Sabtu, 14 April 2012

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


Pemuda Bukit Payong siap sedia hadapi PRU 13

Posted: 13 Apr 2012 09:56 PM PDT

Bukit Payong : Pemuda PAS Bukit Payong telah membuat persiapan terakhir bagi menghadapi pilihanraya ke 13 dengan terasminya Markas Besar Pemuda DUN di sini, semalam.

Majlis perasmian itu telah disempurnakan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu (DPPNT) Ustaz Mohd Nor Hamzah.

Turut hadir ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Marang Ustaz Khalil Abdul Hadi, seluruh ahli jawatankuasa Pemuda DUN dan wakil PAS Kawasan Marang Encik Harris Abd.Malek.

Dalam ucapan perasmiannya Ustaz Mohd Nor menggesa agar semua pemuda menanamkan didalam diri sifat kepatuhan kepada ketua dan tidak berkira-kira dalam menjalankan tugas.

Sambil memberikan contoh yang berlaku kepada pasukan tentera Tholut ketika menentang Jalut dizaman dahulu, kisah di dalam al-Quran itu seharusnya dijadikan iktibar terbaik bagi jemaah.

"Walaupun Tholut adalah dari kalangan orang miskin dan ditolak kepimpinannya oleh sebahagian besar bani Israel namun bagi mereka yang patuh dan percaya akan perintah Allah maka mereka itulah yang mendapat kemenangan," tegasnya.

Tambah beliau lagi laluan bagi kemenangan pasti akan ada ujian dan tidak akan berjaya sesuatu perjuangan itu sekiranya tidak berjaya menghadapi ujian itu.

"Askar-askar Tholut telah diberitahu bahawa mereka akan menghadapi ujian dalam perjalan perang mereka menentang Jalut.

Ujian mereka ialah sebatang sungai setelah perjalanan yang jauh merentasi padang pasir dan bukit bukau.

Sesiapa yang beriman ialah orang yang tidak meminum air sungai itu atau mereka yang hanya mengambil seteguk sahaja air sungai itu.

Namun, sebahagian besar mereka gagal dalam ujian itu apabila mereka meminum air sungai itu sehingga kekenyangan," katanya mengimbau sejarah al-Quran di dalam surah al-Baqarah itu.

Oleh itu beliau menggesa agar pemuda mempersiapkan diri mereka bagi menghadapi ujian dalam perjuangan ini.

Pemuda juga digesa agar merapatkan saf yang mana ianya sangat disukai oleh Allah seperti yang Dia ungkapkan di dalam surah as-Saf berkenaan perancangan yang baik patut dilakukan oleh jemaah Islam dalam menghadapi perang.

Turut berucap ialah Ustaz Khalil Abdul Hadi yang menekankan agar menjaga semangat setiakawan didalam jemaah.

Beliau turut menyeru kepada pemuda agar tidak terlalu menghiraukan perkara remeh temeh yang kadangkala berlaku dalam jemaah agar tumpuan kepada perkara yang lebih besar tidak terjejas.

Majlis diakhiri dengan gimik pelancaran oleh Ustaz Mohd Nor dan jamuan makan gulai kambing.

Tiada ulasan:

Nuffnang