Jumaat, 30 September 2011

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


CM apologies to Johor Sultan and his subjects, the people of Johor (en/bm/cn)

Posted: 29 Sep 2011 11:56 PM PDT

The Sultan of Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar had said that he was offended by the statement made by me against Johor. Out of respect to the Johor Sultan, I wish to fully apologise to the Johor Sultan and his subjects, the people of Johor. I have no intention whatsoever to discredit Johor or any other state.

The Sultan had also said that politics should be left to politicians and the people should not be dragging rulers into politics. I agree with the Johor Sultan.

I feel that what I had said has been misrepresented by the BN-controlled media. I will pursue this matter in court to determine the truth of where I had made the speech, what was actually said,how and in what context it was made.

To-date except for the purported tape by TV3, there was no press report of what I spoke in Singapore or Australia. I have access to the tape of my interview with Radio Australia. I am still trying to locate the tape of what I said in Singapore which was made privately in a closed door session.

I have instructed my lawyers to immdediately file a suit in court against the BN-controlled media, beginning with Bernama.

Press Statement By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, Georgetown, Penang On 30.9.2011

———BM Translation—–

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Pada 30.9.2011 Di Komtar, George Town.

Sebagai rakyat Malaysia yang setia kepada Raja dan negara, patik ingin memohon maaf kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan Johor, atas rasa tersinggung DYMM Tuanku terhadap kenyataan berikutan dengan Johor yang telah dibuat oleh patik.

Dan juga kepada rakyat jelata Johor di bawah naungan DYMM Tuanku atas perkara yang sama.

Patik tidak berniat untuk memburukkan Johor atau mana-mana negeri atas apa-apa sebab dan alasan sekali pun.

Dalam laporan media, DYMM Sultan Johor juga bertitah bahawa Baginda tidak mahu diseret ke dalam arena politik. Patik bersetuju dengan titah DYMM Sultan Johor.

Saya merasakan bahawa saya telah disalah lapor oleh media massa yang dikawal oleh Barisan Nasional.

Saya akan membawa perkara ini ke mahkamah untuk menentukan kebenaran tentang di mana saya membuat ucapan saya, apa yang sebenarnya yang diperkatakan, bagaimana ia dikatakan dan dalam konteks apa kenyataan itu dibuat.

Setakat ini, selain daripada pita rakaman yang disiarkan oleh TV3, tidak ada sebarang laporan media tentang apa yang saya katakan di Singapura atau di Australia. Saya mempunyai akses untuk pita rakaman wawancara saya dengan Radio Australia. Saya masih sedang mencari pita rakaman tentang apa yang saya katakan di Singapura yang dibuat secara peribadi dalam satu sesi tertutup.

Saya telah pun mengarahkan peguam-peguam saya untuk memfailkan saman di mahkamah, ke atas semua media massa kawalan BN bermula dengan Bernama.

——Mandarin Translation——

槟州首席部长林冠英于2011年9月30日在槟城乔治市光大发表的文告

柔佛州苏丹依布拉欣殿下今天指出,他对于我针对柔佛州的言论感到被冒犯。出于对柔佛州苏丹殿下的尊敬,我郑重地向柔佛州苏丹及他所指的事项、以及柔佛州人民道歉。无论如何,我无意破坏柔佛州或其它州属的名誉。

苏丹殿下也说,政治课题应该留给政治人物去解决,人民不应该把统治者牵连进入政治。我赞同苏丹殿下的上述言论。

我认为,我的谈话已经被国阵所控制的媒体错误呈现。我将会通过法律途径追究此事,以确认我在什么地方、说过什么、在什么情境下发表有关言论。

直到今天,除了第三电视播放所谓的录音, 其它媒体并没有报道关于我在新加坡或澳洲的谈话。我已经取得我接受澳洲广播电台访问时的录音。我还在尝试索取我在新加坡一项闭门活动中的谈话录音。

我已经指示我的律师,尽速入禀法庭起诉国阵控制的媒体,从马新社开始。

Tiada ulasan:

Nuffnang