Jumaat, 24 Ogos 2012

Nurul Izzah Anwar

Nurul Izzah Anwar


PENURUNAN HARGA KERETA: PROTON MAMPU BERDIKARI DAN BERSAING

Posted: 24 Aug 2012 01:16 AM PDT

KENYATAAN MEDIA
24 OGOS 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

PENURUNAN HARGA KERETA: PROTON MAMPU BERDIKARI DAN BERSAING

Semakan semula Dasar Automotif Negara (NAP2012) yang kini sedang dijalankan oleh Kementerian Industri dan Perdagangan Antarabangsa (MITI) memberi ruang kepada pengurangan cukai eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta.

Peluang ini juga perlu dimanfaatkan sepenuhnya untuk memperbetulkan pelbagai herotan (distortion) di dalam industri automotif negara. Kebelakangan ini, pimpinan Umno/Barisan Nasional sering memainkan sentimen perkauman termasuklah di dalam isu penurunan harga kereta, dengan memberi alasan pengurangan cukai eksais akan memufliskan Proton dan industri automotif tempatan.

Tindakan tidak bertanggungjawab ini bertujuan menanam perasaan perkauman di kalangan rakyat dengan menuduh cadangan menurunkan harga kereta ini bertujuan untuk membunuh Proton yang mengakibatkan puluhan ribu rakyat (kebanyakannya Melayu/Bumiputra) akan hilang pekerjaan.

Salah satu pertimbangan utama yang diambil KEADILAN semasa mencadangkan penurunan harga kereta adalah kemampuan Proton dan perusahaan automotif tempatan bersaing. KEADILAN mengiktiraf kejayaan Proton dan yakin ia mampu maju jauh ke depan melihatkan keupayaannya bertahan walaupun sudah tidak mendapat perlindungan rebat cukai eksais
bermula tahun 2005.

Malah, sebenarnya Umno/Barisan Nasional yang mengambil keputusan menamatkan rebat cukai eksais yang diberikan kepada Proton pada tahun 2005. Sejak dari itu, kereta-kereta keluaran Proton dan perusahaan automotif nasional yang lain terpaksa membayar cukai eksais yang sama seperti juga kereta-kereta berjenama antarabangsa.

Bantuan kewangan terbesar yang diperolehi oleh Proton kini bukan lagi dalam bentuk perlindungan cukai, tetapi geran research and development (R&D) untuk membolehkannya menerokai rekaan dan teknologi yang lebih baik. Penyata kewangan Proton bagi tahun 31 Mac 2011 (muka surat 167 dari Laporan Tahun Proton 2011) menunjukkan ia mendapat geran R&D berjumlah RM175 juta.

Jumlah ini adalah jauh lebih rendah dari rebat cukai eksais bernilai berbilion ringgit yang diberikan setiap tahun kepada Proton sehingga tahun 2005. Keupayaan Proton terus bersaing dan memperkenalkan beberapa model baru selepas tahun 2005 membuktikan bahawa Proton boleh terus kekal beroperasi walaupun tanpa dilindungi rebat cukai eksais.

Sebab itu KEADILAN berpendapat dakyah perkauman yang dimainkan oleh Umno/Barisan Nasional kononnya penurunan harga kereta akan memufliskan Proton sebenarnya menghina tenaga professional di Proton dan perusahaan automotif tempatan lain yang kebanyakannya Melayu/Bumiputra. Jawapan-jawapan pimpinan Umno/Barisan Nasional yang masih menggambarkan seolah-olah Proton dan perusahaan automitif tempatan masih mendapat perlindungan cukai eksais adalah berniat jahat
yang memangsakan Proton demi kepentingan politik Umno/Barisan Nasional.

KEADILAN yakin Proton dan perusahaan automotif tempatan akan mampu berdikari dan bersaing pada harga yang tidak membebankan rakyat. Komitmen KEADILAN adalah mempertahankan peluang pekerjaan dan kebajikan puluhan ribu pekerja di dalam sektor automotif negara, bukannya mengikut karenah bekas pimpinan negara yang mengongkong Proton semata-mata kerana mahu menjaga peninggalan pemerintahan beliau.

Oleh itu, KEADILAN yakin pelan perniagaan Proton yang menitikberatkan penggunaan kapasiti pengeluarannya (to optimise its unutilised production capacity) di kilang-kilangnya, melalui kerjasama untuk memasang kereta-kereta berjenama lain akan berjaya mempertahankan pekerjaan sedia ada, malah mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan baru.

YB NURUL IZZAH ANWAR
NAIB PRESIDEN KEADILAN

RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN

YB SIM TZE TZIN
TIMBALAN KETUA PENERANGAN KEADILAN
ADUN PANTAI JEREJAK

Menteri Dalam Negeri dan Pemandu perlu memperjelaskan dakwaan manipulasi data jenayah

Posted: 23 Aug 2012 02:10 PM PDT

KENYATAAN MEDIA BERSAMA
23 Ogos 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

Menteri Dalam Negeri dan Pemandu perlu memperjelaskan dakwaan manipulasi data jenayah

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein and CEO PEMANDU, Datuk Seri Idris Jala harus memperjelaskan isu data jenayah NKRA yang dimanupulasikan, seperti yang didakwa surat yang tersebar luas melalui media elektronik semalam oleh “Sumun Osram”, seorang “anggota polis yang ingin merahsiakan indentiti".

Dakwaan tersebut adalah serius kerana ia membawa keraguan terhadap integriti statistik rasmi dan selanjutnya, akan menjejas kredibiliti Kementrian Dalam Negeri, PEMANDU dan PDRM.

