Jumaat, 12 April 2013

N50 Dun Sri Muda

N50 Dun Sri Muda


Sokongan Rakyat Selangor Kekal Bersama PR

Posted: 12 Apr 2013 12:48 AM PDT



pakatan selangor

SHAH ALAM 11 APRIL : Pakatan Rakyat (PR) yakin sokongan majoriti rakyat Selangor masih memihak kepada gabungan itu dan tidak akan berlaku keputusan luar dugaan seandainya pilihan raya dijalankan secara telus serta adil.
Ini dikuatkan lagi dengan kecemerlangan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar dalam masa lima tahun yang banyak membawa perubahan dan kemajuan dengan menjaga kebajikan rakyat tanpa mengira kaum, agama dan fahaman politik menerusi agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).
shuhaimi pc stripe 01Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed sebelum ini mendakwa Selangor ketika ini dilanda 'Gelombang Biru' apabila program anjurannya dihadiri ramai orang.
Dakwaan ini ditempelak, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei yang menganggap Umno-BN cuma menipu diri sendiri.
Katanya, orang ramai yang datang sewaktu program Tan Sri Muhyiddin Yassin di Simpang Lima di sini diangkut dengan berpuluh-puluh bas.
"Jika Umno-BN menganjurkan program dengan menawarkan wang ringgit seperti bantuan BR1M dan sebagainya, sememangnya rakyat akan hadir untuk mengambil hak mereka yang dinafikan selama ini oleh Umno-BN.
"Apa saja dilakukan Umno-BN, ia tidak akan mengubah pendirian rakyat kerana rakyat sudah melibat kekuatan dan kebaikan kerajaan PR," ujarnya optimis.
Bagi Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib berpendapat kehadiran rakyat lebih besar dalam program PR berbanding program anjran Umno-BN.
"Program sambutan tahun baru di Dataran Kemerdekaan Shah Alam dan majlis sambutan lima tahun Kerajaan Pakatan Rakyat di Masjid Negeri, kita lihat kehadiran orang ramai jauh lebih besar," katanya.
Jenice Lee 1Di Hulu Kelang sendiripun majlis dibuat Umno-BN tiada sambutan dengan kehadiran tidak memberangsangkan.
Sementara itu, Setiausaha Publisiti DAP Selangor, Jenice Lee menambah majlis sambutan Chap Goh Meh anjuran Umno-BN dihadiri Datuk Seri Najib Razak di Pandan Indah lebih ramai dihadiri warga asing berbanding rakyat tempatan.
Tambahnya, majlis diadakan boleh dihadiri orang ramai tetapi tidak menggambarkan sokongan terhadap parti tertentu.
"Makan semua orang pergi makan. Penyokong PR pun boleh hadir dan makan tetapi bila undi, ini cerita lain," ujarnya penuh yakin sokongan rakyat masih bersama PR.

