Khamis, 1 Mac 2012

Direct Free Kick

Direct Free Kick


PIMPINAN TERTINGGI PAS MESTI ISLAM

Posted: 29 Feb 2012 07:45 PM PST


SHAH ALAM, 1 Mac 2012 – Pas tetap mengutamakan mereka beragama Islam memegang jawatan tertinggi dalam parti dan keputusan melantik bukan Islam sebagai timbalan presiden atau setiausaha agungnya mustahil dilaksanakan.


Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib berkata, melantik bukan Islam mengisi jawatan itu memerlukan pindaan perlembagaan dan persetujuan sepenuhnya daripada muktamar.

"Jika (Ahli Jawatankuasa Pas Pusat) Dr Dzulkefly Ahmad mengesyorkan untuk membuka pintu membolehkan bukan Islam dilantik ke jawatan timbalan presiden, saya rasa itu hanya pandangan peribadinya dan tiada kaitan dengan dasar parti. Ia bukan keputusan Pas.

"Pas tidak pernah berbincang mengenainya. Ia bukan perkara mudah kerana memerlukan suara majoriti dan mereka perlu bersetuju serta menerima keputusan untuk membuka jawatan itu kepada bukan Islam," katanya.

Katanya, orang bukan Islam perlu memeluk Islam dan menjadi ahli Pas sebelum boleh diberi jawatan.

Sementara itu, Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, kenyataan Ahli Parlimen Kuala Selangor itu hanya sekadar teori dan sukar dilaksanakan pada masa sekarang.

"Saya kira Pas patut kekalkan sahaja apa yang ada sekarang," katanya.

Menurutnya, kekangan daripada perlembagaan menyebabkan Pas tidak boleh menerima bukan Islam memegang jawatan tertinggi parti berkenaan, tetapi tidak boleh meramalkan apa yang boleh berlaku pada masa hadapan.

"Kalau tanya saya sekarang, ia tidak boleh. Jika bukan Islam berminat dengan Pas, mereka disyorkan menganggotai Dewan Himpunan Penyokong Pas, tetapi tetap tidak boleh memegang jawatan timbalan presiden," katanya.

Ditanya sama ada beliau akan meminta penjelasan daripada Dzulkefly mengenai perkara itu, beliau akan berbuat demikian jika berjumpa dengannya.

Dr Dzulkefly membuat kenyataan itu dalam Wacana Sinar Harian bertajuk 'Mengapa Undi Melayu Pecah?' kelmarin. - Sinar Harian

PKNS, LZS BAWA SINAR BAHAGIA

Posted: 29 Feb 2012 07:28 PM PST

PKNS

BAGAN TERAP – Program Baikpulih Negeri Berkebajikan (Ceria) yang diwujudkan untuk kerja menaik taraf perumahan kos rendah dan sederhana rendah di kawasan bandar bakal direalisasikan ke kawasan luar bandar.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Iskandar Abdul Samad berkata, pihaknya akan membangkitkan cadangan untuk membawa program itu ke kawasan luar bandar bagi rumah golongan sasar menerusi perkongsian kos.

"Kita akan bangkitkan, jika kita sudah tunaikan tanggungjawab di bandar, kita hendak membawa program yang sama di kawasan luar bandar dengan mewujudkan tabung bagi tujuan itu bersama-sama dengan PKNS dan anak syarikat," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media ketika Majlis Perasmian Program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) – Baik Pulih Rumah Asnaf Fakir dan Miskin, di Jalan Lubuk Pusing, di sini.


Bantuan ditanggung penuh PKNS

Bantuan baik pulih rumah itu melibatkan peruntukan sebanyak RM396,000 kepada 22 unit rumah yang ditanggung sepenuhnya PKNS sebagai salah satu di antara CSR yang mana setiap unit rumah menerima bantuan pembaikan kediaman sebanyak RM18,000.

Turut hadir, Timbalan Pengurus Besar (Pentadbiran dan Pembangunan) PKNS, Noraida Mohd Yusof, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor, Mohamed Izam Mohamed Yusof, Ketua Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan) Sabak Bernam, Jasman Syazry Mohd
Saari dan Setiausaha Majlis Daerah Sabak Bernam, Azril Hakim Mohd Yazid.

Menurutnya, sebanyak RM9.7 juta diperuntukkan Kerajaan Negeri menerusi Tabung Ceria dan daripada jumlah itu, pemilik pangsapuri perlu membiayai sebanyak 20 peratus kerja baik pulih manakala 80 peratus lagi dibiayai Tabung Ceria.

"Bagi fasa pertama ini sebanyak 18 kawasan terlibat dan 10 daripadanya telah siap, manakala lapan lagi dalam proses.

"Kita juga menerima 50 permohonan bagi fasa kedua dan 26 permohonan sudah membuat bayaran pendahuluan lima peratus daripada 20 peratus," katanya.


Peruntukan RM2.2 juta wang zakat

SEMENTARA itu, LZS memperuntukkan sebanyak RM2.2 juta wang zakat bagi program tanggungjawab sosial korporat (CSR) untuk asnaf fakir dan miskin, mualaf dan fisabilillah.

Daripada jumlah itu, RM1.4 juta diperuntukkan untuk asnaf fakir, asnaf miskin dan mualaf, manakala RM726,000 lagi bagi fisabilillah.

Selain daripada peruntukan zakat, PKNS juga menyediakan sejumlah RM1.2 juta untuk menjalankan program CSR lain kepada rakyat Selangor antaranya bantuan pengurusan Rumah Puteri Arafiah iaitu rumah perlindungan bagi remaja bermasalah, Sekola Agama Rakyat (KAFA Integrasi), sumbangan lembu korban, pusat komuniti iaitu Anjung PKNS di Seksyen 7, Shah Alam dan sebagainya.


Sinar baru kepada penerima

Ia sememangnya memberi sinar baru kepada penerima bantuan baik pulih kediaman asnaf fakir dan miskin ini untuk memiliki kediaman yang selesa.

Seorang penerima, Parni Tahir, 54, melahirkan rasa gembira dan penghargaan kepada PKNS kerana merealisasikan hasratnya untuk memiliki kediaman selesa.

"Kami benar-benar menghargai sumbangan dan bantuan yang diberikan kerana ia membolehkan kami mengecapi kehidupan di rumah yang selesa. Selepas ini, kami tidak perlu lagi menadah timba di sana-sini ketika hujan," katanya.

Sementara itu, sebuah lagi keluarga yang terdiri daripada empat beradik yang masing-masingnya merupakan orang kelainan upaya (OKU) turut melahirkan rasa syukur dan terima kasih dengan bantuan baik pulih rumah yang diberikan.

Mohd Saharudin Sakiman, 29, berkata, rumah yang didiami bersama tiga abangnya iaitu Tukimon, 47, Zamri, 39, dan Mohd Yusrizan, 33, itu mengalami kerosakan teruk sejak dua tahun lalu terutamanya di bahagian bumbung rumah, dinding dan dapur.

"Saya amat bersyukur dan berterima kasih kepada pihak yang terbabit," katanya.


Tanggungjawab sosial korporat (CSR) PKNS

PENGURUS Besar PKNS, Othman Omar berkata, bantuan itu adalah sebagai salah satu di antara program tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang dijalankan selama ini dan setiap unit rumah menerima bantuan pembaikan sebanyak RM18,000.

"Bantuan ini diharap serba sedikit dapat meringankan beban yang ditanggung oleh golongan asnaf fakir dan miskin di samping memberikan mereka kehidupan yang selesa," katanya.

RENT DEFAULTERS MAY BE ASSIGNED TO GUARD LIFTS

Posted: 29 Feb 2012 03:13 PM PST

PETALING JAYA, 2 December 2011 : Mayor Datuk Mohamad Roslan Sakiman said about RM4 million is spent yearly for the repair and maintenance of public housing scheme (PPR) flats in the city. To compound matters, rentals owed by occupants have reached about RM5 million.


rent

A vandalised lift with its missing button panel in PPR Lembah Subang.


He added the council is thinking of safeguarding the PPR facilities, such as the lifts, by getting flat owners who default on their RM124 monthly rentals to become "security guards".   

"Maybe those who default on their flat rentals should be assigned to guard the flats' lifts. The lifts at these flats are very important to the residents. Most of the time, they break down due to improper use and vandalism.

"These flats do not belong to the council but the council is paying for their maintenance. We should think of a way to make sure the facilities are well guarded," said the mayor.

He added that PPR Lembah Subang has eight blocks of flats with three lifts at each block. PPR Kota Damansara has four blocks of flats with also three lifts in each block. Both  flats are known for their high rate of vandalism.

Recently, Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim visited two PPR flats in Section 8 Kota Damansara and Lembah Subang.

The residents had complained the council did not do a good job in maintaining the flat facilities such as the water tank and lifts.

"It is a norm for residents living in these flats to keep the motorbikes in their units. They fear their vehicles will be stolen. Residents also bring the bikes to their units using the lifts and this results in the lifts  breaking down," he said. - NST

Tiada ulasan:

Nuffnang