Rabu, 6 Jun 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Blogger Sakmongkol di Rembau 12 Jun 2012

Posted: 06 Jun 2012 01:14 AM PDT


CERAMAH PERDANA
Bersama blogger http://sakmongkol.blogspot.comDato' Ariff Sabri Abd Aziz , bekas Ketua Penerangan UMNO Pekan, bekas ADUN Pulau Manis, Pekan
Tarikh : 12 Jun 2012, Selasa
Masa : 9 mlm
Tempat : DUN Chembong, Rembau
Turut serta : YB Hj Taufek, Sani Hamzan, Ustaz Khairil Anuar Wafa, Dr Rosli Yaakop, Rozmal Malakan
Maklumat lanjut sila hubungi Hakki 013-3840022

Permohonan Terbuka UPIM Pengambilan Julai 2012

Posted: 05 Jun 2012 09:01 PM PDT


PERMOHONAN TERBUKA UNIT PUSAT INSTITUSI MARA (UPIM) PENGAMBILAN JULAI 2012

Unit Pusat Institusi MARA (UPIM) Bahgian Pendidikan Tinggi (PBT) akan mengadakan Permohonan Terbuka yang akan disertai oleh kesemua Institusi Pendidikan MARA (IPMa). Program ini bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar lepasan SPM dan ke atas khususnya pelajar Bumiputera yang masih belum mendapat tempat di mana-mana IPT di samping dapat mempromosikan program-program yang dijalankan di IPMa.

IPMa yang turut sama dalam program ini adalah seperti berikut :-

i.  Universiti Kuala Lumpur (UniKL)
ii. Kolej Profesional MARA (KPM)
iii. Kolej Poly-Tech MARA (KPTM)
iv. German Malaysian Institute (GMI)
v.  Institut Kemahiran MARA (IKM) / Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)

Pejabat MARA Negeri Sembilan
Bangunan Seremban Plaza,
Jalan Dato' Muda Linggi,
70100 Seremban, NEGERI SEMBILAN
No Tel : 06-762 2429

Bertarikh : 11 & 12 Jun 2012 (Isnin & Selasa)
Masa : 9.00 pagi - 4.30 petang

Seminar Keluarga Muslim 1 Julai 2012 di Seremban

Posted: 05 Jun 2012 07:37 PM PDT


SEMINAR KELUARGA MUSLIM 2012
Tarikh : 1 Julai 2012, Ahad
Masa : 8 pg - 6 ptg
Tempat : Pusat Dakwah Islamiah, Paroi, Seremban

Panelis Seminar :
1) Dato' Haji Mohd Yusof b. Hj Ahmad (Mufti N.Sembilan)
2) Dr.Zulkifli Mohd Al-Bakri (Penceramah IKIM.FM, penulis, penceramah bebas)
3) Us.Pahrol b. Mohd Juoi (Penceramah Motivasi, Penulis Terkenal)
4) Ust.Isfadiah b. Mohd Dasuki (Pensyarah UIA, Juri Rancangan Solehah TV9)
5) En.Shamsudin Kadir ( Perunding Motivasi & Pakar Kewangan)
6) Ust.Azrul Azlan Iskandar ( Pensyarah USIM & Pakar kewangan)
7) En.Zuhairi Nopiah - Ateh Zuhairi ( Perunding Motivasi LUA)
8) Us. Khusyairi b. Hamdan ( Penceramah Radio N9, penceramah bebas)
9) Us.Khazri b. Othman ( Pensyarah UKM dan Penceramah bebas)
10) Ust.Siti Khadijah bt Abd Ghaffar ( Guru dan Pengamal Teknik Mendorong Cara Nabi)

Sasaran Peserta :
1) Mereka yang sudah berumah tangga
2) Mereka yang bakal mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat
3) Mahasiswa-mahasiswi di universiti / kolej

Yuran Program
1) RM 100 yuran asal
2) RM 50 jika mendaftar awal sebelum 26 Jun 2012
3) RM 90 jika mendaftar berpasangan

Sebarang Pertanyaan Sila Hubungi :
1) Ust.Hawa ( 019-3714035) atau
2) Ust.Aina (010-2414233)


Anjuran :
1) Majlis Agama Islam N.Sembilan (MAINS)
2)Akademi Latihan Al-Fateh (A.L.A.F)
3)Nisa' Motivation Centre

Apakah yang akan dipelajari?

