Rabu, 8 Februari 2012

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


PAKATAN MENANG, MELAYU HILANG KUASA?

Posted: 07 Feb 2012 09:40 PM PST

Seorang pengundi di DUN Sri Andalas minta satu ceramah penerangan diadakan dengan tajuk PAKATAN MENANG MELAYU HILANG KUASA?. 

Insyaallah kita sedang aturkan. 

Sementara itu saya hendak membuat beberapa catatan dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan kuasa Melayu. 

Tohmahan terkini yang hangat dilaungkan di ceramah-ceramah HIMPUN ialah sekiranya Pakatan Rakyat menang dalam PRU13 nanti, maka DAP akan membawa Malaysia bercantum dengan Singapura dan menjadikan Malaysia sebuah republik. 

Tohmahan ini datang dari tidak lain daripada mantan naib presiden PAS dan juga mantan PJ Selangor, pakar motivasi terulung Malaysia - DHA. Dia juga mendakwa DAP juga akan memansuhkan perkara 153 dalam perlembagaan Malaysia. Perkara atau artikel 153 inilah yang meletakkan kedudukan istimewa orang-orang Melayu di dalam perlembagaan Malaysia.

Saya pun agak hairan fakta apa yang digunapakai oleh DHA dan UMNO/BN bila membuat dakwaan tersebut guna untuk menakutkan orang Melayu. Semasa BN memerintah di Pulau Pinang selama 54 tahun, UMNO tidak pula bising yang Cina memerintah Pulau Pinang (menjadi Ketua Menteri) walaupun UMNO mempunyai lebih banyak kerusi dari Gerakan! Masa itu tidak pula UMNO khuatir menjadi tunggangan GERAKAN (baca Cina). 

Sekarang bila Pakatan menang di Pulau Pinang dan DAP memegang Ketua Menteri, mulalah orang Melayu dikatakan dipinggirkan walaupun banyak perkara yang YAB LGE untuk lakukan orang Melayu. 

Bila DAP menang kerusi terbanyak di Perak (18 kerusi) dalam PRU 12 yang lalu berbanding dengan PAS (6) dan PKR (7), tetapi yang menjadi MB Perak ialah seorang Melayu Islam dari PAS, UMNO/BN buat tohmahan pula kata PAS ditunggang DAP! Itulah mainan UMNO/BN bila mereka tidak memegang tampuk kuasa. 

Kalau parti Melayu lain memegang kuasa selain dari UMNO/BN maka Melayu akan hilang kuasa. Ini logik songsang UMNO. Mereka sahaja yang Melayunya. Mereka sahaja yang sayang bangsa.

Pakatan Rakyat di dalam Buku Jingga telah memberi jaminan yang 4 perkara didalam perlembagaan tetap dijunjung PR. Islam sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, Kedudukan istimewa orang Melayu (artikel 153) dan Institusi raja Berpelembagaan. 

Jadi bagaimana boleh negara ini hendak dijadikan negara Republik atau hendak menghapuskan perkara 153. 

Untuk menjadi sebuah negara Republik, kedudukan Raja-raja Melayu perlu dilucutkan. Mustahil untuk meminda perlembagaan tanpa 2/3 majoriti. Dengan 2/3 majoriti inilah dahulu UMNO/BN telah berjaya melemahkan kuasa raja-raja semasa zaman Tun Dr Mahathir. 

Nampaknya kalau JATI nak perjuangkan IMR (Islam. Melayu, Raja) , Pakatan Rakyat ada satu perkara yang lebih untuk kita pertahankan iaitu Bahasa.

Jadi DHA bercakap tidak guna fakta tetapi hati yang penuh kebencian kepada DAP. Lagipun DAP tidak mungkin dapat menguasai kerajaan kerana jumlah kerusi mereka bertanding pun pada PRU12 dahulu hanya 49 kerusi dan mereka menang 28 kerusi. 

Kalaulah dalam PRU 13 ini mereka bertanding tidak lebih 60 kerusi (status quo ialah 49 kerusi, dan katakan lah ada tambahan 10 kerusi lagi) dan ditakdirkan mereka menang semua, jumlah kerusi mereka diparlimen masih kurang dari satu pertiga (jumlah kerusi parlimen ialah 222). 

DAP bertanding di kerusi-kerusi majoriti Cina dan calon lawan hanya dari MCA atau Gerakan atau parti-parti komponen BN yang lain di Sabah dan Sarawak. 

Jadi kalau calon DAP Cina, maka ia akan mengalahkan calon MCA/Gerakan Cina bukan calon Melayu UMNO. UMNO tidak pernah meletakkan calonnya di kawasan majoriti Cina -tentu kalah punya! Tapi MCA banyak jugalah calon mereka bertanding dikawasan majoriti Melayu yang tegar penyokon atau ahli UMNO. 

Di Perlis, Di Perak dan di Johor calon MCA menang di kawasan majoriti Melayu. Belum masuk calon MIC yang tiada kawasan majoriti India, semua mereka bertanding di kawasan majoriti Melayu. Eh, eh, eh..... siapa tunggang siapa ye?

Bukan niat saya hendak menonjolkan perkauman di sini. Calon mengikut kaum sepatutnya tidak menjadi faktor utama lagi di kebanyakan tempat di Malaysia kalau pemimpin tidak mainkan sentimen kaum. Namun realiti di Malaysia kita sudah lama diperkotakkan, maka ramai yang masih berfikir mengikut jalur kaum.

