Ahad, 24 April 2011

DUN PENGKALAN KUNDOR

DUN PENGKALAN KUNDOR


LAWATAN KERJA KALI KE-2 KG. KUBANG PALAS.

Posted: 23 Apr 2011 09:06 AM PDT

22 APRIL 2011- Majlis Ramah Mesra bersama penduduk kampung sempena lawatan kerja ke mukim padang terap telah diadakan di masjid Kubang Palas selepas solat jumaat. Majlis yang dikendalikan dengan kerjasama Ahli Parlimen Padang Terap dan juga Ahli MKK serta jawatankuasa Masjid.
Lawatan kerja kali ini bertujuan menjelaskan isu tanah yang berkaitan dengan kg. ragut dan kaeng yang mula diketengahkan oleh Kerajaan Negeri.Daripada hasil aduan yang telah disuarakan oleh peneroka tanah mendapati,status tanah terbabit tidak dapat diberi hak milik kepada peneroka berikutan perjanjian yang temeterai antara badan kerajaan dan sebuah syarikat ketika pentadbiran dulu.

Tanah Pdg. Ragut seluas kira-kira 300 hektar yang melibatkan hampir 600 peneroka mula menjadi perhatian hasil daripada beberapa aduan yang dibuat mengenai pemilikannya.

Kini masalah yang disuarakan mula dibincangkan didalam mesyuarat mingguan exco bagi mempercepatkan proses pemilikan tanah.

Yb Phahrolrazi didalam ucapannya menyebut, masalah pdg ragut dianggap 80 peratus selesai dlam usaha kerajaan mengambil semula tanah daripada syarikat sebelum diagihkan kepada pemohon yang layak. 
Pihak peneroka juga perlu mewujudkan satu jawatankuasa bagi merujuk sebarang maklumat pemohon dan menyelesaikan sebarang masalah kecil sebelum pengagihan tanah dibuat,ujarnya.

Katanya lagi sambil mengingatkan sebarang penerokaan tanah yang menjadi rizab kerajaan perlulah dielakkan supaya masalah sama tidak berulang. Ini kerana tanah rizab negeri kedah semakin berkurangan daripada had 1/3 tanah negeri yang perlu disimpan oleh setiap negeri bagi menghindarkan sebarang ketidaktentuan alam sekitar.

Turut hadir Ahli Parlimen Padang Terap YB Nasir Zakaria serta beberapa agensi dalam majlis ramah mesra bersama Exco Negeri Kedah di Masjid Kubang Palas.
Mengenai Tanah Kaeng pula,Kerajaan Negeri sedaya upaya meneliti punca masalah dan akan bertindak segera.

Tiada ulasan:

Nuffnang