Rabu, 28 September 2011

:: cina islam | 2011 ::

:: cina islam | 2011 ::


Berita Bergambar : Masjid Huaisheng Guangzhou , Mesjid tertua di China.

Posted: 28 Sep 2011 04:48 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Masjid Agung Guangzhou, yang dikenali juga sebagai Masjid Huaisheng (Memorial nabi) atau Masjid Guangta (Light Tower Mosque), dianggap sebagai masjid terawal yang masih wujud di China dan mempunyai menara freestanding terawal di China. Manuskrip-Manuskrip dari 1206 menyebut bahawa masjid ini dibina oleh sahabat Nabi, Abu Waqqas, pada misi Islam yang pertama ke China dalam 630M. Walau bagaimanapun, adalah lebih pasti bahawa masjid yang mula-mula dibina di sini ketika Dinasti Tang, atau pada tahun-tahun awal Dinasti Song. Masjid ini adalah dibina semula pada tahun 1350 semasa Dinasti Yuan di bawah pemerintahan Zhizheng (1341-1368), dan membina semula lagi pada tahun 1695 di bawah Maharaja Kangzi dinasti Qing, selepas musnah dalam kebakaran. Menara Cahaya Huaisheng, menara masjid yang unik, dibina pada tempoh yang lebih awal. Seperti sezaman di Quanzhou, Hangzhou dan Yangzhou, Masjid Agung Guangzhou terkenal untuk integrasi Han binaan tradisi Cina .

Kompleks masjid meliputi kawasan seluas kira-kira 3,000 meter memanjang dan persegi di sepanjang paksi utara-selatan, dalam fesyen Cina. Pemasukan dari pintu-bata merah dengan awning hijau di Jalan Guangta di selatan, kompleks masjid terdiri daripada koridor yang berbentuk U-disertakan laman yang besar di utara, diikuti dengan dewan sembahyang. menara lama atau menara cahaya, yang rusuk pintu utama di sebalik dinding jalan.

Dari pintu utama, sebuah halaman yang sempit yang dikelilingi dengan dinding batu yang tinggi sama tinggi denga menara lampu lama di sebelah kiri dan membawa ke pintu masuk dalam. Pintu masuk monumen ini digelar selepas menara bangke, yang terdiri daripada struktur kayu yang ditutup dengan batu-bata. Disusun, bumbung masjid yang berkembar tiga. Menara gerbang terdapat papan tanda dalam bahasa Cina yang berbunyi: "Agama yang memegang dalam diri hebat ajaran yang dibawa dari Wilayah Barat" Koridor berbentuk U-bermula pada kedua-dua belah pintu masuk ini dan keliling halaman dalaman yang dihadapi oleh dewan sembahyang.

Dewan sembahyang telah dibina semula di dalam konkrit pada tahun 1935. Serambi anjung keliling bahagian utara, timur dan bahagian selatan dewan solat, dengan ruangan yang disertai oleh setengah sendi. Apabila struktur telah dibina semula, pintu masuk utama telah bergerak dari timur ke permukaan hadapan bangunan selatan dewan untuk membuka secara langsung ke halaman di selatan. Mihrab diletakkan dalam bidang cetek semi-bulat bahawa projek-projek di luar dinding barat. Bumbung keranjingan, yang disokong di atas dua tiang dalaman di samping dinding, dilindungi dengan jubin hijau. Garis tingkap memisahkan kedua-dua peringkat bumbung ini disusun.

Menara Cahaya dengan dinding tebal silinder dan tangga dalaman. Salah satu contoh terawal seni bina Islam di China, ia meniru gaya Arab pada masa yang sama juga cuba untuk mengintegrasikan mereka dengan gaya seni bina tempatan. Bata aci tirus yang meningkat kepada ketinggian 36 meter di atas batu asas sepuluh meter. Balkoni menara, yang digunakan untuk azan. Ada yang mengatakan bahawa apabila kapal-kapal belayar di sepanjang sungai yang dianggap sebagai menara sebagai tanda bahawa mereka telah tiba di awal "jalan sutera ". Di atas balkoni, Menara dihadkan dengan kubah berbentuk labu t nipis. Asas kubah yang dihiasi dengan dua peringkat kurungan , menambah satu huruf Cina ke menara.

Kompleks ini juga termasuk Pejabat mesjid, kuarters imam, Perpustakaan untuk menyimpan kitab, dan tempat mengambil wuduk, tandas,dan bilik mandi.

Semua yang terdiri dalam gaya pagoda terbuka dengan bumbung tradisional dipahat dan berjubin termasuklah bumbung dewan sembahyang dan pintu gerbang masuk tengah.

Kehijauan halaman dengan tanaman pokok bunga yang ditanam dan dirawat secara rapi menambahkan keindahan pemandangan kepada sesiapa yang masuk berkunjung ke Mesjid yang tertua di China ini.
























































Semua tertumpu ke Pejabat Agung PAS malam ini

Posted: 28 Sep 2011 03:38 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
Zulkifli Sulong

KUALA LUMPUR, 28 Sept: Semua mata tertumpu kepada Pejabat Agung PAS malam ini iaitu tempat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat mengadakan mesyuaratnya.

Walaupun tidak ada panggilan untuk sidang akhbar, adalah dijangka wakil media akan memenuhi perkarangan bangunan PAS itu bagi mendapatkan keputusan mesyuarat yang bakal menentukan hala tuju politik Malaysia selepas ini.

Harakahdaily difahamkan, pimpinan tertinggi PAS, PKR dan DAP akan bermesyuarat malam ini bagi membincangkan cadangan PAS 'untuk melaksanakan undang-undang jenayah syariah untuk orang Islam dan di Kelantan sahaja.'

Isu ini berbangkit ekoran cabaran bekas Perdana Tun Dr Mahathir Mohamed agar kerajaan Kelantan melaksanakan hukum hudud kerana beliau sudah tidak lagi menjadi Perdana Menteri.

Kata Dr Mahathir, beliau telah dianggap oleh PAS sebagai penghalang pelaksanaan hudud ekoran surat amaran yang beliau hantar kepada Menteri Besar Kelantan yang melarang kerajaan negeri Kelantan melaksanakannya.

Ekoran itu, Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau akan meminta kebenaran daripada PM sekarang, Datuk Seri Najib Razak.

Belum sempat permohonan dibuat, Najib sudah berkata, kerajaan tidak akan membenarkan hudud dilaksanakan di negara ini.

Pengerusi DAP, Karpal Singh juga berkata, hudud tidak boleh dilaksanakan di negara ini kerana berlawanan dengan perlembagaan dan DAP tidak bersetuju dengannya.

Yang menjadi bertambah parah lagi apabila media melaporkan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pula berkata, kesemua pimpinan DAP yang ada sekarang akan meletakkan jawatan jika hudud dilaksanakan melalui platform Pakatan.

Walaupun ia laporan yang tidak tepat (kerana apa yang dikatakan beliau adalah kesemua pemimpin DAP akan meletakkan jawatan jika pelaksanaan hudud ada dalam agenda bersama Pakatan iaitu dalam buku Jingga yang telah dikeluarkan), ia telah mengelirukan banyak pihak.

Hubungan PAS dan DAP sebelum ini telah pecah pada tahun 2003 apabila berbangkit isu Negara Islam selepas dokumen negara Islam dikeluarkan PAS.

Selepas satu mesyuarat yang diadakan di sebuah hotel, DAP memutuskan keluar dari Barisan Alternatif (BA) dengan meninggalkan PAS dan Keadilan.

Ekoran dari perpecahan itu dan isu-isu yang berkaitan dengannya, PAS dan Keadilan ketika itu telah kalah teruk dalam pilihan raya umum 2004 termasuk kehilangan sebuah negeri iaitu Terengganu dan mengekalkan Kelantan dengan majoriti yang kecil (tiga kerusi yang kemudiannya menjadi satu kerusi selepas PAS kalah dalam pilihan raya kecil Pengkalan Pasir).

