Jumaat, 21 September 2012

Suara Sri Andalas

Suara Sri Andalas


Ada Apa Dengan Hutang Talam

Posted: 20 Sep 2012 05:49 PM PDT


Pakatan Janjikan Rumah Mampu Dimiliki, Selepas Kereta Murah, Pendidikan Percuma

Posted: 20 Sep 2012 05:47 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Sept — Bajet cadangan Pakatan Rakyat (PR) minggu hadapan akan mengetengahkan perumahan mampu milik, subjek sensitif bagi penduduk kota dan kesatuan sekerja telah meminta Barisan Nasional (BN) untuk bertindak terhadap harga rumah yang semakin meningkat lebih cepat daripada peningkatan tahap pendapatan.

PKR sebelum ini berjanji untuk memotong harga kenderaan, menawarkan pendidikan tinggi percuma dan bergerak pada harga perumahan dilihat sebagai pemanis untuk memenangi lebih banyak sokongan bagi menguasai Putrajaya dalam pilihan raya umum seterusnya yang perlu diadakan menjelang pertengahan 2013.

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata cadangan bajet PR akan diumumkan pada 24 September oleh ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan akan menangani dua isu yang menyebabkan harga perumahan meningkat.

"Sebab pertama adalah spekulasi. Tidak dinafikan bahawa Barisan Nasional (BN) telah cuba untuk menangani masalah ini dengan mengawal kredit bagi perumahan.

"Akan tetapi ini adalah gaya buku teks dalam menangani isu ini dan sudah terlalu lewat," kata beliau kepada The Malaysian Insider, dengan menambah sekatan kredit tidak berkesan oleh kerana spekulator tidak lagi mendekati bank untuk dana dan sebaliknya, menggunakan sumber-sumber mereka.

Rafizi berkata terdapat juga keperluan untuk mengawal selia pemaju yang memberi rebat dan diskaun selepas menetapkan harga.

"Mereka (pemaju) memberi rebat dan diskaun yang begitu banyak dan ditolak semua ini, tiba-tiba anda mendapati bahawa rumah itu adalah hanya RM900, 000.

"Tetapi kerana nilai awal adalah satu juta, ia meningkatkan asas untuk harga perumahan, "katanya.

Beliau berkata terdapat banyak "barangan seluk cekal" memerlukan kajian, dan menambah cara BN menagani krisis tidak terperinci dan cukup menyeluruh untuk membendung spekulasi.

"Kerajaan juga telah melepaskan peranan menyediakan perumahan kepada kontraktor swasta, jadi sekarang kita dalam PR perlu melihat cara berbeza untuk mengimbangi bekalan untuk perumahan yang mampu dimiliki," kata Rafizi, sambil menambah bahawa tidak ada sebab bagi kontraktor untuk membina rumah mampu milik.

Beliau menambah berbeza dengan langkah Putrajaya untuk menjamin bantuan kepada pemilik rumah pertama melalui Skim Rumah Pertamaku yang diumumkan dalam Bajet 2012, PR akan melihat ke dalam meningkatkan bekalan perumahan mampu dimiliki tetapi menambah bahawa isu ini tidak akan diselesaikan dalam sekelip mata.

"Kita tidak akan melihat apa-apa kesan sehingga tahun ketiga kerana masalah ini tidak boleh diselesaikan dengan cepat, walaupun dalam satu atau dua tahun," kata akauntan terlatih itu sambil menambah ia adalah satu perkara kos dan aliran tunai.

"BN tidak akan mengaku tentang ini, akan tetapi apabila kita keluar dengan dasar, kami akan sentiasa memberi aliran tunai yang betul bersama-sama dengan ia. Jadi, saya boleh memberi jaminan kepada semua orang bahawa pelan adalah kukuh, "kata Rafizi.

Beliau berkata cadangan dalam bajet PR disokong oleh harga latar belakang dan tidak akan termasuk dasar-dasar terdahulu yang dijanjikan oleh pakatan pembangkang itu.