selangorku

Rakyat Malaysia Diberi Pilihan Samada Najib Atau DSAI Sebagai PM

Posted: 11 Apr 2013 08:50 PM PDT




KUALA LUMPUR: Yang lebih menggelorakan gelombang sekarang ialah semua kata sudah ada dua calon Perdana Menteri iaitu Anwar dan Najib.
"Dulu calon Perdana Menteri itu tunggal. Zaman Tun Razak, Tun Razak saja. Masa Dr Mahathir Mohamad, dia calon tunggal.
"Begitu juga zaman Pak Lah. Zaman seperti itu sudah tidak ada bagi Najib. Buat pertama kali ada dua calon Perdana Menteri," tulis blogger Pencacai SeMalaysia.
Berikut tulisan penuh.
Pembubaran Parlimen pada 3 April lalu bukan bermulanya demam pilihanraya. Jika negara ini ibarat manusia, ia sudah demam lama yakni orang yang berpenyakit sekian lama.
Demamnya menyerang sejak dua musim haji lalu. Cuma pembubaran Parlimen itu menambah tinggikan suhu, dari demam biasa kepada demam panas.
Gelora demamnya memuncak. Gelombang PRU13 ini lebih bergelora dari 2008. Gelombang dulu ributnya di Semenanjung saja. Di Sabah dan Sarawak demam biasa saja. Tetapi kali gelora di Sabah bak mengatasi gelombang di Semenanjung. Bahkan Sarawak pula geloranya sudah tidak sekecil dulu. Ia mungkin tidak segelora Sabah tetapi bukan lagi gelora yang biasa.
Gelombang yang tidak segelora sekarang telah menyaksikan BN hillang majoriti dua pertiga di Parlimen buat pertama kali dan ia hilang empat lagi kerajaan negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Tengkujuh yang amat bergelora di Kelantan pada PRU 2004 jadi ribut biasa menyebabkan BN kembali senasib PRU 1990.
PRU 2008 sekali sekala saja Tok Guru Haji Hadi Awang bertemu Lim Kit Siang. Jarang sangat PAS naik pentas DAP dan DAP pun tidak banyak berceramah dengan PAS. Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah bebas tetapi kakinya berantai. Masa itu tiada Pedana Menteri menunggu. Kerajaan menunggu ada, tetapi Perdana Menterinya tidak ada.
Sejak lima tahun dulu Ustaz Hadi bertemu Kit Siang bukan lagi tiap-tiap bulan tapi dua tiga kali sebulan. Tok Guru Nik Aziz Nik Mat duduk sekali dengan Karpal Singh jadi hal biasa. Tak pernah Tok Guru Nik Aziz memotong kek hari jadi, tetapi beliau menyambut hari jadi di rumah Karpal.
Dan sekarang kerajaan menunggu ada Perdana Menteri.
Dulu PKR, DAP dan PAS tiada bas jelajah kawasan pilihanraya. Bas PKR dengan gambar Anwar tiba ke merata tempat. Kenderaan DAP pula dihias gambar Kit Siang. PAS pula tidak ketinggalan, ada treler panjang Negara Berkebajikan. Beza treler PAS tidak gambar Ustaz Hadi saja. Lebihnya ia pamer gambar Ustaz Hadi, Anwar dan Kit Siang sekali. Ertinya treler PAS bawa PKR dan DAP sekali ke sana sini.
Dulu tiada Pakatan Rakyat. Masing-masing dengan manifestonya. Ini kali Pakatan ada manifesto umum yang dinamakannya Buku Jingga dikeluarnya tiga tahun dulu dan ada pula manifesto pilihanraya khas Pakatan Harapan Rakyat.
Dulunya BN dalam banyak perkara. Cuma BN mendahului Pakatan dengan menaikkan bendera Dacing di merata tiang di bandar dan desa sebulan lebih sebelum Parlimen dibubarkan. Ketika ia dibubarkan bendera pembangkang tak nampak.
Walaupun BN lambat keluarkan manifesto tetapi ia terlebih dulu keluarkan duit BR1M.
Yang lebih menggelorakan gelombang sekarang ialah semua kata sudah ada dua calon Perdana Menteri iaitu Anwar dan Najib. Dulu calon Perdana Menteri itu tunggal. Zaman Tun Razak, Tun Razak saja. Masa Dr Mahathir Mohamad, dia calon tunggal. Begitu juga zaman Pak Lah. Zaman seperti itu sudah tidak ada bagi Najib. Buat pertama kali ada dua calon Perdana Menteri.
Dengan gelombang yang bergelora dulu telah menyebabkan berlaku tsunami politik. Apakah dalam gelora seperti gunung memukul pantai, tiada tsunami yang lebih besar atau tiada lagi tsunami?
Alam seolah ajaib kalau gelora sedemikian tidak memungkinkan tsunami.
Bukan manifesto Pakatan saja hendak harga motokar. Manifesto BN juga hendak menurunkan motokar. Jika PR tidak rancang begitu dipercayai BN tidak bercadang turunkan harga itu.
Lebih BN dari Pakatan ialah BN ada BR1M dan akan dinaikkan kepada RM1,200 sedang sekarang RM500 saja. PR tiada BR1M. Bolehkah BR1M yang dinaikkan itu menjadikan gelombang yang merata itu hilang gelora dan BN dapat semula dua pertiga dan negeri-negeri yang hilang dulu?