Suasana berbeza

Kini, dengan suasana yang berbeza, isu panas antara PAS dan DAP datang lagi dan pemimpin PAS dan DAP akan bertemu lagi. Isunya adalah pelaksanaan undang-undang jenayah syariah yang termasuk hukum hudud di dalamnya.

Tetapi kali ini, ada PKR di tengah-tengah dengan pengerusi kepada mesyuarat ini adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hampir semua pemimpin kanan ketiga-tiga parti akan hadir dalam mesyuarat yang bermula jam 9 malam ini kecuali Tuan Guru Nik Aziz yang tidak dapat hadir (mungkin keberatan untuk memberikan kebebasan perbincangan).

Bagi penganalisis politik, Profesor Bridget Welsh, hudud bukan isu utama rakyat negara ini sekarang kerana isu utamanya adalah isu ekonomi, isu bagaimana kerajaan BN telah menggunakan duit rakyat untuk mempertahankan kuasa mereka.

Namun, bagi sesetengah pihak dalam PAS, isu ini adalah kebaikan yang datang dalam masalah yang menimpa (blessing in disguise).

Bagi mereka, serangan Umno terhadap PAS kononnya 'PAS adalah kuda tunggangan DAP' akan dibuktikan dalam isu ini.

"Jika PAS berkata bersetuju untuk tidak melaksanakan hudud sebagaimana kehendak DAP, maka sahlah tuduhan Umno bahawa PAS adalah kuda tunggangan DAP.

"Namun, jika PAS, PKR dan DAP dapat mencapai kata sepakat untuk berkata, 'kita benarkan PAS laksanakan undang-undang ini untuk orang Islam sahaja dan di Kelantan sahaja bukan untuk lain-lain negeri', saya yakin halangan untuk Pakatan Rakyat menuju Putrajaya tidak ada lagi.

"Tetapi, jika isu ini gagal dicapai kata sepakat malam ini, dan DAP akan mengambil tindakan yang sama sebagaimana tahun 2003 lalu, Pakatan akan hancur dan saya yakin DAP juga akan kehilangan sokongan khasnya orang Melayu," kata pemimpin PAS itu.

Bagi beliau, Kelantan dimenangi oleh PAS sejak tahun 1990 tanpa sebarang kaitan dengan DAP dan negeri itu berjaya dipertahankan oleh PAS sehingga kini.

PAS pula bersama dengan Pakatan Rakyat membentuk bersama negeri Selangor, Kedah dan juga Pulau Pinang di samping Perak sebelum ini.

Beliau dengan penuh yakin berkata, pihak yang paling rugi jika perpecahan berlaku adalah DAP kerana sudah pasti Selangor akan jatuh dan silap-silap Pulau Pinang pun akan jatuh dalam pilihan raya akan datang tanpa sokongan Melayu.

"PAS boleh jadi akan berjaya mengekalkan Kelantan dan Kedah walaupun bersendirian atau bersama PKR atas sokongan Melayu dengan isu ini dan boleh jadi akan menang juga di beberapa negeri lain," kata beliau.

Namun, bagi Bridget Welsh (gambar kanan) , andaian ini tidak tepat kerana sebahagian Melayu juga tidak bersetuju dengan hudud dan lebih terpengaruh dengan isu ekonomi apatah lagi pengundi Cina dan India.

Namun beliau bersetuju bahawa, jika PAS benar-benar mahu melaksanakannya, ia perlu melalui proses demokrasi yang terbaik termasuk pungutan suara selepas menang agar tidak ada mana-mana pihak yang terasa dizalimi.

"Itupun akan masih ada golongan minoriti yang akan terasa dizalimi," kata beliau kepada Harakahdaily menjelang mesyuarat malam ini.

Namun, semua persoalan di atas akan dicerakinkan oleh para pimpinan utama Pakatan Rakyat malam ini.

Jika mereka berjaya melepasinya, bermakna jalan ke Putrajaya terbuka luas. Namun, jika ujian hasil mainan Tun Dr Mahathir ini gagal diatasi, esok tidak akan ada Pakatan Rakyat lagi.

Pun begitu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustyafa Ali dikatakan sangat yakin, soal pecah antara PAS dan DAP tidak akan berbangkit dalam mesyuarat malam ini.

Ini kerana, binaan Pakatan yang ada sudah cukup kuat untuk menempuh segala badai yang melanda dan yakin pemimpin Pakatan sudah cukup dewasa untuk mengatasinya dengan baik.

Yingluck miliki aset AS$17 juta

Posted: 28 Sep 2011 03:34 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

BANGKOK: Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra mempunyai aset bersih bernilai 541 juta baht (AS$17 juta), jumlah yang jauh jika dibandingkan dengan kekayaan dimiliki abangnya, Takhsin yang hidup dalam buangan.

Anak lelaki Yingluck berusia sembilan tahun mempunyai aset bernilai 4.4 juta baht manakala suami Yingluck diisytiharkan mempunyai aset sebanyak 76.8 juta baht selain hutang bernilai 369.7 juta baht.

Aset Yingluck termasuk hartanah dan pelaburan lain, bukanlah orang terkaya dalam Kabinetnya yang ketika ini ialah Menteri Sains dan Teknologi, Suraswadi dengan kekayaan 963 juta baht.

Pada Februari 2010, Mahkamah Agung Thailand merampas aset bernilai AS$1.4 bilion milik Thaksin — lebih separuh daripada kekayaan kerana penyalahgunaan kuasa. - AFP

Letupan di Empire Gallery bukan sabotaj: Polis

Posted: 28 Sep 2011 03:12 AM PDT

ANGGOTA Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) sedang menyiasat kejadian saluran gas bawah tanah yang meletup di Empire Shopping Gallery dekat Subang Jaya, hari ini. - Foto Nik Hariff Hassan

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SUBANG: Hasil siasatan yang dijalankan polis, Bomba dan Suruhanjaya Tenaga terhadap kejadian letupan di pusat membeli belah Empire Gallery awal pagi tadi mendapati punca kejadian bukan disebabkan unsur sabotaj.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaivegan, mengesahkan kejadian diklasifikasikan sebagai kemalangan dan kecuaian individu malah tiada unsur sabotaj dilaporkan.

"Kejadian kemungkinan disebabkan percikan api pada saluran paip gas itu. Letupan bermula dari sebuah restoran aras bawah, namun disebabkan saluran yang panjang ia memberi kesan kepada seluruh bangunan. Bangunan akan dibuka kepada umum selepas siasatan pihak terbabit selesai," katanya.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Kumpulan Mammoth Empire Holding Sdn Bhd, Datuk Danny Cheah, mengesahkan tiga mangsa cedera ringan dan seorang patah kaki manakala 180 pekerja serta tetamu hotel dipindahkan ke tempat yang selamat

Saranan untuk berubah, Najib tidak menjiwai ucapannya sendiri.

Posted: 28 Sep 2011 03:00 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Saya ingin mengeluarkan kenyatan media berhubung saranan melalui teks ucapan PM Najib yang dibaca dihadapan para belia di majlis Anugerah Usahawan Muda Kreatif 2011 (JCI CYEA) anjuran Junior Chamber International Malaysia (JCIM) di Petaling Jaya baru-baru ini.

Kenyataan beliau dalam teks ucapan itu samalah seperti perumpamaan tikus membaiki labu, DS Najib Razak perlu buktikan terlebih dahulu bahawa beliau sendiri telah mengorak langkah untuk melakukan perubahan positif seperti yang disaran beliau.

Senario terkini Negara telah memberi gambaran jelas bahawa Perdana Menteri enggan berubah walaupun telah menerima pelbagai tekanan dan teguran dari Pakatan Rakyat supaya Malaysia menjadi Negara yang lebih terbuka dan realisitik dari sudut demokrasinya.