Jadi di mana kebenarannya dakwaan Malaysia akan direpublikkan sekiranya Pakatan menang.? Bukan mudah mana-mana parti nak dapat 2/3 majoriti sekarang ini. Rakyat sudah cerdik sangat. Bodoh sangatlah ahli parlimen Melayu (dari kedua-dua belah pihak-kerajaan dan pembangkang) kalau hendak menghapuskan institusi Raja Berpelembagaan kita. 

Kalau tak ada raja atau sultan siapa nak anugerah segala gelaran yang menjadi status simbol pembesar negara!. Tidak sama anugerah dari Sultan dengan anugerah dari Yang di Pertua negeri-negeri yang tidak tiada daulat seperti di Melaka atau Pulau Pinang dan lain-lain negeri..

Yang penting Raja-rajalah yang menjadi payung kepada pentadbiran agama Islam walaupun ada kalanya sesetengah mereka memberi sedikit cabaran kepad PM atau MB negeri masing-masing. Itu perkara biasa. Raja dan Sultan-sultan pun semakin hari semakin terpelajar dan semakin memahami peranan mereka di dalam institusi Raja Berpelembagaan ini.

Corak perwakilan mengikut bangsa di dalam parlimen tidak akan banyak berubah. Melayu UMNO tetap akan bertanding melawan calon Melayu PAS atau calon Melayu PKR atau calon Melayu DAP. Melayu UMNO kalah ganti dengan Melayu PAS/PKR. Melayu tetap akan menjadi majoriti juga di parlimen.

Ahli Parlimen mengikut bangsa (PRU 13)

MELAYU
UMNO =78
PAS =23
PBB =14
PKR =15
KATAK =4
JUMLAH =134

BUKAN MELAYU
MCA =15
MIC =3
GERAKAN  =2
DAP =29
PKR =11
KATAK =1
JUMLAH = 61

BUKAN MELAYU lain-lain* =27

JUMLAH AHLI PARLIMEN=222
MELAYU = 134
BUKAN MELAYU (CINA DAN INDIA) = 61
BUKAN MELAYU (LAIN-LAIN) =27

Kesimpulannya dengan jumlah orang Melayu di pihak kerajaan maupun pembangkang, Melayu masih majoriti. 

Jika perlu pengundian yang membabitkan kepentingan orang Melayu Islam, maka sepatutnya ada kesatuan fikiran di sini dan kedudukan dan hak orang Melayu akan terbela. Malah bangsa-bangsa lain juga memerlukan sokongan orang Melayu untuk memperjuangkan kepentingan mereka. 

Tidak timbul Melayu hilang kuasa sekiranya apa yang dibawa ke parlimen untuk dibahaskan maka Melayu atau Bukan Melayu dalam pembangkang tidak akan menyokong. Bergantung kepada isu, selagi membela rakyat terbanyak sudah tentulah akan mendapat sokongan dari semua pihak. 

Tapi kalau yang dibawa bertujuan melindungi atau memberi keuntungan kepada golongan tertentu sahaja dan menafikan hak orang lain, maka ianya tidak wajar disokong.

KALAU di dalam PRU 13, PAS boleh memenangi 60 kerusi yang sudah pasti perlu datang dari UMNO/BN maka PAS lah akan menjadi komponen terkuat Pakatan Rakyat. Tidak timbul isu di dalam Pakatan Rakyat,PAS seperti melukut ditepi gantang. 

Untuk PAS memainkan peranan yang penting orang Melayulah yang perlu memberi sokongan. Jika PAS tidak diberi kepercayaan oleh orang Melayu maka jumlah kerusi Melayu di dalam Pakatan dalam lingkungan yang ada sekarang. 

Adat berpolitik, siapa mempunyai kerusi yang tertinggi maka dialah yang dominan. Kalau di Selangor PAS menang 8 kerusi DUN, DAP 13, dan PKR 15 maka kerusi MB tentulah milik PKR. Begitu juga di Kedah dan Kelantan, kerusi PAS terbanyak maka PAS pegang kerusi MB.

Kebimbangan saya jika PAS tidak disokong Melayu (kerana kebanyakan kerusi PAS di kawasan majoriti Melayu), dan orang Melayu beri sokongan kepada UMNO/BN, maka keputusan PRU13 akan menunjukkan rakyat negara ini terbelah dua ( majoriti bukan Melayu beri undi pada Pakatan Rakyat). 

Maka politik negara akan terus tegang kerana Pakatan dan BN tidak boleh bersetuju dalam banyak perkara. Kalau orang Melayu tidak faham sifir ini, maka kerajaan yang dibentuk tidaklah kuat. Cabaran kepada orang Melayu ialah memilih kombinasi terbaik demi masa depan negara. 

UMNO/BN sudah memrintah begitu lama dan amat susah dan payah mereka hendak membuat perubahan kerana banyak perkara negatif telah menjadi budaya parti UMNO. 

Mereka perlu dikalahkan supaya mereka boleh mengislahkan diri untuk berjuang pada landasan asal mereka dan tidak menjadikan materialisme atau maddiyah motivasi perjuangan mereka.

Rakyat tidak perlu bimbang kerana jika betul Pakatan Rakyat tidak boleh "deliver" maka pada PRU 14 nanti boleh buat perubahan lagi.

*(parti-parti sabah dan sarawak - pelbagai bangsa yang belum dapat perincikan bangsa dan agama)

Dr Siti Mariah Mahmud

Tiada ulasan:

Nuffnang