Selasa, 21 Jun 2011

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Pantai maksiat di Port Dickson

Posted: 20 Jun 2011 11:39 PM PDT



Harian Metro 20 Jun 2011, PORT DICKSON: Biarpun berada di tempat tumpuan awam, segelintir pasangan remaja dikesan tidak segan silu melakukan adegan tidak senonoh di pantai berhampiran Batu 3, Bagan Pinang, di sini, sekali gus menimbulkan rasa tidak selesa pengunjung.

Malah, aktiviti berkelah di tepi pantai sepatutnya dijadikan medan mengeratkan hubungan kekeluargaan, namun pengunjung disajikan dengan adegan bercumbu pasangan kekasih. Bukan saja duduk berdua-duaan di kawasan terpencil dan gelap, namun pasangan terbabit berpelukan dan bercumbu.

Tinjauan Metroplus mendapati kebanyakan mereka bukan saja berkunjung dan melakukan aktiviti tidak bermoral terbabit pada waktu siang, sekali gus membawa pada waktu tengah malam sehingga awal pagi di persisiran pantai mahupun di dalam kereta.

Penduduk tempatan mendakwa, kebanyakan pasangan berusia 20-an termasuk pelajar kolej swasta dari daerah ini mahupun negeri lain selalu berkunjung ke situ antara jam 5 petang hingga ke awal pagi.

Pengunjung, Nourzita Hamidon, 34, berkata dia tidak selesa berkelah dengan keluarga apabila melihatkan aksi melampau segelintir pasangan yang dipertontonkan kepada kanak-kanak.

"Mereka bukan saja beraksi dengan liuk badan yang memalukan, malah turut berpakaian tidak sopan hingga memperlihatkan alur dada dan punggung ketika duduk bersama pasangan.

"Malah, anak-anak pernah bertanya mengenai cara pemakaian mereka yang terdedah dan kelakuan sumbang pasangan terbabit," katanya.

Katanya, sejak kawasan jalan pantai itu dinaik taraf dengan kemudahan letak kereta, ia sering dipenuhi kenderaan yang berhenti khususnya malam minggu, sekali gus pengunjung lain merakamkan adegan manja pasangan kekasih di dalam kenderaan.

Seorang lagi pengunjung dikenali sebagai Harun, 42, berkata kawasan berkenaan kadangkala tidak sesuai dijadikan lokasi kunjungan mereka yang sudah berkeluarga kerana khuatir adegan tidak senonoh itu dilihat kanak-kanak.

Katanya, pihak bertanggungjawab perlu melakukan pemantauan dan rondaan berterusan bagi membendung gejala itu yang semakin berleluasa dan mengundang rasa tidak senang di kalangan pengunjung.

http://www.hmetro.com.my/articles/Pantaimaksiat/Article/

Dah 17 tahun orang Jelebu tak dapat bekalan elektrik

Posted: 20 Jun 2011 08:24 PM PDT





17 TAHUN HIDUP DALAM GELAP.


Sinar Harian 21 Jun 2011, Ulu Jelebu, N.Sembilan - Sepasang suami isteri bersama 10 anak mereka terpaksa bergelap selama 17 tahun berikutan tidak mendapat bekalan elektrik sejak mula menetap di pendalaman Kampung Ulu Jelebu, dekat sini.

Lebih malang lagi, pasangan terbabit terpaksa menanggung sejumlah kos bagi membeli karbaid, minyak tanah, lilin serta ubat nyamuk setiap bulan bagi menerangi rumah di malam hari selain mengelak serangan nyamuk.

Norhayati Johari, 40, berkata, dia dan suaminya, Radzuan Halim, 49, membelanjakan RM20 sebulan untuk membeli karbaid, RM32 beli minyak tanah dan kira-kira RM30 dihabiskan membeli lilin serta ubat nyamuk.

Menurutnya, ubat nyamuk terpaksa dipasang sepanjang hari dan sekali pasang ia memerlukan tiga lingkaran ubat nyamuk bagi mengelakkan diserang nyamuk.

"Saya dan suami sudah puas mengadu masalah ini kepada pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung, namun sehingga kini masih tidak tahu apakah tindakan yang diambil," katanya ketika ditemui di rumahnya pada sesi lawatan Timbalan Yang Dipertua Pas Jelebu, Nor Anif Selamat.

(Kisah sebelum ini , DAH 50 TAHUN MERDEKA, ORANG JELEBU GUNA PAM TANGAN UNTUK BEKALAN AIR di http://orangklawang.blogspot.com/2011/04/tok-rais-tak-pandang-pun-jelebu.html )

Norhayati yang mempunyai anak berusia antara 22 tahun hingga 3 tahun berkata, sebelum ini, dia pernah dijanjikan sebuah generator bagi membekalkan tenaga elektrik ke rumahnya, namun sehingga kini masih tiada.

Dia berkata, meskipun banyak pihak menghulurkan bantuan kepadanya, dia masih belum menerima bantuan perabot dan hiasan rumah seperti yang dijanjikan oleh sebuah stesen radio.

"Sebelum ini, mereka pernah berjanji untuk menghias rumah, mengecat dan memberikan perabot untuk kegunaan bilik tidur. Perkara itu dinyatakan sendiri kepada saya dan anak-anak. Apa yang saya sedih, anak-anak saya sudah berharap, namun sehingga kini sudah dua tahun, janji tinggal janji.

"Saya tidak kisah kalau mereka tidak mahu menghulurkan bantuan seumpama itu, tetapi janganlah berjanji dengan anak-anak saya. Saya kasihan kepada mereka kerana saban hari bertanyakan perkara itu," katanya.

Menurutnya, selain masalah bekalan elektrik, rumah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang didiami sejak 15 tahun itu turut usang dan mengalami banyak kerosakan.

"Dinding rumah sudah dimakan anai-anak manakala cermin tingkap tertanggal selain struktur binaannya uzur," katanya.

Norhayati yang bekerja menjual kuih di Titi terpaksa menanggung keluarga bersendirian setelah suaminya disahkan menghidap kencing manis sejak tiga tahun lalu dan kini hanya menghabiskan masa di rumah.

Norhayati berkata, suaminya tidak boleh bekerja kerana sering kali pitam. Sebelum ini, dia bekerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah sekolah dekat pekan Kuala Klawang.

Dia berkata, pendapatannya sehari menjual kuih tidak menentu dan itu menyukarkannya membesarkan anaknya.

"Setiap seorang anak saya memerlukan kos sara hidup sebanyak RM200 sebulan termasuk menyediakan makan dan keperluan sekolah mereka," katanya.

Dalam pada itu, Norhayati turut memohon agar jalan menuju ke rumahnya diturap bagi mengelakkan jalan tanah merah itu berlecak apabila musim hujan. Aduan mengenai perkara itu turut dibuat, namun masih tiada tindakan.

"Setiap kali dia dan suaminya membuat aduan, acap kali menerima jawapan yang sama iaitu hanya keluarganya sahaja menetap di kawasan berkenaan sekali gus tidak membolehkan kami menerima bekalan elektrik.

"Saya difahamkan kalau mahu memasang lampu jalan atau bekalan elektrik di rumah, kawasan berkenaan perlu mempunyai bilangan rumah yang banyak," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9212217.asp

Tiada ulasan:

Nuffnang