Isu-isu seperti pemansuhan ISA terus dicanang kononnya sebagai langkah kerajaan yang berani walaupun tahanan ISA masih kekal terkurung, begitu juga larangan tayangan video hebahan khidmat awam (PSO) Undilah di televisyen yang masih belum menerima kata putus yang positif dari Kerajaan Perseketuan.

Ucapan dan lakonan kononnya mereka berubah tidak lebih dari gula-gula untuk menarik sokongan rakyat dalam keadaan kuasa mereka sedang berada dihujung tanduk.

Perkara penting yang perlu mendapat perhatian wajar dari pemimpin tertinggi Negara, malangnya ia tidak diendah oleh PM Najib, jelas terbukti beliau tidak menjiwai ucapannya sendiri.

Lucu apabila beliau menyarankan bahawa belia perlu kreatif kerana sambil menekan kreativiti amat penting bagi seseorang sekiranya mahu bersaing dan berjaya di persada antarabangsa.

Saranan ini layak dibakul sampah selagi umno-bn enggan berubah dan mereka terus kekal sebagai pemimpin yang tidak relevan, tidak layak untuk menjadi peneraju inovasi yang dilaung-laungkan selama ini.

DRS KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 21 Septembar 2011

ANAK: Kerana kepentingan politik buat FELDA cagar tanah 360 ribu hektar

Posted: 28 Sep 2011 02:00 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

GOMBAK 28 SEPT: Lembaga Pengarah Felda didakwa membuat keputusan mencagarkan keseluruhan tanah Felda Plantation seluas 360 ribu hektar tanpa kehadiran pengarah besarnya, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab.

Cagaran tersebut dibuat kepada Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH) selama 60 tahun tanpa dimaklumkan kepada Zulkifli yang ketika itu pergi menunaikan umrah pada 25 Ogos lalu.

Malah difahamkan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad turut dilantik menerajui Koperasi Peneroka Felda (KPF) atas alasan penstrukturan semula FGVH di mana jawatan tersebut kini dipegang Zulkifli sendiri.

Bercakap pada sidang media sebentar tadi, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman yakin keputusan tersebut dipengaruhi oleh pemimpin politik berkepentingan.

Katanya Timbalan Menteri Di Pejabat Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan sebelum berdolak-dalik atas cadangan yang dikemukakan Pakatan Rakyat untuk memansuhkan Felda Plantation dan diberikan tanah tersebut kepada generasi kedua dan ketiga.

Jelas beliau setelah perkara ini terbongkar maka wujud tanggapan bahawa Felda mempunyai agenda tersendiri dan berselindung di sebalik alasan untuk menolak cadangan tersebut.

"Keputusan ini difahamkan ditentang oleh Datuk Zulkifli sendiri kerana Isa Samad direstui Ahmad Maslan untuk campur tangan.

"Felda akan sibuk dengan pelaburan dan tidak akan memberi tumpuan kepada peneroka," kata Mazlan.

tv news/-

Lelaki gajah

Posted: 28 Sep 2011 01:46 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -


BENGKAK...Pok Nik We menghidapi ketumbuhan pada wajah sejak 20 tahun lalu.
KUALA LIPIS: Ada kalanya bengkak di mukanya membesar hingga 'menenggelamkan' matanya, tetapi apa yang anehnya, Ismail Yaakob atau lebih dikenali sebagai Pok Nik We, 64, dari Kampung Mentara Baru, di sini, tidak berasa sakit sebaliknya hanya mendatangkan rasa gatal.

Setiap kali mukanya gatal dan bengkaknya membesar, Pok Nik We menggaru menggunakan tuala kecil dan atas keganjilan serta rupanya pelik itulah membuatkan penduduk kampung memberi gelaran 'Lelaki gajah'.

Sudah lebih 20 tahun Pok Nik We diserang penyakit misteri itu dan telinganya sudah lali mendengar orang memanggilnya 'Lelaki gajah' dan gelaran itu sedikitpun tidak melemahkan semangatnya untuk terus berusaha mencari nafkah keluarga dengan hasil pendapatannya sebagai penoreh getah.

Akibat ketumbuhan di kedua belah pipinya itu, mata Pok Nik We sering kali kelihatan 'tenggelam' dan keadaan itu bertambah buruk setiap kali bengkak di mukanya itu membesar, namun keadaan itu tidak menjejaskan penglihatannya.

Dia mengakui sudah biasa, tetapi apa yang menimbulkan rasa pelik ialah mengapa ketumbuhan di kedua-dua belah pipinya itu membesar dan mengecil pada masa-masa tertentu.

"Ia membuatkan bahagian berkenaan gatal. Apa yang pelik ia tidak pula sakit," kata bapa kepada enam anak itu.

Pok Nik We berkata, dia pernah menjalani pembedahan membuang ketumbuhan berkenaan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan kira-kira dua tahun lalu, namun penyakit misteri itu masih berulang.

"Sudah tidak terbilang rasanya bomoh yang saya temui, namun gagal mengubati," katanya.

Warga emas itu berkata, dia kini berserah kepada Allah kerana sudah puas berikhtiar mengubati penyakit dialaminya itu.Dia yang berpendapatan RM600 sebulan kini menyara tiga anak berusia tujuh hingga 20 tahun manakala isterinya tidak bekerja.

Pok Nik We berkata, walaupun mendapat bantuan RM300 sebulan daripada jabatan kebajikan masyarakat (JKM), namun tidak mencukupi.

metro/-

Isu gereja: Sultan akan bertitah dua, tiga hari lagi

Posted: 28 Sep 2011 01:44 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Sultan Selangor sendiri dijangka bertitah berhubung isu pemeriksaan terhadap Gereja Methodist Damansara Utara (DUMC) dalam masa terdekat.

Katanya, setelah menghadap dan membincangkan perkara itu dengan baginda pagi tadi, Sultan Sharafuddin Idris Shah bersetuju memberikan pandangan dan nasihat untuk menyelesaikan isu itu dengan cara terbaik.

"Saya dan juga barisan exco kerajaan negeri tidak akan membuat sebarang ulasan mengenai isu ini bagi menghormati keputusan DYMM Sultan Selangor," katanya.

Bercakap dalam sidang media selepas mempengerusikan menyuarat exco tengah hari tadi, Abdul Khalid berkata, apa pun titah Tuanku, kerajaan negeri akan akur terhadapnya.

Bagaimanapun, menteri besar menolak tanggapan bahawa kerajaan negeri tidak mahu campurtangan langsung dalam isu kontroversi itu.

"Kita campurtangan. Tetapi ada adapnya. Baginda ketua agama dan baginda akan memberi titah (berhubung perkara itu)," kata Abdul Khalid.

Beliau juga enggan menjelaskan kandungan laporan lengkap yang diserahkan padanya oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) minggu lalu atau membuat sebarang ulasan berkaitan sebelum titah Tuanku Sultan.

Ditanya sama ada titah baginda Sultan akan mempengaruhi keputusan JAIS yang mahu membuat pendakwaan terhadap 12 umat Islam yang terlibat dalam program yang dikaitkan dengan usaha memurtadkan umat Islam, Abdul Khalid enggan membuat sebarang "spekulasi".

"Itu bersifat spekulasi, perbincangan antara saya dan Tuanku bukan untuk pengetahuan umum," katanya lagi.

malaysiakini/-

Mengapa Doa Tidak Dimakbul

Posted: 28 Sep 2011 01:40 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Selalunya Allah SWT akan mengabulkan setiap doa melalui saluran yang diizinkan syarak. Tetapi jika pemberian itu tidak sampai ke tangan kita atau kita tidak menerimanya, maka itu bukanlah salah Allah SWT. Mungkin ada kesilapan dan kesalahan yang kita lakukan. Di antara kemungkinan itu ialah:

Ada kalanya kita sudah terlalu jauh dengan Allah SWT.