"Tanggungjawab adalah kepada kami bagi membuktikan bahawa rancangan adalah berdaya maju, seperti yang telah dilakukan dengan dasar kenderaan dan juga dengan dasar PTPTN, angka dan aliran tunai yang kita berikan akan seimbang," kata Rafizi.

Beliau juga membayangkan bahawa pelan perumahan yang mampu dimiliki oleh PR akan menggabungkan pembaharuan yang dilakukan di Pulau Pinang, kerajaan diketuai oleh setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng, seorang lagi akauntan terlatih.

"Di Pulau Pinang, mereka sebenarnya telah melakukan beberapa perubahan radikal dalam hal pemilikan dan ini juga akan digabungkan ke dalam dasar perumahan kami.

Pulau Pinang telah melihat ke dalam perkara ini dan tampil dengan beberapa penyelesaian kreatif yang akan dimasukkan ke dalam bajet kita," tambahnya.

Beliau juga berkata "pencapaian terbesar PR setakat ini" adalah memaksa BN untuk bersaing dasar.

"Orang ramai berhak untuk tahu apa yang boleh ditawarkan oleh kedua-dua belah pihak, dengan membandingkan dan menilai apa yang setiap sisi boleh menguruskan jika diberi jumlah sumber sama.

"Jika PR diberi peluang untuk memerintah, saya yakin bahawa kita boleh melakukan lebih baik daripada BN dalam menguruskan sumber-sumber yang sama," kata Rafizi.

Walaupun PR memberikan butiran cadangan belanjawan pada 24 September, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak akan membentangkan cadangan Belanjawan 2013 pada 28 September dan dijangka menjadi bajet pilihan raya dengan peruntukan yang lebih untuk kementerian dan orang awam.

Sumber: TheMalaysianInsider

92% Pangsapuri Kos Rendah Terima Air Percuma

Posted: 20 Sep 2012 05:30 PM PDT

SHAH ALAM 21 SEPT : Sejak program pemberian air percuma dilancarkan pada Jun 2008, sehingga kini lebih satu juta penduduk yang menggunakan meter individu menikmati air percuma termasuk penghuni pangsapuri kos rendah.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid berkata, usaha memastikan pemberian air percuma dapat dinikmati penghuni pangsapuri kos rendah dilakukan sejak Jun 2010 lagi dan akan di teruskan selagi Pakatan Rakyat memerintah Selangor.

"Usaha tersebut dilakukan kerana kita tidak mahu rakyat miskin di rumah bertingkat kos rendah menjadi mangsa Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) yang merumitkan proses penukaran meter pukal kepada individu.

"Antara lain kita mewujudkan Skim Safwa (Skim Rebet Air Percuma) untuk membolehkan penghuni pangsapuri kos rendah mendapat manfaat air percuma," jelasnya dalam sidang media selepas Majlis Anugerah Rekabentuk Rumah Mampu Milik Selangor 2012 di sini petang tadi.

Sejak skim tersebut dilancarkan pada Julai 2010, sehingga Julai 2012 lebih RM 6 juta dibelanjakan untuk air percuma kepada penghuni pangsapuri kos rendah.

Rekod Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) juga melaporkan sebanyak 92 peratus atau 214 kawasan melibatkan 58,049 unit pangsapuri kos rendah menerima air percuma menerusi Skim Safwa.

Manakala baki 18 kawasan atau 6,666 unit lagi gagal melaksanakan tuntutan rebet air percuma kerana Badan Pengurusan Bersama (JMB) kekurangan tenaga kerja.

Katanya lagi, Skim Safwa turut ditambah baik menerusi 'Lapor dan Dapat' di mana setiap pangsapuri yang tercicir boleh terus mendaftar di Unit Pesuruhjaya Bangunan di Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan membuat tuntutan secara terus kepada Syabas.

Bagi penghuni pangsapuri bukan kos rendah pula, mereka perlu memohon daripada Syabas untuk proses migrasi meter pukal kepada meter individu.

