Rabu, 14 Disember 2011

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Elaun Guru GSTT ditarik

Posted: 13 Dec 2011 01:26 AM PST



Elaun Guru GSTT ditarik
Harakahdaily

Assalamualaikum wbt saudara editor,

Saya merupakan salah seorang guru sandaran terlatih yang telah berkhidmat selama 4 tahun.

Kerajaan telah mengumumkan pada bulan Mac yang lepas bahawa semua GSTT yang mencukupi syarat akan diserap dan diberikan kursus KPLI/DPLI/KDC bermula tahun 2012.

Berdasarkan kontrak lantikan saya sekarang (contract of services) kami dibayar gaji sebanyak RM1901.80, elaun bantuan sara hidup sebanyak RM300 dan elaun khidmat awam RM300.

Tetapi bermula minggu lepas, semua GSTT dipanggil mengikut PPD masing-masing untuk menukar status kami dari contract of services (cos) kepada contract for services (cfs).

Berdasarkan contact cfs gaji akan dibayar sebanyak RM2331dan tiada elaun lain.

Gaji GSTT cfs dibayar berdasarkan hari bekerja.

Malang bagi kami, GSTT cos apabila dipanggil dan dipaksa menandatangani pertukaran kontrak dari cos kepada cfs dan terpaksa memulangkan semula perbezaan gaji yang kami telah terima dan caruman kwsp majikan kepada kerajaan bermula 11/10 dan gaji bulan disember akan dibayar mengikut hari bekerja.

Ini satu penganiayaan bagi kami.

Di mana kami nak dapatkan wang untuk pulangkan semula wang tersebut sedangkan kami baru dimaklumkan mengenai pertukaran kontrak ini pada bulan Disember.

Walhal kami juga telah menerima surat tamat konrak berakhir 31 disember 2011 berdasarkan contract of services.

Apa beza kami GSTT dengan guru tetap? Beban kerja kami sama seperti guru-guru tetap yang lain. Adakah kami tiada hak untuk bercuti?

- Guru terainaya

Sumber : http://bm.harakahdaily.net/index.php/letter/7023-elaun-guru-gstt-ditarik

Tiada ulasan:

Nuffnang