MC

DSAI Menerima Ugutan Serius , Wakil Keadilan Akan berbincang Dengan KPN

Posted: 11 Apr 2013 08:13 PM PDT




KUALA LUMPUR 12 APRIL: Setiausaha Agung, Datuk Saifuddin Nasution Ismail memaklumkan, KEADILAN menerima maklumat 'ugutan serius' terhadap keselamatan Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
"KEADILAN terima maklumat yang sangat membimbangkan, iaitu ancaman keselamatan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim," katanya pada sidang media di ibu pejabat parti, semalam.
SaifJusteru katanya, pertemuan langsung dengan Ketua Polis Negara (KPN) perlu disegera untuk mendedahkan identiti dan sumber maklumat tersebut.
"Kami menilai info ini sebagai satu perkara serius. Maklumat mengenai potensi ancaman tak boleh dipandang ringan.
"Kita akan maklum (kepada media) bila KPN sedia bertemu. Sebab itu saya memilih untuk menulis sekali lagi untuk (pertemuan) pada bila-bila masa (mengikut) kelapangan Tan Seri (Ismail Omar)," kata Saifuddin.
Ditanya pemberita mengapa laporan polis tidak dibuat, Saifuddin menjelaskan KEADILAN berpengalaman membuat puluhan laporan polis beserta bukti. Namun sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil terhadap penyerang dan provokator.
Tambahnya, surat permohonan pertemuan dibuat sejak 13 Mac, tetapi masih tidak dibalas.
"Kena terus jumpa langsung, hanya dengan KPN yang boleh," kata Saifuddin sambil memberi jaminan akan mendedahkan jenis ancaman dan butirannya selepas pertemuan dengan Ismail. – SDQ

keadilandaily

Bekas MB Selangor Sertai Pakatan Rakyat ?

Posted: 11 Apr 2013 08:04 PM PDT




SHAH ALAM –  Spekulasi bekas menteri besar yang didakwa akan menyertai Pas dalam waktu terdekat sebagaimana didedah Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin kelmarin kemungkinan besar adalah bekas Menteri Besar Selangor.

Sumber Pas membayangkan bekas Menteri Besar Selangor , Tan Sri Muhammad Muhammad Taib adalah individu yang dimaksudkan itu diperkuatkan dengan kenyataan dua pemimpin tertinggi Pas Selangor yang tidak menafikan kemungkinan perkara itu berlaku.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman ketika dihubungi tidak menolak kemungkinan bekas Menteri Besar Selangor yang lebih mesra dipanggil Mat Taib itu akan menyertai Pas dalam masa terdekat berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada Timbalan Pesuruhjaya Pas  III Selangor, Khalid Samad.

"Beliau (Mat Taib) tidak ada hubungi saya. Saya tidak dapat mengesahkan perkara ini.

"Saya difahamkan, beberapa pegawai kanan Mat Taib ada menghubungi Khalid malah pegawai- pegawainya juga telah mengisi borang keahlian Pas seumur hidup," katanya.

Muhammad menjadi menteri besar Selangor dari 1986 hingga 1997.

Dr Rani berkata, beliau hanya mengetahui perkara tersebut setelah diberitahu oleh Khalid sewaktu makan selepas mesyuarat ahli jawatan kuasa Pas Pusat, Selasa lalu.


sinarharian

Soi Lek Tidak Bertanding , Undi Cina Memang Lama dah Dengan PR

Posted: 11 Apr 2013 07:56 PM PDT





KUALA LUMPUR- Untuk MCA, PRU13 akan datang ialah pilihanraya yang paling genting, tanpa presidennya.
Ini kerana Datuk Seri Chua Soi Lek telah mengumumkan bahawa beliau tidak akan bertanding untuk pilihanraya umum kali ini.
"Saya akan mengetuai kempen sehingga hari mengundi tetapi tidak akan menjadi calon. Ini adalah selari dengan proses menjelma dan mencergaskan semula parti dan membawa pemimpin baru untuk mengambil alih," kata Chua.
Kenyataan Chua datang di tengah-tengah rungutan ahli-ahli MCA terhadap usaha Umno untuk mengambil kebanyakan kerusi MCA di Johor, setelah meramalkan MCA bakal terkubur di dalam PRU13.
Chua juga mengumumkan hari ini, kerusi MCA di Kuantan diberi pinjam kepada Umno untuk pilihan raya ini kerana Umno mendakwa mereka boleh menang berbanding MCA.
Kuantan adalah kerusi tradisi MCA sejak dahulu. Anggota Parlimen Kuantan sebelum ini adalah bekas timbalan presiden MCA, Datuk Lim Ah Lek.
Dalam pilihan raya umum 2008, kerusi itu jatuh ke tangan PKR dan kali ini ia dirampas oleh Umno dari MCA.
Para penganalisa politik telah menjangkakan MCA akan tewas dengan teruk kerana ketidaksenangan pengundi tradisinya telah memuncak.
Sebelum ini, MCA telah bertubi-tubi menyerang perkara-perkara yang berkaitan dengan nilai Islam dan PAS, sebagai satu usaha terbesarnya untuk mendapat kembali sokongan kaum TiongHua, yang telah mensisihkan parti tersebut pada 2008.
Chua berkata beliau tidak bertanding adalah bukti beliau memperjuangkan sesuatu tanpa berharap kepada jawatan awam.
"Dalam sejarah MCA, kali ini adalah kali pertama ada presiden MCA yang bekerja sepenuh masa," kata Chua, yang terpaksa meletakkan jawatan pada 2008 selepas mengaku beliau adalah pelakon seks dalam satu video bersama wanita yang didedahkan pihak musuh dalamannya sebelum PRU ke 12.
Harakahdaily sempat menghubungi sumber Umno untuk mendapatkan komen perkembangan terbaru ini.
"Semalam kan saya dah kata, strategi Tingkat 2 B4 ini memang tak boleh pakai. Presiden parti kedua terbesar BN tak bertanding – ini bagi isyarat apa pada rakyat?
"Rakyat akan lihat BN ini dah gelabah. Selepas berita lawan kerusi semalam, MCA sekarang tengah bergaduh kuat dengan Umno.
"Apakah Chua buat sedemikian kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mendengar kata-katanya untuk tidak melantik Datuk Seri Ong Tee Keat sebagai calon?
"Kamu tunggu sahaja. Najib kan semalam dah umum calon BN belum selesai," katanya dengan seloroh.

