Ahad, 22 Mei 2011

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[The Malaysian Insider] Penang gives RM25,000 to landslide victims

Posted: 22 May 2011 08:15 AM PDT

GEORGE TOWN, May 22 – Penang will give RM25,000 to the 25 victims of the Hulu Langat landslide yesterday which claimed 16 lives.

Nine others survived the landslide at the Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa at Batu 14, Hulu Langat in Selangor.

“Although it is not a lot, it is moral support for the families of those who died and survived so that they can persevere through this tragedy,” Penang Chief Minister Lim Guan Eng said in a statement.

The Selangor government has also given RM1,000 to each of the families of the victims and is looking to offer them other help.

The federal government will give RM10,000 to each of the families of the victims.

(More......)

【星洲日报】廉价组屋住垃圾虫 ‧ 电梯也变垃圾房

Posted: 22 May 2011 03:33 AM PDT

Lokasi: Pangsapuri Seri Pagi, Seri Kembangan

Pada hari Jumaat yang lalu, Ahli Parlimen Serdang Saudari Teo Nie Ching bersama Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Seri Kembangan Saudara Ean Yong Hian Wah, Pengerusi JKKK Seri Kembangan Saudara Liew Yen Fatt serta ahli-ahli Majlis MPSJ telah menghadiri suatu sesi dialog dengan penduduk-penduduk Pangsapuri Seri Pagi di Seri Kembangan. Antara masalah yang dikemukakan oleh para penduduk pangsapuri termasuk sampah-sarap bertaburan di merata-rata tempat, hampir 70 peratus daripada 218 unit di pangsapuri ini telah disewa kepada buruh asing di mana mereka tidak menjaga kebersihan tempat sekeliling dan suka terus membuat sampah dari tingkat atas sehingga membahayakan keselamatan penduduk-penduduk yang berjalan kaki di kawasan terbuka yang tiada perlindungan bumbung.

Ahli Parlimen Serdang Sudari Teo Nie Ching berkata buat masa ini masalah sampah-sarap yang bertaburan tidak dapat ditangani oleh Badan Pengurusan Bersama/ Joint Management Body (JMB) kerana undang-undang yang sedia ada tidak memberi JMB dan pihak berkuasa tempatan seperti MPKj dan MPSj sebarang kuasa untuk menyaman individu yang membuang sampah di merata-rata tempat di kawasan pangsapuri. Undang-undang yang sedia ada juga tidak mengariskan bilangan maksimum individu yang dibenarkan untuk menghuni dalam setiap unit pangsapuri sehingga sesetengah pemilik unit menyewa unit mereka kepada ramai penyewa pada masa yang sama. Di samping itu, pihak Badan Pengurusan Bersama juga tidak diberi kuasa untuk memungut bayaran penyelenggaraan yang tertunggak dari para penghuni sehingga ada di antara pihak pengurusan pengsapuri yang kekurangan kewangan untuk mengadakan kerja-kerja pembersihan dan penyelenggaraan pangsapuri.

为了安全起见不少居民喜欢将摩哆和脚车停放在自家门前。(图:星洲日报)

居民指斯理巴基组屋问题一箩箩,尤其是垃圾问题。(图:星洲日报)

焦点地区:沙登斯理巴基

(雪兰莪‧沙登21日讯)沙登斯理巴基(Sri Pagi)廉价组屋乱丢垃圾情况严重,垃圾虫连走廊、草场、路旁、水槽等无一不放过,就连电梯也成了垃圾房!

当地居民指出,该组屋共有218个单位,其中70%屋主将单位出租给外劳,以致租屋内住了多达6个国籍的住户。

外劳随处抛垃圾

居民指出,由于人多复杂,加上外劳卫生意识较差,因此喜欢随处抛垃圾,不时来个高空抛物,除了垃圾外,连可致命的砖块也曾从高楼落下。

据了解,电梯内的垃圾也散落一地,尤其星期六日连续两天休假无人打扫,星期一的电梯内犹如“垃圾房”完全不能使用。

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang