Rabu, 7 Mac 2012

.

.


PAS dan masyarakat majmuk

Posted: 06 Mar 2012 07:32 PM PST



Ditulis oleh Presiden PAS Selasa, 06 Mac 2012 14:36

Masih ramai dikalangan anggota masyarakat yang terbelenggu dengan kongkongan kejahilan terhadap Islam khususnya Fiqh Siyasah, apabila mereka merasa pelik melihat PAS boleh mengadakan persefahaman kerjasama politik bersama parti bukan Islam seperti DAP, yang dituduh setengah pihak sebagai fanatik atau chauvinis. Seterusnya mereka ini bertanya : Mengapa PAS tidak boleh mengadakan persefahaman dengan UMNO yang sebangsa dengan PAS ? . Tidakkah pendekatan mengadakan persefahaman dengan UMNO akan menjadi lebih mudah berbanding DAP atau PKR ?. Lalu penentang PAS yang tidak faham ini menyimpulkan bahawa PAS telah menggadaikan prinsip perjuangannya sebaik sahaja mengamalkan pendekatan Tahaluf Siyasi bersama rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat !.

Persoalan di atas boleh difahami jawapannya dengan mempunyai fikiran yang tenang dan terbuka dalam menekuni tulisan ringkas ini.

Syarat pertamanya ialah kita mestilah memahami kaedah ajaran Islam dalam menangani masyarakat majmuk bersama pendekatannya. Perlu difahami juga bahawa Islam pula bukannya agama yang terikat dan terbelenggu dengan semangat kebangsaan, walau pun peranan bangsa tidak boleh dinafikan wujudnya. Dalam amalan politik Islam pula terdapat ajaran dan hukum yang berkait dengan pendekatan yang adil terhadap masyarakat majmuk termasuklah layanan Islam dalam aspek kepelbagaian agama. Risalah atau mesej Islam adalah bersifat sejagat, kerana kedatangan Nabi Muhammad SAW membawa rahmat kepada seluruh alam, manusia dan makhluk yang lain. Kerasulannya adalah kepada seluruh rumpun manusia, tidak terikat dengan bangsanya sendiri, tanahair dan zaman. Maka yang dikira termasuk dalam kerasulannya juga adalah dalam aspek politik menegakkan dan mentadbir sesebuah negara.

Islam tetap didahulukan, manakala fahaman kebangsaan pula hanyalah satu perasaan yang tidak boleh menjadi akidah. Peranan kebangsaan menjadi baik apabila Islam menjadi akidah dan petunjuknya. Hanya Islam menjadi petunjuk kepada bangsa, hanya bangsa yang berpegang dengan Islam sahaja boleh menunaikan amanahnya.

Adalah menjadi hikmah terbesar, bahawa musuh pertama Islam di kalangan Nabi Muhammad SAW di Semananjung Tanah Arab ialah dari kalangan bangsa Arab Makkah dan yang awal menerima Islam dan memperjuangkannya pula adalah mereka juga. Rasulullah SAW memulakan kemerdekaan bangsanya dengan menentang kongkongan jahiliyah daripada bangsanya sendiri, walaupun di masa itu ramai kabilah Arab dan wilayahnya dijajah oleh kuasa besar Rom dan Parsi.

Walaupun mesej Islam itu kepada seluruh manusia, tetapi konsep berdakwah menekankan bahawa kita sekali-kali tidak boleh memaksa pihak lain supaya menganut Islam. Dalam masa yang sama Islam menerima konsep masyarakat majmuk yang menjadi naluri manusia yang menjadikan mereka wajib bermasyarakat madani, walau pun berbeza bangsa dan agama. Di sinilah betapa hebatnya firman Allah SWT :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)الحجرات

Maksudnya :

Wahai manusia, Sesungguhnya kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki (Adam) dan seorang perempuan (hawwaa) dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-kaum, supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Meliputi Ilmunya.

Manusia itu wajib bermasyarakat di peringkat setempat dan antara bangsa, kerana mereka tidak mampu menghasilkan keperluan hidupnya secara bersendirian atau individu, satu keluarga dan satu bangsa sahaja tanpa berhubung di antara satu sama lain. Sehelai kain untuk pakaian memerlukan penanam kapas, pelombong besi dan tukang besi untuk alat tanaman, penenun kain dan seterusnya. Begitulah juga keperluan makanan, tempat tinggal dan sebagainya.

Ibnu Khaldun (1332M – 1406M) menyebut manusia itu bersifat dengan sifat Madani, iaitu kemestian untuk berkumpul dan berhubung secara berpusat dengan adanya penempatan yang memerlukan pertukaran kemahiran dan hasil kerja yang berbeza. Tempat berhimpun itu dinamakan Bandar (Madinah) dan pekerjaan mereka mestilah dimajukan secara ilmu, menerusi kajian dan pengalaman dengan menggunakan akal yang berkembang sehingga berlakunya kemajuan dan pencapaian yang dinamakan sebagai "Tamaddun". Walau pun mereka berbeza agama dan bangsa, namun keperluan berhubung tetap wujud secara fitrah. Dalam masyarakat yang bersifat madani mereka perlu kepada cara hidup berkonsepkan politik dan berekonomi disemua peringkat, negeri dan antarabangsa.

Kedua, bagi merealisasikan aspek ini maka Rasulullah SAW melaksanakan konsep madani dengan mengadakan "tahaluf" atau kerjasama di kalangan yang boleh bekerjasama dari aspek kemanusiaan dengan kalangan manusia yang menyedari hakikat ini, dan negara pertama itu dinamakan Madinah. Rasulullah SAW melaksanakan tugas serampang dua mata yang ditunjuk oleh Allah menjadi tujuan kerasulannya untuk seluruh manusia dengan menyatukan umat manusia yang dibahagikan kepada dua kumpulan. Pertama - dinamakan 'umat Ijabah', mereka ialah penganut Islam yang menyahut seruan menganut agama. Kedua - umat dakwah, mereka termasuk kalangan bukan Islam berbagai bangsa dan agama, namun diajak bersama melihat sifat kemanusiaan sejagat yang ada dalam Islam secara amali (praktikal) bagi menghasilkan keperluan hidup secara nalurinya.

Pelaksanaan secara amali terhadap manusia majmuk itu ditemukan dengan menegakkan keadilan mutlak yang diwajibkan oleh Allah mengikut firman Allah SWT :

إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا

يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا ( النساء)

Maksudnya :

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu melaksana dan mentadbir dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha mendengar lagi Maha Melihat.

Diriwayatkan dalam Hadith Qudsi bahawa Allah SWT berfirman :

يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرماً فلا تظالموا

(رواية مسلم ).

Maksudnya : (Wahai hamba-hamba ku , sesungguhnya aku telah mengharamkan zalim itu berlaku ke atasku dan aku jadikan ia diharamkan di kalangan kamu, maka jangan sekali-kali kamu berlaku zalim).

Dalam pendekatan yang kedua Rasulullah SAW berhubung dengan kalangan bukan Islam yang ada sifat kemanusiaan, dalam keadaan orang Islam pula kosisten dan iltizam berpegang kepada prinsip dan konsep Islam. Pelaksanaanya dilakukan ketika tanpa negara dan bernegara. Ketika di Makkah, Rasulullah SAW menerima perlindungan bapa saudaranya Abu Tholib yang tidak menganut Islam, dengan konsep yang dinamakan "Himayah" (perlindungan ). Ianya juga dilakukan dengan Mut'im bin Adi iaitu seorang bukan Islam, ketika Rasulullah SAW masuk ke Makkah daripada Thaif. Ciri persamaan adalah kebencian terhadap kezaliman. Rasulullah SAW juga menggunakan khidmat Abdullah bin Uraiqit, juga seorang bukan Islam bagi memandu unta ketika berhijrah dengan penuh kerahsiaan dan memerintah menantunya Saidina Ali KWJH supaya memulangkan simpanan amanah kalangan penduduk Makkah daripada kalangan bukan Islam yang mempercayainya.

Ketika di Madinah pula Rasulullah SAW mengadakan Tahaluf (persefahaman politik) dengan pihak kalangan bukan Islam dan melakukan muamalah berhutang dan bergadai dengan mereka, seterusnya menerima beberapa kabilah musyrikin bernaung di bawahnya dalam perjanjian Hudaibiyyah. Dalam kedua-kedua keadaan tersebut Rasulullah SAW teguh dengan dasar dan menunjukkan akhlak mulia Islam terhadap bukan Islam yang ada persamaan dari segi kemanusiaan. Dasar dan konsep ini dilaksanakan oleh sepanjang generasi di zaman keemasan dan kejayaan, ditinggalkan di zaman kelemahan dan kejatuhan sehinggalah Negara umat Islam dijajah.

Pendekatan PAS yang berdasarkan Islam, dalam hubungan dengan bukan Islam sangat berbeza dengan UMNO yang berfahaman kebangsaan mengatasi Islam secara sekularisme. Di bawah pemerintahan BN, Islam tidak berkuasa mentadbir tetapi berada di bawah tadbir, dalam keadaan menerima hakikat yang sama wujudnya masyarakat majmuk di Malaysia yang tidak ditangani secara Islam yang sebenarnya.

Lihat sahajalah contoh kejadian terkini yang berlaku terhadap Encik Frusis Lebi, seorang OKU yang juga merupakan seorang pekebun dan petani dari Kampung Entulang Entawa dari Bahagian Sri Aman yang dinafikan bantuan Kerajaan di atas alasan menyokong pembangkang di Sarawak (rujuk Surat Menteri Muda Pertanian Sarawak, KPP/MM/31 bertarikh 8 Disember 2011 yang disiarkan melalui portal berita Malaysiakini). Inilah antara siri ketidakadilan layanan kerajaan yang diamanahkan oleh rakyat, sedangkan mereka juga adalah rakyat yang turut sama menyumbang kepada pendapatan Negara. Inikah rupa bentuk kerajaan bertanggungjawab yang mahu ditegakkan ?

PAS berpegang dengan konsep yang ditunjuk oleh al Quran, bahawa bumi adalah kepunyaan Allah, bukan kepunyaan mana-mana bangsa. Seluruh manusia adalah pemegang amanah di mana bumi mereka berpijak, adalah wajib melaksanakan keadilan Ilahi tanpa mengira bangsa. Apatah lagi, bagi umat Islam tuntukan melaksanakan keadilan adalah tersangat penting untuk dilaksankan kepada semua.

Maka PAS berbeza pendekatan dengan UMNO bagi mengolah politik masyarakat majmuk yang diwujudkan oleh penjajah. Kita mestilah memahami bahawa penjajah telah melonggokkan berbagai kaum untuk diperhamba bagi kepentingan mereka dan di adu domba untuk menjadi lemah supaya terus bernaung di bawah mereka selama-lamanya.

Pendekatan PAS ialah pemimpin Islam teguh berpegang dengan prinsip dan akhlak contoh dan menegakkan keadilan untuk semua tanpa memaksa dalam perkara yang berbeza, serta memanfaatkan kebolehan berbagai kaum secara bersama dan saksama bagi membina negara. Bangsa Melayu ada keistimewaannya dari segi kebolehan, begitu juga bangsa Cina, India dan lain-lain. Kalau diselaras secara saksama nescaya dapat dimanafaatkan untuk membina negara dengan baik.

PAS tidak berganjak dalam perkara halal dan haram, serta perkara wajib, dalam semua urusan peribadi dan cara hidup tanpa memaksa penganut agama lain. PAS mewajibkan sifat Islam itu bermula dengan peribadi pemimpin. Dalam hal ini sesiapa sahaja ahli PAS yang mengerjakan perkara haram dipecat daripada parti. PAS pernah memecat ahli Parlimen yang menari dan sebagainya. Ada pun pihak lain terpulang kepada anutan yang tidak boleh diganggu gugat dengan kawalan yang tidak merosakkan hubungan masyarakat majmuk . Apabila memerintah kerajaan negeri dan PAS memimpinnya, maka pendekatan Islam mengikut bidang kuasa negeri dilaksanakan dengan batas hukum Syarak. Penganut agama lain wajib diberi hak yang adil tanpa fanatik perkauman.

UMNO pula tidak konsisten dan iltizam apabila menunjukkan Islam secara terpilih dan tidak ada peraturan boleh memecat ahli UMNO yang mengerjakan maksiat, kerana sifat kebangsaannya sahaja mengatasi sifat Islamnya. Pelaksanaan Islamnya juga tidak istiqamah, contohnya dalam kawalan terhadap arak dan judi pula secara berlesen yang tidak ada sempadan kukuh bagi penganut Islam, bukannya kawalan secara hukum Islam yang sebenar sehingga penganut Islam dalam UMNO tidak mampu menjadi model Islam dan UMNO gagal mendidik melayu Islam menjadi contoh yang baik. PAS pernah bersama kerajaan campuran dengan UMNO diawal tahun tujuh puluhan dan bersama menubuh BN dipertenghannya, dengan syarat PAS tetap dengan dasarnya, kemudiannya berlaku pertembungan kefahaman.

Presiden MCA secara terbuka dalam debatnya menyatakan kejayaannya menundukkan UMNO dalam isu pelaksanaan hukum hudud, sebaliknya Sdr. Lim Guan Eng menegaskan itu adalah hak PAS yang berbeza dengan DAP.

UMNO tidak konsisten dalam mempertahankan kawasan melayu dan Islam apabila sanggup menyerahkan kawasan majoriti melayu Islam kepada MCA, Gerakan dan MIC bagi menyelamatkan rakannya yang kalah di kawasan majoriti bukan Islam.

PAS telah berjaya mengubah sentimen perkauman apabila berjaya memenangi hati penganut bukan Islam ketika menentang calon bukan Islam daripada BN. Contohnya YB Dr Mariah Mahmud mengalahkan calon MIC dengan mendapat sokongan dan kegembiraan kaum India bukan Islam dan kesedihan penyokong UMNO melayu yang dikatakan kuat semangat kebangsaannya tetapi bermatian mempertahankan MIC. Begitulah juga juga kemenangan Datuk Kamarul Bahrain di Teluk Kemang. DAP pula tetap bertahan di kawasan majoriti kaum bukan Islam tanpa berpindah.

PAS juga berjaya menunjukkan kerajaan bersih secara bersendirian dan bersama Pakatan Rakyat walau pun berdepan dengan layanan tidak menghormati sistem federalisme dan akhlak amalan Demokrasi.

Dua pendekatan yang berbeza cara dalam menangani masyarakat majmuk telah diberi selama lebih 50 tahun kepada UMNO memimpin negara dengan gagasan Barisan Nasional yang banyak kelemahan dan penyelewengan, serta mencetuskan masalah rakyat berbagai kaum yang masih belum selesai dalam tempoh yang bagitu panjang, dan penganut Islam menjadi larut pegangan agamanya.

Sudah tiba masanya khususnya melayu Islam memberi kepercayaan kepada PAS menggantikan UMNO dengan konsep Islam menyelesaikan masalah masyarakat majmuk, menerusi gagasan Pakatan Rakyat.


KENAPA AKU, KAU DAN KITA SEMUA ANTI LYNAS?

Posted: 06 Mar 2012 02:02 PM PST

Kenapa aku, ko dan kita semua perlu HIJAU esok?

Saturday, February 25, 2012

Kenapa ko anti lynas? Ko belajar sains meh? Ko tahu tak lynas tue selamat? Ko tak reti pasal neh buat cara tak reti. Jangan nak berlagak pandai dengan budak sains. Apa yang ko cakap tue langsung tak akedemik, sampah dan tak berasas. Jangan anti lynas. Kita sokong sebab lynas selamat.
Lagipun ko ingat aku taktau meh bahawa anti lynas tue tajaan pembangkang untuk lawan kerajaan? Alah bukan apa sangat cuma nak lawan kerajaan.. so saja2 lah buat hijau la kuning la apa lah. Saja nak populis padahal taktau satu hapa pun pasal lynas. Pigidah.
Ini antara komen2 yang wujud bila kita menyuarakan bantahan anti lynas. Sebenarnya pendirian mereka tidak semua nya salah. Ada yang betul. Tetapi perjuangan kita juga bukan salah. Malahan lebih betul dari pendirian mereka. Walaupun mereka ada fakta akedemik, kita juga bukan lawan guna hujah sampah.
Sudah banyak bahan bacaan pasal lynas neh di share tetapi mungkin masih ramai yang sukar nak faham. Mungkin bahasa yang digunakan terlalu akedemikal sehingga menyebabkan sukar untuk mereka memahami apa itu lynas dan kenapa perlu kita bantah projek neh.
Adakah lynas berbahaya?
Tidak. Lynas neh sebenarnya baik. Dia akan menguntungkan malaysia geng. Kita akan dapat memecahkan monopoli negara china yang menguasai 97% pasaran rare earth. Memecahkan monopoli china bererti membuka satu lagi peluang untuk menjana pendapatan negara. Ini impak positif.
Selain itu teknologi yang di bawa oleh lynas boleh dipelajari oleh rakyat malaysia. Jika pekerja2 malaysia terlibat dalam operasi kilang lynas kita boleh belajar bagaimana nak operate kilang seperti neh, belajar teknologi mereka dan kemudiannya kembangkan ia untuk kegunaan rakyat sendiri.
Bukan senang ye nak operate kilang2 seperti neh. Ia memerlukan kemahiran dan kepakaran yang tinggi. Berada di malaysia ialah satu keuntungan kepada rakyat malaysia itu sendiri untuk mengintai teknologi mereka dan seterusnya belajar sehingga mahir. Mana tahu suatu hari nanti kita ada rakyat malaysia yang cipta mesin proses nadir bumi.
Habis kalau best sangat kenapa ada anti lynas?
Lynas memang best tapi sayang operasi lynas itu akan menghasilkan sisa. Sisa itu kemudiannya akan menghasilkan radiasi. Semakin banyak sisa yang terhasil dan terkumpul, semakin tinggi radiasi akan terbentuk. Sisa itu menurut lynas tidak akan dipindahkan semula ke australia. Sebaliknya akan kekal di malaysia. Terpulanglah cara mana lynas malaysia nak uruskan ia yang penting ia akan kekal di malaysia.
Baca bawah neh ;
'Rare earth ore'yang dilombong di Mount Weld mengandungi beberapa mineral utama dan diantaranya ialah monazite. Monazite adalah bahan radioaktif. Di dalam bahan mineral monazite ini terdapatthorium, cerium dan lanthanum.
Monazite kaya dengan Thorium dan Thorium ini juga adalah bahan radioaktif yang tinggi dan boleh digunakan untuk menggantikan uranium dalam menghasilkan tenaga nuklear. 'Rare earth concentrate' yang diimport dari Australia untuk diproses di Gebeng Kuantan ketika itu dianggarkan mengandungi 0.0029% Uranium dan 0.16% Thorium for every metrik tan.
'Rare earth concentrate' yang diimport akan diproses untuk dijadikan 'rare earth oxide' di Gebeng Kuantan. Daripada komen yang disampaikan oleh CEO Lynas sendiri, kandungan Thorium adalah pada nisbah 55:10,000 metrik tan dan dari 22 ribu tan setahun 'rare earth oxide' yang dihasilkan dari kilang Lynas atau LAMP di Gebeng Kuantan itu, sisa buangan Thorium yang dianggarkan akan dihasilkan dalam tempoh setahun adalah sebanyak 121 metrik tan bersamaan dengan 121 buah lori 1 tan atau 24 buah lori 5 tan SETAHUN!. -HD-
Itu baru setahun. Bukan 12 tahun. Itu jika tiada operasi tambahan. Bayangkan jika mereka menambahkan operasi. Bukan kah sisa juga akan bertambah? Dari dulu lagi LYNAS tidak menjawab bagaimanakah mereka akan menguruskan sisa neh. Aku dah baca banyak artikel pasal lynas neh mostly dari malaysia insider english dan bm version.
Mula2 lynas malaysia cakap sisa pemprosesan boleh dibuang sebagai sampah domestik. Maksudnya boleh dilepaskan begitu sahaja. Namun setelah diteliti kita dapati sisa tersebut tidak boleh dilepaskan begitu sahaja sebab ia mengandungi radiasi.
Kemudian kata mereka radiasi itu sangat kecil. Alah radiasi rokok lagi bahaya. Radiasi tv lagi tinggi. Setakat lynas apa lah sangat. Namun mereka lupa kita juga bukan orang bodoh. Radiasi itu kecil kerana jumlah nya sedikit. Bagaimana jika sisa itu semakin banyak? Bukan kah radiasi akan semakin tinggi?
Kemudian mereka kata alah.. bukan hari2 kena radiasi. Jarang2 kena. Macam xray tue. Pun ada radiasi gak. Tapi terpaksa tahanlah kesan radiasi kalau nak berubat. Sama macam gebeng. Sekali sekala kena radiasi takde apa hal sangat.
Dan sekali lagi mereka lupa. Badan manusia neh berbeza2. Boleh jadi sesetengah manusia boleh kena radiasi xray. Tapi bukan pula bagi manusia yang lain. Contohnya sedara aku sorang neh. Dia tak boleh kena radiasi even dari x ray pun sampai doktor tak boleh nak x ray dia. So tahap kesihatan yang berbeza2 bagi setiap manusia neh akan menghasilkan kesan yang berbeza2 juga.
Dan akhirnya mereka pun terdiam. Mereka tidak menjawab bagaimana sisa tersebut akan di uruskan. Ada pernah terbaca bahawa mereka akan kumpulkan ia di satu tempat dan tempat tersebut dijamin tertutup. Tiada akan ada radiasi yang KELUAR namun dalam masa yang sama mereka juga menerangkan bahawa tidak boleh memberikan jaminan keselamatan 100% kerana ia sesuatu yang mustahil!
Faham tak? Radiasi memang wujud di sisa buangan tetapi radiasi tersebut berkumpul di satu tempat dan tidak akan dibiarkan untuk keluar namun tidak boleh berikan seratus peratus jaminan keselamatan sebab ia mustahil. Alasan mereka ialah mana ada pemprosesan nadir bumi yang 100% selamat. Nah.
Di jamin selamat tetapi bukanlah keselamatan yang sepenuhnya? Jika anda jadi penduduk kuantan maka apa yang anda akan fikir?
Apa yang berlaku ketika di proses pula?
Ketika di proses ini yang akan berlaku ;
Selepas itu, ini pula akan berlaku ;
Kat sini lah argument kita pasal sisa bermula. Jika ia penuh macam mana lynas malaysia akan uruskan dia? Bina loji simpanan yang baru? Lepaskan ia sebagai sampah domestik? Atau kekalkan ia dalam loji penyimpanan sisa? Adakah ini bermakna loji simpanan yang ada radiasi tersebut akan kekal berada di situ sampai bila2? Bagaimana jika berlaku hakisan tanah? Bagaimana jika berlaku gegaran? Gelinciran? Gempa bumi? Tsunami? Atau apa sahaja. Adakah ia akan selamat?
Jika korang pernah baca dulu ada kes pasal paip yang digunakan dalam pembinaan kilang lynas neh tidak memenuhi spesifikasi yang ditetapkan. Sepatutnya guna paip jenis tue tapi mereka guna jenis lain. Tak pasti sejauh mana ia akan memberikan kesan negatif tapi kalau takde kesan buat apa engineer yang terlibat dalam lynas neh bersuara?
Dan bayangkan jika berlaku kebocoran dan sebagaimana apa yang penduduk kuantan akan alami? Lihat bawah neh ;
Ini hanya akan terjadi jika radiasi tersebut bocor / dilepaskan keluar. Selagi ia tidak dilepaskan keluar, selagi itu penduduk kuantan akan selamat. Itu adalah fakta. Tapi macam aku cakap kat atas tadi, risiko tetap ada. Oleh kerana itu kenapa rakyat kuantan perlu menghadapi risiko neh? At least mesti ada sebab yang nyata untuk mereka bersedia menanggung sebarang risiko bukan?
LYNAS offer peluang pekerjaan pada penduduk setempat der.
Jangan bohong. Peluang pekerjaan cuma 350 sahaja. Dan sudah tentu ia bukan boleh guna sebarangan buruh. Ia perlukan buruh mahir dan separuh mahir. Dan ia perlukan seorang yang tahu mengendalikan operasi mesin dan sistem. Ia juga perlukan seseorang yang berpengalaman tinggi bagi menguruskan kilang. Apakah layak orang malaysia mengetuai lynas? Tidak. LYNAS [ MALAYSIA ] 100% dimiliki oleh australia. Kita takde saham satu sen. So apa keuntungan kepada penduduk kuantan untuk mereka bersedia menanggung risiko? Jawapan nya ialah ==> TIADA.
LYNAS jana pendapatan ekonomi negara der. Bayangkan permintaan yang tinggi terhadap rare earth. Berapa banyak malaysia boleh dapat? Untung siot.
Ya. Tapi masalahnya lynas neh bukan malaysia punya. Malaysia [atas nama kerajaan] tiada apa2 saham ataupun kepentingan pun jika lynas neh beroperasi di malaysia. Malahan ia bebas cukai selama 12 tahun. Macam mana kerajaan nak menjana ekonomi dari lynas aku tatau. Kalau atas nama individu, ya ada. Tetapi itu individu dan syarikat proksi pro pemimpin kerajaan. Still keuntungan nya tidak mendapat kepada rakyat dan kerajaan. Ia swasta. Bukan hak milik kita keuntungan tersebut.
Jadi sekali lagi penduduk kuantan tertanya2 apa keuntungan kepada mereka untuk membiarkan mereka sanggup berhadapan dengan risiko tinggi seperti ini?
Fikirkan teknologi yang kita boleh belajar dari mereka. Saintis PAS pun setuju. Apa masalahnya?
Apakah che rosli satu2nya saintis yang wujud di malaysia neh? Bagaimana pula dengan pakar lain yang turut tidak bersetuju dengan lynas? Apa yang membuatkan korang mesti berpegang kepada kata2 che rosli dan meninggalkan kata2 pakar yang lain? Adakah hanya che rosli yang di iktirafkan sebagai pakar di malaysia neh manakala yang lain bukan? Ya.. though dia dari pas tapi still kilang lynas bukan di bina di sebelah rumah dia.
Saintis, doktor, peguam, nurse atau apa sahaja mereka juga kerap kali berbeza pandangan sesama mereka. Tidak terkecuali pun dalam isu lynas. Pandangan che rosli tidak salah. Dia menyokong kerana dia merasakan bahawa ada sesuatu kebaikan yang sainstis malaysia boleh dapat dari projek neh. Tapi dia lupa, nyawa manusia bukan bahan kajian.
Mungkin dia fikir jika kilang lynas di bina mengikuti spesifikasi yang ditetapkan, mematuhi semua protokol, mengikuti semua peraturan maka tiada apa2 yang akan berlaku. Tetapi dia sekali lagi terlupa bencana alam bukan sesuatu yang aku dan mana2 individu dapat kawal. Amek contoh mudah iaitu kapal terbang.
Manusia telah sedaya upaya membina kapal terbang sebaik yang mungkin agar tiada apa2 kerosakkan. Ini perlu bagi mengelakkan kemalangan. Kalau nak tahu protokol dan piawaian mereka sangat2 ketat. Tetapi tetap berlaku juga nahas kapal terbang samada kecuaian manusia ataupun tragedi alam.
Kenapa? Sebab ada sesuatu yang sebaik mana pun kita merancang, kita tidak boleh melawan sesuatu yang Allah swt rancang. Sama dalam kes lynas. Walaupun ia ada manfaat tetapi manfaat yang merisikokan nyawa manusia tidak sepatutnya jadi pertimbangan langsung.
Lynas neh selamat der. Jangan lah fikir negatif sangat.
Kalau ia sungguh selamat kenapa australia tidak bina di negara sendiri? Negara mereka lebih besar dan luas dari malaysia tapi kenapa malaysia? Kenapa negara2 lain yang lebih mahir dan maju tak bina? Contohnya jepun yang juga akan menjadi antara pelanggan utama lynas malaysia. Kenapa jepun tak bina sendiri? Kenapa negara2 lain tak bina? Sebab tiada rare earth kat tempat mereka? Kat australia yang ada rare earth pun bina di malaysia kenapa pula?
Jawapan nya mudah. Ia selamat hanya jika ia memenuhi spesifikasi. Ia selamat selagi tiada kebocoran. Ia selamat selagi dikendalikan dengan cekap dan teratur. Ia selamat selagi manusia dan mesin yang menguruskan pemprosesan rare earth neh tidak rosak, tidak cuai dan lalai. Adakah semua perkara2 neh bersifat kekal? Tidak. Sebab tue negara2 lain tak cukup bodoh untuk bina di negara mereka sendiri.
China yang terlebih dahulu bina kilang rare earth tue telah menghasilkan pelbagai disaster kepada rakyatnya sendiri. Tidak kah anda sedar? Aku of course bukan pakar tapi apakah penulisan neh boleh korang nafikan ia? Baca sini.
Faktor kewangan, pelaburan dan strategik perniagaan lah der..
Okey. Sekali lagi, untuk siapa orang kuantan taruhkan nyawa mereka? LYNAS? Siapa lynas? Apa kaitan nya dengan rakyat kuantan dan kerajaan? Apa keuntungan yang kita akan dapat setelah merisikokan nyawa disini? Perlu ada sesuatu yang kita patut terima bukan? Kalau hanya sainstis dan orang2 tertentu jek terima maka apa perlu seluruh rakyat kuantan pula menjadi taruhan? Nampak tak?
Ia mungkin mengurangkan beban lynas australia. Mungkin strategik bagi mereka. Mungkin keuntungan bagi mereka tapi apa pula yang kuantan dapat setelah merisikokan semua neh demi lynas australia? Apa?
Mereka tak dapat apa. Mereka hanya dapat ketakutan. Mereka hanya dapat kebimbangan. Mereka risau. Jika kita di tempat mereka, kita juga akan menghadapi perkara yang sama. Cakap memang senang. Ia selamat dan etc2. Okey, letakkan ia di sebelah rumah ko. Kenapa pula perlu letakkan ia di kawasan yang orang tak mahu?
Jika najib mahu, adnan mahu, penyokong2 umno mahu, che rosli mahu, orang yang belajar bidang neh mahu maka silalah suruh lynas buat kilang di sebelah rumah anda. Anda sendiri duduk dan tinggal di kawasan yang anda kata selamat. Jangan risikokan orang yang tak ingin terdedah dengan semua jenis bentuk ancaman neh. Kan tak adil disitu. Kenapa yang tidak menyokong perlu menerima risiko dan yang menyokong langsung tak mahu pula menerima risiko?
Dan tahu kah anda impak negatif daripada pembinaan kilang lynas neh? Harga rumah, tanah dan sekitar kuantan jatuh. Sapa nak duduk dekat kilang yang ada radiasi? Ko gila? Aku tak ingin. Malahan orang yang menyokong juga tak ingin. Macam mana pula orang yang tak menyokong boleh jadi ada ingin pula? Kesan penyakit. Siapa yang akan bayar kos perubatan jika mereka sakit? Kerajaan ? Orang yang menyokong? tv 3? BN? Che rosli? Sapa pun takmo. Tapi suruh orang pergi check doktor kalau terkena radiasi. Wahhh.. senang dan sedap betul bercakap seolah2 rakyat kuantan petik duit kat pokok dan amek neh doktor aku nak check radiasi ada ke takde. Kalau ada aku juga kena keluarkan duit aku untuk rawat diri aku sendiri. Siapa yang tolong dan bantu aku setelah aku bersusah payah membenarkan radiasi beroperasi di tempat aku? Sekali lagi. Tiada siapa yang sudi setelah memaksa rakyat kuantan berkorban, tiada sesiapa pun yang sudi tanggung risiko. Mereka2 yang kononnya hebat bercakap dan konon nya cerdik pandai juga tidak sudi amek risiko tetapi memaksa rakyat marhaen menanggung risiko? Dan sekali lagi rakyat menikam rakyat disini. Ia tidak begitu menyakitkan jika pemimpin yang menikam rakyat. Ini kerana kita tahu pemimpin lazim nya gila kuasa. Tetapi apa yang sakit dan apa yang membuatkan kita luka lebih dalam ialah apabila ada rakyat yang menyokong pemimpin untuk mengadaikan nyawa rakyat disini. Tahu kah anda apa itu pengkhianatan? Tengok cermin.

Source: http://amenoworld.blogspot.com/2012/02/kenapa-aku-ko-dan-kita-semua-perlu.html

Tiada ulasan:

Nuffnang