-Harakahdaily

PR Selangor Yakin Sokongan Rakyat Tidak Berubah

Posted: 11 Apr 2013 04:13 AM PDT


pakatan selangor

SHAH ALAM 11 APRIL : 

Pakatan Rakyat (PR) yakin sokongan majoriti rakyat Selangor masih memihak kepada gabungan itu dan tidak akan berlaku keputusan luar dugaan seandainya pilihan raya dijalankan secara telus serta adil.


Ini dikuatkan lagi dengan kecemerlangan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar dalam masa lima tahun yang banyak membawa perubahan dan kemajuan dengan menjaga kebajikan rakyat tanpa mengira kaum, agama dan fahaman politik menerusi agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).


shuhaimi pc stripe 01Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed sebelum ini mendakwa Selangor ketika ini dilanda 'Gelombang Biru' apabila program anjurannya dihadiri ramai orang.

Dakwaan ini ditempelak, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei yang menganggap Umno-BN cuma menipu diri sendiri.

Katanya, orang ramai yang datang sewaktu program Tan Sri Muhyiddin Yassin di Simpang Lima di sini diangkut dengan berpuluh-puluh bas.

"Jika Umno-BN menganjurkan program dengan menawarkan wang ringgit seperti bantuan BR1M dan sebagainya, sememangnya rakyat akan hadir untuk mengambil hak mereka yang dinafikan selama ini oleh Umno-BN.

"Apa saja dilakukan Umno-BN, ia tidak akan mengubah pendirian rakyat kerana rakyat sudah melibat kekuatan dan kebaikan kerajaan PR," ujarnya optimis.

Bagi Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib berpendapat kehadiran rakyat lebih besar dalam program PR berbanding program anjran Umno-BN.

"Program sambutan tahun baru di Dataran Kemerdekaan Shah Alam dan majlis sambutan lima tahun Kerajaan Pakatan Rakyat di Masjid Negeri, kita lihat kehadiran orang ramai jauh lebih besar," katanya.

Jenice Lee 1Di Hulu Kelang sendiripun majlis dibuat Umno-BN tiada sambutan dengan kehadiran tidak memberangsangkan.

Sementara itu, Setiausaha Publisiti DAP Selangor, Jenice Lee menambah majlis sambutan Chap Goh Meh anjuran Umno-BN dihadiri Datuk Seri Najib Razak di Pandan Indah lebih ramai dihadiri warga asing berbanding rakyat tempatan.

Tambahnya, majlis diadakan boleh dihadiri orang ramai tetapi tidak menggambarkan sokongan terhadap parti tertentu.

"Makan semua orang pergi makan. Penyokong PR pun boleh hadir dan makan tetapi bila undi, ini cerita lain," ujarnya penuh yakin sokongan rakyat masih bersama PR.