Ada dinding yang membataskan kita dengan Allah SWT seperti dosa yang sudah bertimbun-timbun sehingga Allah SWT berasa tidak patut lagi kita menerima pemberian-Nya yang bernilai tinggi dan suci itu.

Kita selalu berdoa tetapi perbuatan maksiat tidak kita tinggalkan dan kita suka mengambil sesuatu melalui jalan yang haram.

Boleh jadi kerana salah kita melanggar syaratnya atau kerana salah satu sebab yang kita tahu atau sedar.

Ibrahim Adham, seorang ahli sufi yang sangat masyhur pernah ditanya oleh orang ramai ketika beliau berada di tengah pasar Basrah, mengapa doa kami tidak dimakbulkan Allah pada hal kami selalu berdoa. Ibrahim Adham menjawab: "Kerana hati kamu buta (mati) disebabkan sepuluh perkara, iaitu":

Kamu mengenal Allah tetapi kamu tidak menunaikan hak-Nya.

Kamu sangka kamu cintakan Rasulullah tetapi kamu tinggalkan sunnahnya.
Kamu membaca al-Quran tetapi kamu tidak beramal dengannya.

Kamu makan nikmat Allah tetapi kamu tidak bersyukur kepada-Nya.
Kamu mengaku syaitan itu musuh kamu tetapi kamu tidak menentangnya.
Kamu mengaku syurga itu benar tetapi kamu tidak beramal untuknya.
Kamu mengaku neraka itu benar tetapi kamu tidak lari daripadanya.
Kamu mengaku mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia untuknya.
Kamu bangun dari tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia tetapi kamu lupakan keaiban kamu sendiri.

Kamu kebumikan mayat saudara-saudara kamu tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripadanya.

Daripada sepuluh sebab yang membutakan hati itu tersimpul satu sifat bahawa kebanyakan kita tidak menjunjung tugas sebagai hamba yang sebenar bagi Allah. Sebab itu wajar sekali kita tidak mendapat keistimewaan yang melimpah ruah – setiap panggilan tak mungkin disahut dan setiap permintaan tak mungkin dikabulkan Allah.
Bey Ariffin dalam bukunya Samudra Al-Fatihah antara lain mengatakan; doa seseorang itu tidak akan dimakbulkan Allah walaupun ia merendah diri serendah-rendahnya (khusyu' dan tawadhu') sewaktu berdoa, serta memuliakan Allah dengan semulia-mulianya, tetapi apabila sebelum berdoa atau sesudahnya dia mengerjakan pekerjaan yang sangat dilarang dan dimurkai Allah.

Di sinilah letaknya rahsia mengapa Allah tidak mengabulkan doa sebahagian besar dari manusia yang berdoa dan di sinilah pula letaknya kenapa Allah selalu mengabulkan doa Rasul dan nabi, para sahabat dan tabi'iin, para wali dan orang soleh lainnya.
Untuk membolehkan doa itu dimakbulkan Allah s.w.t maka ia hendaklah dilakukan dengan sebaik-baiknya dan dengan memelihara adab- adab berdoa. Di antara adab-adab berdoa ialah:

Doa hendaklah dilakukan dalam waktu yang baik dan mulia seperti pada hari Arafah, ketika Ramadhan, Jumaat, sepertiga yang akhir dari malam dan pada waktu sahur.
Berdoa dalam keadaan yang mulia seperti ketika sujud dalam sembahyang, ketika berhadapan dengan musuh dalam pertempuran, ketika hujan turun, sebelum menunaikan sembahyang dan sesudahnya, ketika jiwa sedang tenang dan bersih daripada gangguan syaitan dan ketika menghadap Kaabah.

Berdoa dengan menghadap kiblat.

Berdoa dengan merendahkan suara antara terdengar dan tidak oleh orang yang berada di sisi kita.

Berdoa dengan tidak menggunakan kata-kata yang bersajak. Memadai dengan kata-kata biasa dan sederhana, sopan dan tepat dengan apa yang dihajati dan tidak perlu dilagukan dan amat baik dipilih lafaz-lafaz doa Rasulullah s.a.w yang bersesuaian.
Berdoa dalam keadaan khusyu' dan tawadhu' dengan merasakan kebesaran dan kehebatan Allah dalam jiwa.

Mengukuhkan kepercayaan bahawa doa itu akan dimakbulkan Allah dan tidak sedikitpun berasa gelisah jika tidak diperkenankan Allah s.w.t.

Mengulangkan doa yang diutamakan dua hingga tiga kali.
Memuji Allah di permulaan dan pengakhiran doa.
Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan diri dengan sesungguhnya kepada Allah s.w.t.

Picture: All rights reserved by mohdizuan

23 Okt keputusan kes PKINK saman Adun BN

Posted: 28 Sep 2011 01:40 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 28 Sept: Mahkamah Tinggi di sini hari ini menangguh keputusan kes saman Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) terhadap wakil rakyat BN, Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar berhubung kes fitnah.

Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim menetapkan 23 Oktober hadapan bagi keputusan kes tersebut.

Peguam plaintif, Hisham Fauzi berkata, penangguhan itu dibuat dalam kamar tanpa kehadiran peguam defendan, Datuk Hafarizam Harun.

Saman tersebut dibuat ekoran Mingguan Watan pada edisi ke-17 bertarikh 21-27 Disember 2008 menyiarkan berita berunsur fitnah terhadap PKINK dan tiga lagi pemimpin PAS Kelantan.

Raja Ahmad Zainuddin yang juga Adun BN di Perak bertindak sebagai Penasihat Jabatan Pengarang akhbar berkenaan.

Sebelum ini pada Ramadan lalu Mahkamah Tinggi memerintahkan akhbar Mingguan Watan membayar sebanyak RM1.4 juta kepada Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco, Datuk Husam Musa dan Datuk Anuar Tan Abdullah

Pada keputusan itu juga Mahkamah Tinggi memerintahkan Mingguan Watan membayar sebanyak RM675,000 kepada PKINK.

Sebelum ini PKINK menyaman Mingguan Watan dan menuntut ganti rugi sebanyak RM5 juta.

Manakala kes saman terhadap Raja Ahmad Zainuddin dibuat secara berasingan.

Mingguan Watan pada keluaran edisi ke-17 memaparkan tajuk "Siasat Pemimpin-Pemimpin PAS Kelantan Seleweng Ekuiti PKINK" ditulis M Goenawan.

Akhbar mingguan itu mendakwa PKINK mengalami kerugian puluhan juta ringgit akibat penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan beberapa pemimpin PAS Kelantan yang menjadi ahli lembaga pengarah PKINK.

Ekoran penyiaran berita berunsur fitnah tersebut Ketua Pegawai Eksekutif PKINK, Mohd Sabri Abdullah menghantar surat dan memberi notis selama 14 hari untuk membolehkan Mingguan Watan memohon maaf.

Bagaimanapun akhbar berkenaan pada edisi bertarikh 4-10 Januari 2010 menyiarkan berita pihaknya tidak perlu memohon maaf.

harakahdaily/-

Azmin: Pakatan tolak undang-undang ganti ISA

Posted: 28 Sep 2011 01:22 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Pakatan Rakyat tidak akan menerima sebarang undang-undang untuk menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang mahu dimansuhkan oleh kerajaan, kata timbalan presiden PKR, Azmin Ali.

Pendirian Pakatan, tegasnya, adalah jelas, iaitu mansuhkan ISA sepenuhnya dan tiada undang-undang baru menggantikannya.

Bercakap selepas satu forum awam malam tadi, Azmin yang juga ahli parlimen Gombak berkata, Pakatan bersedia untuk membantu kerajaan dalam mendraf rangka kerja pasca-ISA.

Azmin berkata pihaknya akan menunggu respon kerajaan terhadap tawaran kerjasama tersebut.

Penalis forum mengenai pasca-ISA itu ialah ahli parlimen Subang, R Sivarasa; profesor undang-undang, Abdul Aziz Bari, dan penganalisis politik, Wong Chin Huat.

