munajat

Posted: 03 Aug 2011 08:34 AM PDT














Bersama Dr. Badrul Amin

11 Ogos 2011 / 11 Ramadhan 1432H

Selepas Isyak

Di Surau Taman Selasih P.Dickson

Tiada ulasan:

Nuffnang