Surat "Sumum Osram" mendakwa bahawa terdapat percubaan secara sistematik untuk "merendahkan kadar jenayah dengan mengalihkan jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks. Pemindahan ini dilakukan ketika laporan polis sedang dibuat. Klasifikasi jenayah dari jenis indeks kepada jenis bukan indeks akan dirakamkan oleh sistem laporan polis sebagai jenayah 'bukan indeks' lalu ia tidak didaftarkan untuk tujuan statistik. Penurunan kadar jenayah indeks akan menunjukkan bahawa jenayah –jenayah tertentu sedang berkurangan."

"Jenayah indeks" didefinasikan sebagai jenayah yang kerap dilaporkan dan merupakan cukup ketara untuk dijadikan indeks terhadap situasi jenayah. 'Jenayah bukan indeks" pula adalah kes-kes kecil yang jarang berlaku maka ia tidak disertakan ke dalam statistik atau sebagai penanda aras untuk menentukan situasi jenayah.

Statistik rasmi kadar jenayah hanya mengambil kira jenayah indeks.

Mengikut surat ‘Sumun Osram’, jenayah yang dimanipulasi termasuk:

(A) Kes-kes kecurian diklasifikasikan sebagai Jenayah Indeks di bawah Akta Jenayah. Laporan mengenai jenayah ini akan diklasifikasi di bawah seksyen 382 Akta Jenayah. Oleh kerana seksyen 382 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

(B) Samun di bawah Seksyen 457 Akta Jenayah merupakan jenayah indeks. Laporan yang diterima akan diklasifikasikan di bawah Seksyen 452 dan 453 Akta Jenayah. Oleh kerana seksyen 452 dan 453 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

(C) Menyebabkan kecederaan adalah jenayah Indeks di bawah seksyen 324 dan 326 Akta Jenayah. Laporan yang diterima akan diklasifikasikan di bawah Seksyen 148 Akta Jenayah. Oleh kerana Seksyen 148 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

Surat tersebut mendakwa bahawa “pengklasifikasian jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks jumlahnya adalah beberapa ribu kes. Tentunya, dengan mengalihkan kes-kes tersebut, perangkaan kadar jenayah akan mengambarkan seolah-olah kadar jenayah telah berkurangan.”

Pakatan Rakyat meminta agar Hishammuddin dan Idris Jala mendedahkan perangkaan kes-kes yang diklasifikasikan di bawah seksyen-seksyen 148, 382, 452 dan 453 Akta Jenayah selepas perlaksanaan NKRA sehingga ke hari ini dan tiga tahun sebelum perlaksanaan NKRA bagi membuktikan kebenaran.

YB Nurul Izzah Anwar (Ahli Parlimen Lembah Pantai, KEADILAN)
YB Dr. Hatta Ramli (Ahli Parlimen Kuala Krai, PAS)
YB Liew Chin Tong (Ahli Parlimen Bukit Bendera, DAP)

————————

JOINT PRESS STATEMENT
23rd August 2012
FOR IMMEDIATE RELEASE

Home Minister and Pemandu need to clarify allegation of crime data manupulation

Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein and PEMANDU CEO Datuk Seri Idris Jala should clarify the allegation of NKRA crime data manupulation as suggested in letter by a “Sumun Osram”, who claims to be “a policeman who wish to remain anonymous”, that was widely circulated in the online media yesterday.

The allegation is serious in nature as it casts doubts on the integrity of official statistics, and, by extension, the credibility of the Home Ministry, PEMANDU and PDRM.

The “Sumun Osram” letter alleged that there is a systemic attempt to “lower the crime statistics by shifting the index crime to the non-index crime. The shifting is done at the time the police report is lodged. The classification of the crime from index to non-index will be captured in the police reporting system as 'non-index' and thus not registering it as an index crime for the purposes of statistics. Lowering the index crime will show that the particular crime is on the decline.”

‘Index crime' is defined as crime which is reported with sufficient regularity and with sufficient significance to be meaningful as an index to the crime situation. 'Non-index crime' on the other hand is considered as cases minor in nature and does not occur with such rampancy to warrant its inclusion into the crime statistics or as a benchmark to determine the crime situation.

The official crime statistics consist of only the index crime.

According to the “Sumun Osram” letter,”the crimes which were manipulated are:

(a) Robbery cases under the Penal Code are classified as index crime. This offence will be classified as non-index under section 382 of the Penal Code. Since, section 382 of the Penal Code is a non-index crime, therefore will not be reflected in the crime statistics.

(b) Burglary under section 457 of the Penal Code is an index crime. This offence will be classified as non-index under sections 452 or 453 of the Penal Code. Since, sections 452 and 453 of the Penal Code are non-index crime therefore will not be reflected in the crime statistics.

(c) Causing hurt under sections 324 and 326 are index crimes. These offences will be classified under section 148 of the Penal Code. Since, section 148 of the Penal Code is a non-index crime therefore will not be reflected in the crime statistics.

The letter alleged that “the under classification of the index crime to non-index crime runs into several thousand cases. Of course, by removing these cases from the crime statistics will reflect that the crime has gone down.”

Pakatan Rakyat calls on Hishammuddin and Idris Jala to disclose the statistics of cases classified under sections 148, 382, 452 and 453 of the Penal Code since the implementation of the NKRA to date and the three years preceeding the implementation of NKRA to refute the allegation.

YB Nurul Izzah Anwar (Lembah Pantai Member of Parliament, KEADILAN)
YB Dr. Hatta Ramli (Kuala Krai Member of Parliament, PAS)
YB Liew Chin Tong (Bukit Bendera Member of Parliament, DAP)

Tiada ulasan:

Nuffnang