Ditanya mengenai "rangka kerja" tersebut jika ia bukan undang-undang untuk menggantikan ISA, Azmin berkata, pakatan akan membentangkan cadangannya untuk reformasi pasukan polis.

Menurutnya, pasukan polis yang berwibawa akan mampu bertindak menangani ancaman keselamatan negara tanpa memerlukan tahanan tanpa bicara.

malaysiakini/-

PBB akan bincang keanggotaan Palestin

Posted: 28 Sep 2011 01:00 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB) - Majlis Keselamatan PBB akan bersidang hari ini untuk memulakan proses menimbang permohonan Palestin bagi menjadi anggota badan dunia itu.
Kenyataan itu dibuat kelmarin oleh Presiden Majlis Keselamatan PBB, Nawaf Salam yang juga Duta Lebanon.
Menurutnya, majlis itu sudah bersidang tengah hari kelmarin dan memutuskan untuk membuat pertimbangan selama dua hari.
Amerika Syarikat menyatakan ia akan menggunakan kuasa veto bagi menghalang Palestin daripada menjadi anggota PBB. - AP

Menteri Dalam Negeri Bolivia Letak Jawatan

Posted: 28 Sep 2011 12:55 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

LA PAZ: Menteri Dalam Negeri Bolivia, Sacha Llorenti mengumumkan peletakan jawatannya pada Rabu berikutan kritikan hebat terhadapnya mengenai tindakan pihak keselamatan menangani tunjuk perasaan membabitkan kaum asli Amazon.

Dalam tunjuk perasaan itu Ahad lalu, polis anti rusuhan melepaskan gas pemedih mata dan menahan ratusan aktivis yang membantah rancangan membina jalan raya merentasi hutan hujan Amazon yang didiami lebih 50,000 etnik asli.

Llorenti berkata, peletakkan jawatannya itu sebagai menghindari isu itu dipolitikkan dan mempertahankan dirinya daripada dipersalahkan berikutan insiden itu.

"Saya bukan melarikan diri disebabkan kapal yang hendak tenggelam tetapi sebaliknya.

"Saya berusaha gigih menyelamatkannya daripada tenggelam dengan menambahkan lagi kelajuan kapal," katanya yang berkhidmat sejak Januari 2010.

Pengunduran Llorenti itu juga susulan daripada peletakan jawatan Menteri Pertahanan Cecilia Chacon yang turut berbuat demikian Isnin lalu berikutan insiden itu. - AFP

Mengapa Pakatan Rakyat diserang habis-habisan

Posted: 28 Sep 2011 12:30 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Sejak seminggu berturut-turut DAP teruk dihentam media kawalan Barisan Nasional, terutamanya lidah rasmi UMNO, Utusan Malaysia berkaitan hukum hudud yang UMNO sendiri telah menolak pelaksanaanya.

Dalam ruangan rencana Utusan semalam, perpaduan Pakatan Rakyat dikatakan tidak logik akal kerana kepelbagaian aliran fahaman dalam gabungan itu tidak mungkin boleh menyatukan masyarakat majmuk di Malaysia.

Penulis yang menggunakan nama samaran Tok Ki merumuskan andaian itu kerana dilihat olehnya bahawa Pakatan (dalam isu hudud) sedang berada di persimpangan jalan.

Memang benar Pakatan Rakyat berada atas tiga jalan berasaskan prinsip dan ideology tiga parti – PAS, PKR dan DAP – yang kesemua jalan itu menuju kepada yang satu, iaitu kerperluan sebenar rakyat. Ini telah digariskan dalam Dasar Bersama dan dizahirkan dalam Buku Jingga.

Lain pula dengan BN yang mempunyai 13 parti komponen yang berbeza perjuangan dan ideologi. Malah kebanyakannya mengaku pelbagai kaum yang jelas bertentangan dengan parti-parti kaum seperti UMNO, MCA dan MIC.

Yang mengawal BN adalah UMNO. Apa yang dilontarkan dari mulut dan hati UMNO, itulah suara BN. Dan UMNO itu pula bermaksud kepimpinan UMNO; di peringkat akar umbi hanya boleh riuh sekampung tanpa dipedulikan pucuk pimpinan.

Apa istimewanya Pakatan

Berbanding dengan Pakatan, walau hanya mempunyai tiga parti komponen, suara setiap satunya lantang. Masing-masing berdiri atas prinsip dan tiada siapa menjadi tuan kepada yang lain.

Kerana itu, perbezaan pendapat diterima dengan terbuka, walau pun kadang-kadang lantang dan keras suara perdebatan. Tetapi ia atas prinsip keterbukaan, walau pun media kawalan BN yang tidak pernah faham erti demokrasi cuba menggambarkannya sebagai perpecahan.

Berbeza pendapat adalah amalan demokrasi di mana setiap parti mempunyai ruang dan peluang untuk bersuara, melontarkan pandangan berbeza. Apakah ini wujud dalam BN yang mana para pemimpin UMNO menjadi tuan?

Manipulasi media yang diperkuda oleh UMNO terutamanya dalam isu hudud jelas menunjukkan formula fitnah untuk pecah perintah, iaitu agar DAP bengang, PAS tak tentu arah, dan PKR kebingungan, kononnya.

Sudah tentu DAP menjadi sasaran utama. Bagi UMNO dan konco-konconya, DAP adalah parti Cina yang tak faham Melayu, tak faham Islam dan wajar digambarkan sebagai musuh orang Melayu.

Fitnah itu dihalalkan mereka semata-mata untuk memastikan orang Melayu tidak beralih sokongan kepada PAS dan PKR dalam pilihan raya umum akan datang.

Semua orang tahu bahawa keadaan politik semasa yang masih diselimuti kaum dan agama tidak "membenarkan" DAP bertanding di kawasan UMNO.

Kempen memomokkan DAP, Pakatan

Untuk memastikan UMNO mampu menolak cabaran PAS dan PKR dalam PRU ke-13, DAP perlu dimomokkan seburuk yang mungkin, walau pun para penyebar fitnah sedar bahawa fitnah itu dilarang dalam ajaran Islam, supaya pengundi dapat mengaitkan DAP dengan PAS dan PKR.

Dalam serangan media kawalan BN secara tanpa belas kasihan itu, tentunya ada seorang dua ahlinya melatah. Dalam apabila latah itu dibalas pula dengan latah kawan, ia menjadi modal UMNO-BN untuk memperluaskan sebaran berita palsu mereka.

Ini kerana UMNO-BN enggan menerima hakikat kebebasan, seperti kata-kata filosuf Voltaire, "Saya mungkin tidak setuju dengan apa yang anda katakan, tetapi saya akan bermati-matian pertahankan hak anda untuk berkata demikian."

Latah Pakatan tidaklah kosong. Ia sering kembali ke meja rundingan juga. Semalam, para setiausaha agung dan wakil mereka sudah pun memulakan usaha. Esok pucuk pimpinan Pakatan pula akan menghalusinya lagi.

Berkongsi masalah sesama keluarga adalah perkara terbaik menghadapi 'ancaman luar' yang begitu rakus memainkan sentimen sensitif, terutamanya agama, bagi mendapat secalit tinta undi rakyat.

Dalam sidang media bersama semalam, Pakatan yang diterajui DAP, PAS dan PKR bersetuju untuk bersama-sama menangani kemelut 'hudud' yang dicetus UMNO-BN secara bermuafakat dan demokratik.

DAP mempunyai garis fahamannya iaitu demokrasi sosial, yang banyak persamaan dengan keadilan Islam yang dibawa oleh PAS, termasuk melalui gagasan negara berkebajikan, manakala idealisme PKR dicetuskan melalui keadilan sosial.

Memang ada perbezaan antara mereka, namun banyak pula persamaan yang memang selaras dengan keperluan dan kehendak rakyat yang mahu keluar dari cengkaman UMNO-BN.