Kategori Komunikasi Suami Isteri
1) Teknik Komunikasi Suami Isteri Mengikut Panduan Quran & Hadis
2) Teknik Mengurut Ego Pasangan & Mentua/ Bakal Mentua
3) Teknik Mempengaruhi Pasangan Kaedah NLP

Kategori Kewangan
1) Teknik Menjadi Kaya Dengan Makan Gaji
2) Teknik Memilih Pinjaman Peribadi, Kenderaan dan Perumahan

Kategori Pendidikan Anak-Anak
1) Teknik Mendidik Anak di Awal Usia 1-7 tahun Mengikut Panduan Al-Quran & Hadith
2) Teknik Mendorong Anak Corot Mengikut Kaedah Nabi
3) Ibu Bapa Derhaka?

Ceramah Umum

Posted: 05 Jun 2012 07:36 PM PDT


Jom Ubah

Posted: 05 Jun 2012 07:35 PM PDT


Rapat Rakyat

Posted: 05 Jun 2012 07:34 PM PDT


Dapat RM1,500 untuk anak N.Sembilan sambung ijazah

Posted: 05 Jun 2012 06:03 PM PDT


Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan pada bab Tonggak 4: Rakyat Nan Berilmu , Fasal 4.0 Pendidikan , 4.3 menyatakan : "Memberi sumbangan sebanyak RM1,500 kepada pelajar yang berjaya mengikuti ijazah pertama dan RM1,000 diploma di IPTA dan IPTS yang diiktiraf."

Sekarang ialah musim anak-anak Negeri Sembilan melangkah ke IPTA, Politeknik dan sebagainya untuk meneruskan pengajian di peringkat Diploma serta Ijazah yang memerlukan perbelanjaan yang tinggi dari kos sara hidup, persiapan awal dan sebagainya.

Berapakah sumbangan yang diberikan oleh kerajaan Negeri Sembilan pimpinan Umno/BN pada ketika ini kepada setiap anak Negeri Sembilan yang melanjutkan pelajaran ke IPT? Adakah ianya diberi secara menyeluruh?

Harap para pembaca semua, khususnya warga Negeri Sembilan dapat meneliti Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan dan bandingkan dengan komitmen BN khususnya Umno di http://mohdtaufek.blogspot.com/2012/02/manifesto-pakatan-rakyat-negeri.html

Semakin menakutkan kes culik

Posted: 05 Jun 2012 04:14 PM PDT


Semakin menakutkan kes culik semakin menjadi-jadi ketika ini yang melibatkan anak gadis di Malaysia.

'Mereka nak jual'

BUTTERWORTH 5 Jun 2012 : "Hati saya berdebar apabila terdengar perbualan tiga penculik itu yang mahu menjual kami berlima." Itu kata wanita berusia 28 tahun yang berjaya melarikan diri selepas diculik lima jam di ibu negara, kelmarin.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Najwa mendakwa diculik di kawasan rumah sewanya di Wangsa Maju jam 3 petang, namun berjaya melarikan diri ketika van membawanya berhenti di sebuah stesen minyak berhampiran Simpang Pulai, Perak.
Najwa yang juga kakitangan sebuah bank di Kuala Lumpur berkata, sebaik dipaksa masuk dalam sebuah van oleh tiga lelaki yang menculiknya, dia mendapati ada empat lagi wanita yang juga mangsa culik dalam van berkenaan.

