Isnin, 16 Januari 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


BN mempunyai kelebihan dalam pilihanraya

Posted: 15 Jan 2012 10:31 PM PST

Guan Eng : Barisan has advantage in polls
15 January 2012

ALOR STAR: DAP secretary-general Lim Guan Eng yesterday admitted that Barisan Nasional has the advantage to win in the next general election.

He said this in front of some 2,000 delegates during his winding-up speech at Pakatan Rakyat's third national convention here.

Lim, who is also Penang Chief Minister, said Parti Keadilan Rakyat de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's acquittal from his much publicised sodomy charge was not a guarantee that the opposition could easily win.

"Although Datuk Seri Anwar Ibrahim has been acquitted and discharged of his sodomy charge, this is not a guarantee that we can win in the election.

"BN still has the advantage," Lim said.

Present were Anwar, Pas spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Pas president Datuk Abdul Hadi Awang and DAP national adviser Lim Kit Siang.

http://www.nst.com.my/local/general/guan-eng-barisan-has-advantage-in-polls-1.32437

Masalah projek perumahan terbengkalai tiada kesudahan

Posted: 15 Jan 2012 06:11 PM PST



Masalah projek perumahan terbengkalai sehingga ke hari ini telah membelenggu ribuan para pembeli rumah yang terjerat dalam perjanjian dan karenah birokrasi. Antaranya seperti projek perumahan terbengkalai di Lubuk China , Rembau dan beberapa projek lagi di seluruh Malaysia seperti yang dilaporkan di http://terbengkalai.blogspot.com/

SUK dan Nova bermasalah, pembeli jadi mangsa
January 15th, 2012

Saya telah membeli rumah pangsa kos rendah di Taman Bukit Tinggi, Bentong, Pahang. Lokasi yang menarik dan harga yang berpatutan telah menarik minat saya untuk mencuba nasib memohon rumah tersebut. Alhamdulillah,setelah menjalani beberapa kali temuduga, saya telah dipanggil untuk mencabut undi pada 26 April 2008 jam 9.30pg di Dewan Bukit Tinggi.

Saya telah menandatangani perjanjian jual beli pada 16 May 2008 di Joe Shahrul Husni & Co peguam yang dilantik oleh Kerajaan Negeri. Saya telah mendapat kelulusan pinjaman bank dan menandatanganinya pada 10 Julai 2008 di BSN Bentong, Pahang.

Setelah itu, pada Mac 2009 saya telah mula membayar faedah bank RM74.54 dan jumlah itu telahpun meningkat setiap tahun sehingga hari ini saya membayar sebanyak RM 138. Mungkin pada pandangan orang lain jumlah itu tidak banyak tetapi bagi surirumah yang hanya mengambil upah menjahit baju di rumah, jumlah tersebut agak membebankan. apatah lagi jumlah tersebut hanya melunaskan faedah selama 3 tahun ini dan rumah yang dibeli masih belum diserahkan kepada pembeli.

Kami cuba mendapatkan jawapan daripada SUK tetapi SUK telah beberapa kali berjanji akan menyiapkannya dan seringkali menyalahkan pihak pemaju.

Apabila saya pergi melihat rumah tersebut, saya dapati rumah tersebut telahpun siap dan terdapat beberapa barang spt sinki telah dicuri. Saya telah memaklumkan kepada SUK dan mereka masih memberikan jawapan yang sama. Perkara ini telah dilaporkan di dalam SINAR Pahang. Pada 2010, kami telah dpnggl ke Dewan Umno Bentong, Pahang untuk mengisi borang TNB, kononnya untuk memasukkan elekrik ke rumah tersebut.

Kami gembira dan SUK berjanji akan menyerahkan rumah tersebut sebelum thn baru cina 2011. Malangnya sehingga tarikh tersebut rumah masih tidak diserahkan. Akhirnya pada 11 Dis 2011, melalui FB Kami Penduduk Bentong, saya mendapat tahu ada perjumpaan antara SUK ( diwakili Dato Ho), pemaju dan pembeli (diwakili Dato Seri Liow Tiong Lai). Yang menghairankan, kenapa semua pembeli tidak dimaklumkan melalui surat.

Pada pagi tersebut, hanya segelintir pembeli yang hadir dan di sanalah baru pembeli mendapat berita yang sebenarnya. Rupa2nya, rumah tersebut telah siap sepenuhnya dan 3 dari 6 blok telah mendapat CF. Masalahnya ialah projek ini adalah Projek Bersilang, SUK memberikan projek kepada pemaju dan pemaju membina rumah dan pemaju akan dibayar dengan tanah yang ada di Pahang mengikut nilai projek tersebut.