Menghadapi realiti sebenar

Rakyat Malaysia perlu bangun dari tidur dan lari dari ceramuk kata-kata auta BN, menggantikan permainan busuk dengan perkara yang lebih penting untuk rakyat.

Emosi dan sentimen yang dibangkitkan media kawalan BN tidak akan membantu rakyat keluar dari cengkaman ekonomi seharian.

Apakah latah melatah politik dapat menyelesaikan masalah-masalah rakyat seperti berapa banyak duit ada dalam poket, simpanan dalam bank, bagaimana mahu bayar bil, bayar cukai perkhidmatan, bayar cukai pendapatan, dan mungkin perlu dibayar cukai GST, atau adakah gaji akan dinaikkan, elaun ditambah, bonus diberi, atau sekadar di takok lama tetapi harga barang dan perkhidmatan semakin melambung?

Adakah hubungan harmoni antara kaum, bebas berbual dan makan bersama, tertawa dan senyum bersama, duduk berbincang hal-hal keluarga dan masyarakat; adakah semua ini mahu dihancurkan kerana isu-isu emosi yang cuba disebarkan oleh UMNO dan BN?

Baik buruknya sistem negara telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, dalam banyak soal termasuk hubungan sosial, agama, budaya dan sebagainya. Apa-apa cubaan untuk merosakkannya, tidak memberi apa-apa faedah kepada individu dan masyarakat.

Dan dalam usaha itulah Pakatan, walau digoncang hebat musuh politik, masih teguh melangkah mempertahankan kepentingan rakyat, mengamalkan dialog terbuka untuk rakyat, dan memasang iltizam mengubah corak pemikiran lapuk rakyat yang selama ini dihantui BN.

Kepentingan rakyat Malaysialah yang sedang dan patut ditumpukan BN, bukannya tuduh menuduh yang membawa kepada kebencian, masalah perkauman, atau keciciran dari landasan gawat ekonomi.

Tetapi oleh kerana UMNO dan BN seperti sengaja mahu lari dari tanggungjawabnya, maka pilihan rakyat kini tertumpu kepada Pakatan.

Caranya jelas, iaitu menyemak kembali manifesto yang masuk dek akal, yang mana kebanyakannya ada di dalam Buku Jingga – hasil daripada penelitian masalah yang realistik yang dihadapi rakyat dan kemudian di bawa oleh Pakatan dengan perbincangan dan diskusi yang bersifat demokratik sesama komponen Pakatan, untuk kesemua rakyat Malaysia, tidak kira bangsa, agama, atau wadah perjuangan yang mana satu.

Tidak mengapa jika BN meniru apa yang terkandung di dalam Buku Jingga itu asalkan ianya dilihat jujur oleh rakyat. Pakatan tidak kedekut idea, walau pun tidak diberi peruntukan beratus juta ringgit untuk mengupah konsultan media antarabangsa. Asalkan rakyat yang mendapat faedah, BN boleh meniru apa sahaja idea dari Pakatan.

Jujur atau tidak BN itu tidaklah sepenting mana. Yang penting ialah apa yang rakyat tuntut dapat diberikan dan dilaksanakan. – Roketkini.com

Bekas eksekutif minta Obama naikkan cukainya

Posted: 28 Sep 2011 12:00 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



MOUNTAIN VIEW, Amerika Syarikat (AS) - Seorang bekas eksekutif firma Google, Dough Edwards meminta Presiden AS, Barack Obama menaikkan cukai pendapatannya.
Dia membuat pertanyaan itu semasa Obama meneyrtai acara syarahan berjudul Meletakkan Rakay Amerika Kembali Bekerja anjuran rangkaian sosial Linkedin di Muzium Sejarah Komputer sini kelmarin..
Insiden itu berlaku apabila bekas eksekutif Google, itu bertanya kepada Presiden berkenaan: "Tuan Presiden bolehkah anda menaikkan cukai saya?"
Edwards yang mengakui dia tidak perlu bekerja kerana sudah cukup kaya, mengemukakan soalan tersebut ketika Obama menghadiri satu majlis anjuran laman jaringan sosial LinkedIn di Lembah Silikon di sini.
Dia mencelah ketika Obama berhujah bahawa golongan terkaya di AS patut membayar lebih banyak cukai bagi membantu membiayai program pekerjaan bernilai AS$447 bilion (RM1.4 trilion) untuk membantu rakyat AS yang menganggur mendapatkan pekerjaan walaupun pemimpin-pemimpin Parti Republikan mengecam dasar Obama itu kerana ia akan menjadikan AS sebagai sebuah negara kebajikan.
Bosan mendengar syarahan Obama, Edwards tiba-tiba bangkit lalu berkata: "Saya tidak bekerja, saya bermula daripada bawah bersama Google dan kini saya hidup agak mewah," kata lelaki itu.
"Saya yang memilih untuk menganggur. Soalan saya ialah bolehkah anda menolong menaikkan cukai saya?"
Edwards kemudian memberitahu wartawan bahawa beliau tidak pernah bertemu dengan Obama tetapi diundang ke majlis berkenaan oleh seorang rakan yang memiliki hubungan dengan Parti Demokrat yang dianggotai Obama.
Obama memberitahu Edward bahawa dia mengecapi kejayaan sekarang kerana terdapat seseorang yang telah melabur dalam sistem pendidikan AS. - AFP

Parlimen tak boleh bubar sebelum bajet lulus

Posted: 27 Sep 2011 11:59 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA, 28 Sept: Bajet 2012 yang dibentangkan sebelum pembubaran parlimen dianggap tidak sah dan perlu dibentangkan semula sekiranya parlimen dibubarkan sebelum bajet tahunan tersebut tidak diluluskan terlebih dahulu.

Demikian menurut Pensyarah Fakulti Undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa, Profesor Dr Aziz Bari (gambar) hari ini.

Menurutnya proses pembentangan bajet tahunan itu perlu diluluskan terlebih dahulu dalam persidangan yang sama dimana proses tersebut akan memakan masa lebih sebulan.

"Bila bajet dah dibentangkan, ia harus diselesaikanlah sehingga diluluskan dalam persidangan parlimen itu.

"Kalau bajet belum lagi diluluskan tetapi PM dah bubarkan parlimen, bajet tersebut boleh dianggap tidak sah dan bajet baru perlu dibentangkan semula dalam persidangan parlimen selepas pilihan raya dijalankan," kata Dr Aziz yang juga dianggap sebagai pakar perlembagaan.

Beliau juga memberitahu pembentangan bajet tidak boleh dibuat ketika parlimen sudah dibubarkan.

"Kalau parlimen sudah bubar, lagilah tak boleh bentangkan bajet, macamana nak bentangkan bajet sedangkan pada masa itu parlimen dah bubar, dianggap tak wujud," kata beliau lagi.

Pembentangan bajet yang dijadualkan pada 7 Oktober ini perlu dibahaskan oleh Ahli-ahli Parlimen terlebih dahulu sebelum undian untuk meluluskan bajet dibuat dalam mesyuarat ketiga, penggal keempat bagi Parlimen ke-12 yang hanya berakhir pada 1 Disember ini.

Sebelum ini, beberapa pemerhati politik menjangkakan PRU 13 bakal diadakan pada bulan Oktober ini atau beberapa hari selepas Bajet 2012 dibentangkan.

Rata-rata pemerhati politik turut menganggap bajet kali ini merupakan bajet pilihan raya bagi memancing undi pengundi dalam PRU 13 yang pertama kali diterajui oleh Najib.

harakahdaily/-

Pengebom gereja Indonesia suspek paling dikehendaki

Posted: 27 Sep 2011 11:49 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

JAKARTA - Pengebom berani mati yang menyerang sebuah gereja, Ahad lalu dan menyebabkannya terbunuh serta mencederakan 28 yang lain didakwa tersenarai sebagai suspek paling dikehendaki di Indonesia, menurut polis, semalam.