Mohon PDRM Pertingkatkan Keselamatan Semasa Kempen PRU-13

Posted: 10 Apr 2013 07:53 PM PDT



PETALING JAYA 11 APRIL: KEADILAN bercadang bertemu Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar bagi membincangkan isu keselamatan menjelang hari penamaan calon dan kempen pilihan raya umum ke-13
Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata pertemuan tersebut penting bagi membincangkan langkah-langkah keselamatan yang sewajarnya bagi membendung kacau ganggu terhadap program Pakatan Rakyat.
Saifuddin_Sivarasa
Sidang media disiarkan secara langsung dari ibu pejabat KEADILAN
"Saya dah tulis surat pada Tan Sri Ismail Omar untuk memohon mengadakan pertemuan ekoran beberapa program dan aktiviti parti yang masih menerima serangan dan kacau ganggu.
"Sehingga hari ini, saya masih belum menerima maklum balas," katanya kepada pemberita pada sidang media di ibu pejabat KEADILAN, hari ini.
Kata Saifuddin, pertemuan tersebut khusus melibatkan keselamatan orang ramai dan kemusnahan harta benda parti KEADILAN termasuk ugutan samseng upahan Umno-BN untuk membakar ibu pejabat parti KEADILAN.
"Hari ini saya akan hantar surat sekali lagi dan minta Tan Seri IGP menyegerakan pertemuan. Bila mula sahaja kempen 15 hari, elemen kacau ganggu memberi kesan mudarat.
"Kita mahu jaminan keselamatan oleh pihak polis," katanya.
Sementara itu, Naib Presiden KEADILAN, Sivarasa Rasiah menuntut penjelasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak memainkan peranan apabila mengenepikan peranan salah guna kuasa oleh Umno-BN.
"Bukan setakat insiden keganasan, tetapi aspek penggunaan media yang adil. Pelancaran manifesto Umno-BN lebih satu jam di media arus perdana, di waktu perdana.
"Apakah parti lain berpeluang mendapat waktu ke udara di media dan waktu perdana yang sama? Kerana rakyat berhak untuk mendapat maklumat penuh.
"Apakah moral dan 'authoriti' SPR sebagai pengadil? Mereka tak memainkan peranan yang diwajibkan undang-undang," katanya.

keadilandaily

Pakatan Rakyat Bersedia Pertahan Selangor

Posted: 04 Apr 2013 04:07 AM PDT


608 views
suk pakatan selangor 





















SHAH ALAM 3 APR : 

Pakatan Rakyat (PR) bersedia mempertahankan Selangor dari dirampas Umno-BN dalam pilihanraya ke-13 kerana sudah bersedia sejak sekian lama untuk pilihanraya pada bila-bila masa.

Parti komponen Pakatan juga menjangkakan bahawa pilihanraya kali ini adalah paling sengit di dalam sejarah dan penuh dengan cabaran seperti daftar pemilih yang meragukan.

Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei berkata, semua bahagian akan digerakkan PKR mulia hari ini bagi memastikan segala persiapan bagi menghadapi pilihanraya berjalan lancar.

"Di peringkat pentadbiran Selangor, kita sudah sedia sepenuhnya untuk pastikan kemenangan pada 2008 diulangi dengan beberapa pertambahan kerusi seperti di Permatang, Dengkil, Sementa dan Pelabuhan Klang serta membantu menambah bilangan kerusi Parlimen di Selangor seperti Sepang, Pandan dan Hulu Selangor.

"Dari sudut persediaan, kita sudah mengaktifkan secara berperingkat. Pimpinan negeri sudah mengarahkan seluruh jawatankuasa daerah mengundi di setiap Parlimen dan Dun membuka bilik gerakan 24 jam untuk buat persediaan untuk menghadapi penamaan dan hari pengundian yang dipercayai hujung bulan atau awal bulan depan," beliau berkata kepada TVSelangor hari ini.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, PAS lebih daripada yakin bahawa gagasan itu akan dapat mempertahankan Selangor dan mendapat mandat baru dalam pilihanraya kali ini.

"Kita sudah bersedia lama sejak tahun lalu. Memang pilihanraya ini dinantikan. Esok akan ada mesyuarat dengan Menteri Besar dan perbincangan akan diadakan," katanya.

Adun Meru itu menjelaskan sememangnya pilihanraya kali ini dijangka paling sengit dan mencabar kerana pelbagai isu hangat berlaku di Selangor seperti daftar pemilih meragukan dengan dakwaan penglibatan warga asing.

"Kita banyak buat laporan polis dan juga kepada SPR. Ini termasuk juga yang dinyatakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mengenai apa yang dilaporkan berlaku di kawasannya," katanya.

Hari ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan pembubaran Parlimen pada kira-kira jam 11.30 pagi tadi.


Tiada ulasan:

Nuffnang