"Ketika itu, saya hanya teringatkan keluarga dan bertambah sedih apabila mendengar tangisan empat lagi wanita dalam van itu," katanya ketika ditemui di rumah bapa saudaranya di sini, malam tadi.

Menceritakan kejadian itu, Najwa berkata, dia mengambil cuti sakit dan keluar rumah untuk membeli nasi di gerai berhampiran rumah sewanya.

57 rumah rosak dilanda ribut

Posted: 05 Jun 2012 04:13 PM PDT


JEMPOL 5 Jun 2012 - Sebanyak 57 buah rumah termasuk beberapa premis awam di Felda Palong Dua dekat sini rosak akibat dilanda ribut petang semalam.
Ribut yang melanda kawasan berkenaan kira-kira pukul 6.30 petang itu turut mengakibatkan atap masjid, pejabat Felda, pondok polis, premis wisma belia serta pejabat Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) diterbangkan angin.
Menurut seorang penduduk, Siti Zaharah Chen Abdullah, 43, kejadian tersebut bermula dengan tiupan angin kuat dan tidak lama selepas itu disusuli dengan hujan lebat.
"Ketika kejadian saya berada di rumah bersama suami serta seorang anak. Risau dengan keadaan angin yang bertiup kuat, kami mula memindahkan barang berharga ke ruang tengah rumah.

PATI punca tibi sukar dikawal

Posted: 05 Jun 2012 04:11 PM PDT


KUALA LUMPUR 5 Jun 2012 - Jumlah pendatang asing tanpa izin (PATI) di negara ini dilihat sebagai salah satu faktor mengapa penyakit Tuberkulosis (Tibi) sukar dikawal dan dicegah, kata Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Datuk Dr Abdul Razak Muttalif.
Beliau berkata, kebanjiran PATI yang tidak melakukan pemeriksaan kesihatan yang diselia oleh Agensi Pemantauan Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing (Fomema) menjadi pembawa utama penyakit itu turut merebak di kalangan penduduk negara ini.
"Melalui pemerhatian IPR, kami lihat faktor PATI yang tidak melakukan pemeriksaan kesihatan setelah tiba di Malaysia berpotensi menjadi pencetus merebaknya penyakit ini.
"Selain itu, faktor kurangnya kesedaran umum pesakit juga merupakan mengapa penyakit ini yang boleh dirawat menjadi sukar untuk dicegah," katanya. - BERNAMA


Bau rokok amat berbahaya kepada bayi dan kanak-kanak

Posted: 05 Jun 2012 01:27 AM PDT


Kajian mendapati bukan sahaja asap rokok pasif amat berbahaya kepada kanak-kanak terutamanya bayi, malahan bau asap rokok yang melekat pada baju perokok atau mereka yang berada di kawasan merokok juga amat berbahaya kepada kanak-kanak terutamanya bayi. Oleh itu jauhkan pakaian yang berbau rokok dari anak-anak serta bayi anda. Risiko ini dipanggil "Thirdhand Smoke"

Thirdhand Smoke: Growing Awareness of Health Hazard

We know that smoking and secondhand smoke exposure are harmful, but what about "thirdhand smoke"? This is a relatively new term used to describe the residual contamination from tobacco smoke that lingers in rooms long after smoking stops and remains on our clothes after we leave a smoky place. It may seem merely like an offensive smell, but it is also indicative of the presence of tobacco toxins.

Thirdhand smoke consists of the tobacco residue from cigarettes, cigars, and other tobacco products that is left behind after smoking and builds up on surfaces and furnishings. Tobacco smoke is composed of numerous types of gasses and particulate matter, including carcinogens and heavy metals, like arsenic, lead, and cyanide. Sticky, highly toxic particulates, like nicotine, can cling to walls and ceilings. Gases can be absorbed into carpets, draperies, and other upholsteries. A 2002 study found that these toxic brews can then reemit back into the air and recombine to form harmful compounds that remain at high levels long after smoking has stopped occurring.