Ahmad Yosepa Hayat, 31, atau Ahmad Urip dipercayai terlibat dengan serangan berani mati di negara itu, kira-kira lima bulan lalu.

Jurucakap polis, Anton Bachrul Alam berkata, ujian cap jari dan DNA menunjukkan Ahmad adalah ahli kumpulan Jemaah Ansharut Tauhid (JAT) yang diasaskan oleh pemimpin kumpulan militan, Abu Bakar Bashir.

Abu Bakar telah dijatuhi hukuman 15 tahun penjara, Jun lalu selepas disabitkan bersalah kerana membiayai kumpulan pengganas yang merancang serangan terhadap negara Barat dan pemimpin politik.

sinar harian/-

Kuota Bumiputera: Najib ikut kata Soi Lek?

Posted: 27 Sep 2011 11:41 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 28 Sept: Adakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengikut kata Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek berhubung penghapusan kuota ekonomi?

Berucap pada Khazanah Megatrends Forum 2011 di sini semalam, Najib memberi peringatan bahawa kuota Bumiputera akan digugurkan satu hari nanti, tetapi menegaskan kerajaan harus terus membantu bakat-bakat terbaik kaum itu bagi memastikan wujudnya persekitaran bisnes yang berdaya saing.

Beliau berkata Model Baru Ekonomi (MBE) menggalakkan tindakan afirmatif berdasarkan meritokrasi dan 'kita harus menggalakan hak Bumiputera'.

Sementara itu, Soi Lek meminta kerajaan mementingkan keupayaan merit dan bukannya kuota dalam memastikan perkongsian tulen antara bumiputera dan bukan bumiputera mencapai matlamatnya.

Ini kerana, jelasnya dalam perniagaan di kebanyakan sektor seperti pembinaan, peniaga bumiputera lebih banyak mendapat kelebihan berbanding bukan bumiputera.

Katanya, perkembangan itu tidak sihat dan memerlukan perhatian serius daripada kerajaan kerana jika ia berterusan, peniaga bumiputera tidak akan mampu disaingi oleh pihak lain yang lebih layak.

Beliau berkata demikian selepas perasmian Kongres Ekonomi Cina bertajuk Peranan Masyarakat Cina Mencapai Sasaran Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) di sebuah hotel di ibu negara pada 14 Ogos tahun lalu.

Sila rujuk:
1. Kenyataan Datuk Seri Najib Razak: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-kuota-akan-dibuang-tapi-bumiputera-tetap-dibantu/

2. Kenyataan Chua Soi Lek: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm

harakahdaily/-

Persiapan sambut jemaah haji sedang rancak

Posted: 27 Sep 2011 11:32 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Segala persiapan untuk menyambut ketibaan jemaah haji Malaysia bagi musim haji tahun ini berjalan rancak dengan pelbagai langkah diambil bagi menjamin keselesaan sepanjang tempoh mereka menjalankan ibadah di Madinah.

Pegawai Operasi Haji di Madinah Shahrunnajmi Basharuddin berkata pengurusan Tabung Haji sudah mula memantau tempat penginapan, selain membuat persediaan rapi dalam urusan pelbagai aspek lain seperti penyediaan pusat rawatan serta perancangan dari segi program ziarah dan penyediaan makanan untuk bakal-bakal haji.

Beliau berkata lebih separuh daripada 28,000 jemaah haji Malaysia tahun ini akan berada di Madinah terlebih dahulu sebelum mereka berlepas ke Mekah untuk mengerjakan umrah dan haji.

"Lebih 200 petugas Tabung Haji, yang terdiri daripada petugas dari Malaysia dan penduduk tempatan, sudah bersiap sedia di sini untuk membantu para jemaah haji sepanjang tempoh mereka berada di sini," katanya kepada kumpulan petugas media Tabung Haji di Madinah.

Kumpulan pertama 450 jemaah haji Malaysia akan tiba di sini pada khamis kira-kira pukul 5.30 pagi waktu tempatan, diikuti kumpulan kedua pada kira-kira pukul 3 petang.

Shahrunnajmi berkata semasa berada di sini bakal haji Malaysia akan ditempatkan di Hotel Al-Haram, Hotel Safa Safer, serta Hotel Movenpick, dan mereka akan dibawa mengikuti program ziarah di lapan lokasi yang disediakan.

Beliau berkata selain petugas haji, bakal haji juga akan dibantu oleh sukarelawan dari kalangan 65 penuntut Malaysia yang melanjutkan pelajaran di sini dalam menyempurnakan program ziarah.

"Tahun ini juga pihak Tabung Haji mengadakan kursus khas untuk dijalani oleh para sukarelawan ini bagi memantapkan sumbangan mereka dalam membantu para jemaah menunaikan ibadah di sini," katanya.

Beliau berkata aspek penyediaan makanan buat jemaah pula diserah kepada pihak TH Global yang sudah membawa kumpulan chef dari Malaysia khusus untuk menyediakan makanan yang memenuhi citarasa rakyat Malaysia di Madinah.

Ada juga antara bahan mentah yang terpaksa dibawa dari Malaysia bagi memastikan makanan yang disediakan memenuhi kehendak jemaah, katanya.

Shahrunnajmi berkata selain itu sebuah pusat rawatan untuk jemaah juga disediakan di bangunan Alauddin di sini, yang merupakan ibu pejabat pengurusan haji jemaah Malaysia di Madinah.

Kumpulan media kemudiannya dibawa melawat bilik penginapan bakal haji di Madinah, yang semuanya terletak berhampiran Masjid Al-Nabawi, yang merupakan masjid kedua termulia selepas Masjidil Haram di Mekah.

Antara yang dilawati petugas media dengan diiringi pengurus zon 1 Tabung Haji Rosli Chin ialah bilik yang luas dan selesa di Hotel Movenpick, yang terletak bersebelahan dengan Masjid Al-Nabawi.

- Bernama

Campak nenek dalam kolah

Posted: 27 Sep 2011 11:25 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KAWAL...anggota polis berkawal di rumah mangsa, semalam.

KAJANG: Seorang nenek bukan saja ditikam di leher, tetapi kepalanya turut dihentak dengan objek keras sebelum tubuhnya diseret dan dicampakkan dalam kolah bilik mandi di rumahnya di Kampung Pasir Baru Peringkat, Jalan Sungai Lalang di sini, semalam.

Pembunuhan kejam itu dipercayai bermotifkan samun, tetapi jumlah kerugian belum diketahui berikutan polis belum dapat menemubual keluarga mangsa yang masih trauma.

Mayat mangsa, S Danaletchemee, 64, ditemui berlumuran darah oleh anak keempatnya sebaik lelaki berusia 36 tahun itu pulang daripada kerja pada jam 12 tengah hari.

Menantu mangsa, N Murugan, 35, berkata dia dimaklumkan mengenai kejadian oleh isterinya dan bergegas ke rumah ibu mentuanya itu dari tempat kerjanya.

Menurutnya, sebaik tiba, isterinya K Yasotha, 35, memberitahu abang iparnya, K Krishnan, 36, menemui mayat mangsa berlumuran darah dalam bilik mandi.

"Krishnan memberitahu leher ibu saya ditikam manakala kepalanya dihentak dengan sesuatu. Mungkin ibu mentua dibunuh di dalam biliknya sebelum diseret ke bilik air," katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Murugan berkata, sebelum mayat mangsa ditemui, Krishnan sangsi dengan keadaan pintu pagar dan rumah yang tidak berkunci selain terkejut melihat ruang tamu dan bilik berselerak.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata polis menerima panggilan telefon daripada keluarga mangsa pada jam 1 tengah hari memaklumkan seorang warga emas ditemui mati di dalam tandas.

Katanya, siasatan awal mendapati mangsa disamun dan ditikam di leher selain terdapat kecederaan akibat dihentak objek tumpul di dahi.

