Rabu, 5 Oktober 2011

PARLIMEN BUKIT GANTANG

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Amalan mencantas hanya UMNO sahaja-DS Nizar

Posted: 04 Oct 2011 03:24 AM PDT


IPOH – Amalan berpuak-puak dan budaya cantas mencantas dalam parti tidak berlaku dalam Pakatan Rakyat (PR), kata Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin.

Ahli Parlimen Bukit Gantang yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas 1 negeri berkata, semua ahli dalam PR tidak kira sama ada sesama Pas, PKR mahupun DAP, masing-masing sepakat dalam apa juga keputusan.

Menurutnya, jika berlaku sebarang percanggahan pendapat atau perkara berbangkit, semua boleh duduk semeja untuk berbincang bagi mencari jalan penyelesaian.

"Amalan berpuak-puak dan budaya cantas mencatas ini sebenarnya hanya berlaku dalam Barisan Nasional (BN) dan Umno sahaja," katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjangkakan peluang Barisan Nasional (BN) untuk mengekalkan kuasa pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 agak tipis.

Kata Mahathir, amalan suka berpuak-puak dan budaya cantas mencantas dalam parti itu kini berada pada tahap kritikal.

Menurut Nizar, berbeza dalam PR apabila semua parti bekerja keras untuk memenangkan calon yang bertanding dan bukan hanya untuk kepentingan diri sendiri.

"Malah semasa PRU ke-12 dahulu, fenomena negatif seumpama ini tidak pernah berlaku dalam PR kerana setiap calon yang dibawa adalah mereka yang benar-benar boleh bekerja untuk rakyat.

"Kita tidak terlibat dengan gejala negatif seperti ini, tetapi kita hanya akan pastikan setiap calon mampu menjalankan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin kepada rakyat," katanya.

Tiada ulasan:

Nuffnang