There is a growing body of evidence that this lingering tobacco residue has significant health risks. People, especially children and hospitality industry workers, can have considerable exposure to it. As confirmed by the 2006 Surgeon General's Report, there is no safe level of exposure to tobacco smoke. And tobacco smoke toxins remain harmful even when breathed or ingested after the active smoking ends.

A study published in February 2010 found that thirdhand smoke causes the formation of carcinogens. The nicotine in tobacco smoke reacts with nitrous acid - a common component of indoor air - to form the hazardous carcinogens. Nicotine remains on surfaces for days and weeks, so the carcinogens continue to be created over time, which are then inhaled, absorbed or ingested.

Children of smokers are especially at risk of thirdhand smoke exposure and contamination because tobacco residue is noticeably present in dust throughout places where smoking has occurred. The homes, hair, clothes, and cars of smokers can have significant levels of thirdhand smoke contamination. Young children are particularly vulnerable, because they can ingest tobacco residue by putting their hands in their mouths after touching contaminated surfaces.

Awareness about thirdhand smoke is increasing, and it gained a great deal of attention in January 2009 when the journal Pediatrics published a study assessing people's beliefs about the health effects of thirdhand smoke and children's level of exposure to it. However, the report found there is much less awareness about thirdhand smoke exposure and its harm to children than there is awareness about the dangers of secondhand smoke.

The growing understanding of thirdhand smoke contamination reaffirms the need for more smokefree places and for avoiding exemptions in smokefree laws that permit smoking at private events in public places or in businesses during late evening hours; these kinds of provisions do not protect people's health.

Parents, landlords, business owners and others need to be aware of the health risks of exposure to thirdhand smoke and recognize that eliminating smoking is the only way to protect against tobacco's smoke contamination.

Study: Third-hand smoke can endanger unborn babies
News 10NBC - April 22, 2011

A new study finds just traces of cigarette smoke left on furniture and clothing can endanger the lungs of unborn babies. These lingering toxins from tobacco are called third-hand smoke which researchers say can be just as harmful as secondhand or even ...

'Thirdhand smoke' leaves long-lasting toxins
abc7.com - April 21, 2011

With a young child at home, Chien is well aware of the health risks of smoking, but he's shocked about another danger that's hidden. Scientists call it "thirdhand smoke." "From what I hear so far, thirdhand smoke could be just as devastating to you as ...


Babies who sleep with smoker parents exhibit high nicotine levels
ScienceBlog.com (blog) - March 29, 2011

"Third-hand smoke" stuck to skin or clothing is responsible for the high nicotine levels seen in babies who share a bedroom with their smoker parents. This is the conclusion of a study carried out in Catalonia, which also shows that ventilating bedrooms is not effective in reducing the levels of toxins from passive smoking ...

Third-hand smoke is dangerous, especially for crawling babies
TheMedGuru - Neelam Goswami - January 13, 2011

The hazardous effects of cigarette smoking on the human body are well known. Even it is well documented that longtime exposure to secondhand smoke can harm human health in many ways.

The invisible remains of cigarette smoke that deposit on carpeting, clothing, furniture, and other surfaces are called third-hand smoking.

'Thirdhand Smoke' a Lingering Problem
JoinTogether.org - January 5, 2011

A new study found the chemical by-products of tobacco smoke cling to the air and surfaces of smokers' homes long after they've moved out, msnbc.com reported Dec. 16.

Researchers at San Diego State University led by psychology professor Georg Matt, Ph.D., analyzed the homes of 100 smokers and 50 nonsmokers for chemical smoking residue just before the residents completed a planned move. Two months later, they re-measured air and surface nicotine in the homes that had been rented or sold to nonsmokers, and checked the fingerprints of the new residents for nicotine.

They also analyzed urine samples of the youngest new inhabitants for cotinine, a nicotine metabolite.


Tiada ulasan:

Nuffnang