Khamis, 15 Ogos 2013

N50 Dun Sri Muda

N50 Dun Sri Muda


Pakatan Rakyat Jelik Dengan Pembunuhan Kejam Ratusan Rakyat Mesir

Posted: 14 Aug 2013 08:46 PM PDT


SHAH ALAM 14 OGOS : Pakatan Rakyat mengutuk serangan besar-besaran tentera Mesir pimpinan Presiden, Interim Adly Mansour awal pagi ini, kata Nasrudin Hassan.
"Kejadian itu sebagai tindakan paling kejam, zalim dan di luar peri kemanusiaan rejim Mesir terhadap rakyatnya sendiri.
"Ia berlaku di Medan Raba'ah dan di Madinah Nasr. Pasukan tentera menggempur para demonstran melalui gas pemedih mata dan penembak tepat di atas bangunan.
"Lebih membimbangkan, ambulans tidak dibenarkan masuk ke medan Rabiatul Adawiyah yang menyaksikan banyak pertumpahan darah," kata Ketua Pemuda PAS itu.
Dalam kejadian itu, pasukan tentera menggempur ribuan demonstran melalui gas pemedih mata dan tembakan peluru hidup mengakibatkan lebih 200 pejuang syahid manakala lebih 8,000 orang cedera.
Pada kenyataan media, hari ini, Nasruddin berkata, kezaliman rejim Mesir itu tidak akan menyelesaikan konflik berdarah di negara berkenaan.
"Membunuh rakyat yang tidak bersalah tidak akan mematikan hasrat jutaan rakyat yang menuntut keadilan melalui proses demokrasi yang tulen.
"Hanya meja rundingan serta menyerahkan kembali mandat kuasa negara kepada kerajaan sah yang dipilih oleh rakyat iaitu Dr Mohammad Morsi mampu mengembalikan keamanan dan kestabilan di negara itu," katanya.
Mempersoal tindakan kerajaan Malaysia dalam menangani konflik di Mesir, beliau berkata Malaysia patut mengambil langkah terkehadapan dengan menyatakan bantahan secara lantang terhadap tindakan itu.

selangorku

Tiada ulasan:

Nuffnang