"Polis percaya jenayah ini dilakukan lebih daripada seorang suspek. Pasukan forensik tidak menemui sebarang kesan umpilan pada pagar dan pintu rumah berkenaan dan ini menunjukkan suspek mungkin mengenali mangsa kerana jenayah dilakukan terancang.

"Polis turut menemui parang yang dipercayai digunakan suspek untuk membunuh mangsa di dapur manakala sebilah pisau ditemui di dalam laci rak di dapur yang siap dicuci," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Ab Rashid berkata, polis turut menemui kesan darah mangsa dari kawasan bilik tengah hingga ke dapur dan dipercayai suspek mengheret mangsa untuk ditelungkupkan dalam kolah air selepas dibunuh.

Katanya, pasukan forensik sudah mengambil kesan cap jari pada senjata berkenaan dan polis akan merakam keterangan keluarga mangsa dalam masa terdekat.

"Mayat mangsa sudah dihantar ke Hospital Serdang (HS) untuk bedah siasat dan polis mengklasifikasikan kes terbabit sebagai bunuh dan akan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK)," katanya.

Beliau meminta orang ramai yang melihat kelibat individu mencurigakan di kawasan rumah mangsa sebelum kejadian supaya menghubungi balai polis berhampiran untuk memberikan maklumat.

Harian Metro

Militan, pasukan keselamatan India bertempur, enam maut

Posted: 27 Sep 2011 11:14 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SRINAGAR, India 28 Sept. – Tiga anggota pasukan keselamatan India dan tiga ahli militan terbunuh dalam satu pertempuran berbalas tembakan di daerah Kashmir, semalam.

"Pertempuran tersebut bermula kelmarin dan berterusan sehingga semalam.

"Tiga militan, dua anggota polis dan seorang tentera maut dalam kejadian tersebut," kata seorang pegawai polis. – AFP

Nahas dua kereta api bawah tanah di Shanghai

Posted: 27 Sep 2011 11:00 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -




afp
PARA penumpang berjalan di sebuah terowong bawah tanah selepas nahas kereta api di Shanghai semalam.


BEIJING - Kira-kira 245 orang cedera apabila sebuah kereta api di dalam terowong bawah tanah merempuh belakang sebuah lagi kereta api di Shanghai selepas satu sistem isyarat gagal berfungsi semalam.
Menurut laman Shanghai Metro, sistem lampu isyarat itu gagal berfungsi selama 30 minit sebelum perlanggaran tersebut berlaku di stesen Lao Ximen.
Agensi berita Xinhua menyatakan para pengurus memutuskan untuk mengawal kereta api itu melalui telefon oleh kakitangan stesen bawah tanah berbanding dengan menggunakan isyarat elektrik.
Seorang kakitangan perubatan menyatakan sebanyak sepuluh buah hospital merawat 245 orang kerana mengalami kecederaan di kepala, tulang retak dan luka.
Namun, katanya, tiada penumpang yang mengalami kecederaan serius. Menurut laman Shanghai Metro lagi, kira-kira 500 orang menggunakan perkhidmatan dua buah kereta api semasa kejadian berlaku pada pukul 2.40 petang.
Sejumlah anggota bomba, pasukan perkhidmatan perubatan kecemasan dan pemeriksa keselamatan bergegas ke tempat kejadian.
Perkhidmatan kereta api digantung di sembilan buah stesen ekoran kejadian itu. - Dpa

Bacalah Al-Quran

Posted: 27 Sep 2011 09:39 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Abdullah bin Mas'ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala.

Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf." (Riwayat Tirmizi)

Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda, "Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (HR Muslim)

"Perumpamaan orang Mukmin yang membaca Al-Quran, adalah seperti bunga utrujjah, baunya harum dan rasanya lazat; orang Mukmin yang tidak membaca Al-Quran, adalah seperti buah kurma, baunya tidak begitu harum,

tapi manis rasanya; orang munafiq yang membaca Al-Quran ibarat sekuntum bunga, berbau harum, tetapi pahit rasanya; dan orang munafiq yang tidak membaca Al-Quran, ia tak ubah seperti buah hanzalah, tidak berbau dan rasanya pahit sekali." (HR Bukhari)

Allah berfirman: "Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelummnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami". (Surah Asy Syuura ayat 52)

Allah berfirman: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal." (Surah Al Anfaal ayat 2)

Allah berfirman: "Dan apabila dibacakan Al Qur'an, maka dengarkanlah dengan baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat". (Surah Al A'raaf ayat 204)

tazkirah/-

Tragedi cuci revolver

Posted: 27 Sep 2011 09:29 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SUGUL...isteri Syaiful Nizam cuba ditenteramkan saudara-maranya di Hospital Kajang, malam tadi. Gambar kecil, Syaiful Nizam Zamaluddin. FOTO: Ghazali Bujang

KUALA LUMPUR: Malang tidak berbau bagi seorang anggota polis berpangkat konstabel yang bertugas di bahagian rondaan tugas am apabila peluru terakhir dalam revolver .38 miliknya menyebabkan dia parah di kepala.

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 7.50 malam itu, mangsa, Syaiful Nizam Zamaluddin, 24, sedang mengosongkan revolver selepas tamat bertugas.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata ketika mangsa sedang membersihkan revolver, lapan anggota lain sedang memerhatikannya menghala revolver ke arah bawah di hadapan setor senjata.

"Dengan tiba-tiba mereka terdengar bunyi tembakan dan nampak keadaan mangsa dalam keadaan parah.

"Mangsa tertembak di bahagian kanan kepala sebelum peluru tembus keluar dari atas kepalanya," katanya ketika ditemui di Hospital Kajang, di sini.

Beliau berkata, peluru berkenaan adalah yang terakhir dalam revolver mangsa dan kejadian berkenaan dipercayai adalah kemalangan.

Katanya, anggota berkenaan sudah berkhidmat lebih daripada dua tahun di IPD Kajang dan tidak mempunyai sebarang masalah.

Menurutnya, mangsa yang berasal dari Kampung Baru Air Panas, Kuala Lumpur, baru saja berkahwin dan isterinya kini hamil tujuh bulan.

Sehingga ini, katanya, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenalpasti punca sebenar kejadian.

metro/-

Australia pandang enteng Malaysia

Posted: 27 Sep 2011 09:15 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

TIM CAHILL disenarai dalam skuad Australia.

SYDNEY – Dua tonggak utama, Brett Emerton dan Harry Kewell tidak akan diturunkan Australia apabila menerima kunjungan Malaysia dan Oman untuk perlawanan persahabatan antarabangsa di tempat sendiri bulan depan.

Sebaliknya, jurulatih Australia, Holger Osieck membenarkan kedua-dua pemain itu beraksi untuk kelab masing-masing sehari selepas menentang Malaysia pada 7 Oktober.

Kata Osieck, beliau terpaksa memberi laluan kepada kedua-dua pemain untuk perlawanan pembukaan musim Liga A Australia yang mana Kewell bermain untuk Melbourne Victory dan Emerton di Sydney FC.

Bagaimanapun, beliau tetap akan memanggil pula pemain yang beraksi dalam Liga Perdana England iaitu Tim Cahill, Lucas Neill dan Mark Schwarzer.

"Tentunya orang akan menganggap tindakan ini tidak betul tetapi saya telah membuat kepu- tusan untuk memberi peluang kepada Harry dan Bret bermain dengan kelab baharu mereka," katanya.

Australia akan bertemu Malaysia di Canberra buat kali pertama dalam tempoh 20 tahun pada perlawanan persahabatan itu dan Oman empat hari kemudian di Sydney.

Australia dan Oman masih meneruskan cabaran melayakkan diri ke Piala Dunia 2014, manakala cabaran Malaysia ditamatkan Singapura lebih awal.

Australia menang perlawanan pertama Kumpulan D kelayakan Piala Dunia dengan menewaskan Thailand 2-1, diikuti Arab Saudi 3-1 awal bulan ini.

Kosmo

Tiada ulasan:

Nuffnang