"Kerajaan Negeri turut menubuhkan pasukan khas bagi membantu proses migrasi ini bagi para penghuni pangsapuri bukan kos rendah untuk membantu melancarkan dan mempercepatkan proses tersebut," ujarnya.

Mengulas saman terbaru yang dikemukakan terhadap Kerajaan Negeri berkenaan isu pemberian air percuma, Abdul Khalid berkata Kerajaan Negeri menghormati hak rakyat Selangor untuk mendapatkan tindakan undang-undang.

"Kita akan kaji perkara ini tetapi kita percaya mereka ini telah diperdaya dengan maklumat palsu atau tidak mendapat maklumat secukupnya mengenai program air percuma ini," ujar beliau.

Sumber: Selangorku

Hanya Pihak Kecewa Bangkitkan Isu Air

Posted: 20 Sep 2012 03:30 AM PDT

GOMBAK: Seorang guru yang tinggal di rumah banglow di Sungai Chichin dekat sini hanya perlu membayar bil air paling tinggi pun RM5 sebulan.

Sedangkan sebelum 2008, hampir RM20 diperuntukan untuk bayaran bil air setiap bulan. Isterinya juga seorang pendidik, mempunyai dua anak.

Di Bangi, penduduk yang tinggal di rumah flat kos sederhana dengan tiga bilik tidur dan dua bilik air hanya mendapat bil bulanan kira-kira RM10 setiap bulan.

Seorang peniaga, Zulkifli Yusoff, 42 berkata, setiap bulan bil air yang diterima tidak lebih daripada RM10, sedangkan sebelum 2008 lebih RM20 sebulan.

"Kebanyakan rumah flat baru disediakan meter air secara individu dan bukan secara pukal. Langkah pemberian subsidi air diberi kerajaan Selangor amat meringankan bebanan rakyat.

"Cuma apa yang berlaku sekarang segelintir pihak yang kecewa dalam politik sahaja yang mengambil kesempatan di atas keengganan Syabas menyediakan meter individu di rumah flat lama.
 

"Mereka tidak boleh menyalahkan kerajaan Selangor kerana tanggungjawab Syabas menyediakan meter individu dan bukannya pukal sehingga menyusahkan penduduk," katanya di sini.

Media hari ini melaporkan seramai 2,020 pengguna air di Shah Alam dan Petaling Jaya dilaporkan menuntut ganti rugi hampir RM1.15 juta daripada kerajaan Selangor kerana didakwa gagal menerima subsidi air.

Zul berkata, isu air sengaja dimainkan sebagai usaha memburuk-burukkan kerajaan Selangor yang terbukti mengutamakan kebajikan rakyat negeri tersebut.

Katanya, pihak terbabit seolah-olah memperlekehkan kebajikan yang diterima majoriti rakyat Selangor.

"Saya yakin kumpulan terbabit tidak ramai kerana kebanyakan rumah yang dibina selepas tahun 1990 disediakan meter secara individu," katanya.

Seorang lagi penjawat awam di Salak Tinggi memberitahu setiap bulan beliau hanya membayar bil air sekitar RM8.

Kata beliau sepatutnya Umno Selangor turut berterima kasih di atas dasar kebajikan kerajaan negeri sekarang memperkenalkan subsidi air kepada setiap rakyatnya.

Sedangkan katanya, sebelum ini kerajaan BN tidak pernah melakukan perkara itu biar pun mereka mempunyai kemampuan untuk berbuat demikian.

"Peliknya apabila kerajaan Pakatan memperkenalkan dasar kebajikan mereka pula kelam kabut. Saya yakin rakyat Selangor tidak mudah termakan hasutan golongan yang kecewa tersebut," ujarnya.

Sebelum ini Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dilaporkan memberitahu tidak berhasrat melaksanakan program pemberian air "1,000 liter pertama percuma" kerana ia menggalakkan pembaziran.

Timbalan Menteri, Noriah Kasnon, berkata caj yang dikenakan kepada rakyat masih berpatutan dan tidak membebankan berdasarkan tarif air sedia ada di semua negeri.

Sumber: HarakahDaily

Tiada ulasan:

Nuffnang