Malangnya pemaju tidak dibayar seperti yang dijanjikan oleh SUK dan oleh sebab itu, pemaju tidak mahu menyerahkan rumah tersebut. Melalui perbincangan itu, kami sekali lagi dijanjikan oleh wakil SUK untuk menyelesaikan masalah ini dan mereka telah diberi tempoh seminggu dari tarikh perjumpaan atau selewat2nya sehingga bulan Mac 2012.

Sehingga pada hari saya menulis aduan ini, masih belum ada apa2 berita daripada mana2 pihak. Apakah janji kosong lagi yang SUK berikan? Apakah wajar pembeli menanggung kesusahan membayar bank dan membayar sewa rumah yang sedang diduduki, gara-gara kedua-dua pihak ini tidak menyelesaikan isu mereka? Adakah ini yang dikatakan Rakyat Didahulukan? Pembeli terus dihimpit kesusahan semata-mata mengharapkan rumah kos rendah kerajaan. Sampai bilakah kami terpaksa menunggu???????

By: tengku salbiah

http://www.aduanrakyat.com.my/suk-dan-nova-bermasalah-pembeli-jadi-mangsa#more-8780

Skandal projek kapal jauh lebih hebat dari lembu NFC di Gemas

Posted: 15 Jan 2012 06:25 AM PST

Skandal projek Lembu Feedlot yang sedang hangat ketika ini hanya melibatkan wang rakyat sebanyak RM250 juta. Ada lagi skandal yang jauh lebih banyak melibatkan wang rakyat, iaitu skandal projek kapal tentera laut TLDM iaitu projek PV dan kelemahan projek PV ini juga telah didedahkan dalam laporan Ketua Audit Negara. Pada mulanya projek ini melibatkan wang negara (wang rakyat) sebanyak RM 5,350 juta, dan telah ditambah sebanyak RM 4,000 juta pula, menjadikan kesemuanya RM 9,350 juta.


Ini bermakna projek kapal TLDM ini 37 kali ganda lebih hebat dari projek lembu NFC di Gemas. Jika akibat projek lembu NFC ini seorang Menteri Kabinet sedang bercuti, projek kapal TLDM ini berapa ramai pula Menteri akan bercuti?

Artikel mengenai projek kapal TLDM dengan kos RM 9,350 juta ini oleh seorang wartawan yang mahir dalam bidang ketenteraan iaitu Marhalim Abas :

Cowgate and the PV fiasco

Written on January 15, 2012 – 3:17 pm | by Marhalim Abas |

PETALING JAYA: Now that the action against National Feedlot Corporation is inching forward, I sincerely hope that a probe on the Patrol Vessel project and its former top officials would also begin immediately.

This is not first time I had asked for an investigation on the PV project but since we are talking about the need to be transparent on such matters and with the apparent effectiveness of the Anti Money Laundering Act 2001 to investigate dirty tricks, it is the best time to stir up some panties.

The NFC fiasco is peanuts compared to the PV project. The PV project originally started at RM5.35 billion and we, the tax payers ended up forking at least another RM4 billion to complete the project.

And like Cowgate, the whole affair of PV had already been laid bare by the Auditor General's 2006 report. In fact, all the alleged wrong-doings at NFC are eerily similar at the PSC-Naval Dockyard Sdn Sdn Bhd, the company given the contract to build the PVs.

From the Auditor Report:

Bagi melaksanakan perolehan PV, peruntukan berjumlah RM5.35 bilion telah diluluskan daripada RM5.49 bilion yang dipohon. Daripada jumlah yang diluluskan, sejumlah RM4.47 bilion atau 83.6% telah dibelanjakan. Jumlah tersebut adalah termasuk RM1.07 bilion bagi bayaran wang pendahuluan kepada syarikat PSCNDSB dan RM217.27 juta bagi menjelaskan tuntutan Commercial Package

Achievement Fee.

Read the whole report. Here

Like the NFC fiasco, the whole shambolic fiasco of the PV project happened under the watch of many powerful people. If the probe uncovered the link between these people and saudara Amin Shah, so be it.

I might add that if a probe had been done on the PV project following the publication of the 2006 AG report, and throw the book at the people involved, it is likely that the Cowgate episode would not have occurred at all.

We will also not be debating about the value of the SGPV project also.

– Malaysian Defence

http://www.malaysiandefence.com/?p=2031

Tiada ulasan:

Nuffnang