Rabu, 14 Mac 2012

PARLIMEN BUKIT GANTANG

PARLIMEN BUKIT GANTANG


CAP gesa kerajaan siasat pencemaran Sungai Sepetang

Posted: 13 Mar 2012 08:19 PM PDT

IPOH -- Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan dan pihak-pihak terbabit menyiasat dan mengambil tindakan segera mengatasi masalah pencemaran Sungai Sepetang di Taping, Perak.


Presiden CAP S.M Mohamed Idris berkata, masalah pencemaran itu berpunca daripada projek ternakan udang berhampiran sungai itu yang selain memusnahkan hutan paya bakau dan mencemar air sungai berkenaan juga mengancam mata pencarian lebih 100 orang nelayan tempatan.


Kehidupan beberapa spesis burung termasuk pembiakan kelip-kelip yang terkenal di negara ini turut terancam dan semakin berkurangan kesan daripada sinaran cahaya lampu daripada kawasan kolam udang di situ, katanya dalam satu
kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.


Mohamed Idris berkata, beberapa aduan dibuat sebelum ini tiada memberi kesan tanpa sebarang tindakan pihak terbabit dan nelayan di situ mendakwa keadaan sudah berlarutan sejak 15 tahun yang lalu.


Tindakan pengusaha ternakan udang berkenaan membuang sisa kolam ke dalam sungai menyebabkan ikan dan udang yang menjadi sumber pendapatan utama nelayan semakin pupus dan berkurangan, katanya.


Menurut CAP, antara spesis ikan yang terancam ialah ikan sembilang, kerapu, jenahak dan ikan lumba-lumba. Mohamed Idris berkata nelayan di situ sebelum ini memperoleh pendapatan lebih RM70.00 sehari tetapi sekarang hanya RM20.00 sehari akibat pencemaran yang berlaku di sungai berkenaan.


Nelayan berkenaan, katanya, amat bimbang masa depan mereka kerana mendapati projek ternakan udang di sepanjang Sungai Sepetang itu semakin bertambah dan boleh memusnahkan hutan bakau dan jika dibiarkan akan mencetuskan pula ancaman ke atas alam sekitar, katanya.


Beliau meminta siasatan menyeluruh dilakulan oleh pihak kerajan dan ingin mengetahui sama ada kajian mengenai kesan alam sekitar (EIA) telah dibuat sebelum projek ternakan udang itu dilaksanakan. -- Bernama

JOM KE SAMBUTAN 4 TAHUN PAKATAN RAKYAT PERAK

Posted: 13 Mar 2012 08:03 PM PDT

JOM KE SAMBUTAN 4 TAHUN PAKATAN RAKYAT PERAK

IPOH 9 Mac, Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussian menyatakan ikrar PAS Perak untuk memastikan Pakatan Rakyat mendapat kembali kerajaan negeri ini pada Pilihan Raya Negeri yang bakal diadakan.

PAS Perak akan memastikan kemenangan PAS dan Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya negeri Perak, perkara ini sekaligus membuktikan kesediaan PAS Perak menggalas amanah dalam misi mengembalikan hak dan maruah rakyat negeri ini, jelas belau.


Pesuruhjaya PAS Perak itu dalam ucapannya menegaskan kepada seluruh jentera PAS Perak agar melakukan persedian mental, fizikal dan rohani berdepan pembubaran pembubaran parlimen yang akan berlaku pada bila-bila masa dari sekarang



"Kita kena yakin, kemenangan adalah kurnian Allah SWT, oleh itu hubungan kita dengan Allah SWT jangan sesekali retak, jangan sesekali putus"kata Ustaz Abu Bakar lagi.


"Namun apa yang lebih penting adalah tugas seluruh jentera PAS berdamping dengan setiap pengundi di semua peringkat"

"Seluruh jentera mestilah memberikan komitmen semaksima mungkin"

" PAS Perak sentiasa memberi tumpuan kepada strategi memperkukuhkan peranan PAS dalam Pakatan Rakyat kerana PAS dikenali sebagai parti yang menjadikan Islam sebagai dasarnya"



"Kita kena terjemahkan supaya orang Melayu Islam khususnya, terus memberikan sokongan penuh kepada perjuangan PAS dan masyarakat bukan Islam turut yakin dengan agenda perjuangan PAS yang jelas mahukan sebuah negara yang adil dan berkebajikan yang sememangnya dituntut dalam Islam," jelas beliau.


"Ayuh kita memberikan sumbangan, pengorbanan kepada perjuangan agama Allah ini untuk rakyat di negeri Perak ini," ujarnya lagi.

Tiada ulasan:

Nuffnang