Rabu, 13 April 2011

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


"Carpet Bombing" mampukah PR bertahan?

Posted: 13 Apr 2011 07:01 AM PDT

1. Memasuki pusingan kedua dalam kempen pilihan raya Sarawak - yang dianggap paling sengit dalam sejarahnya - sokongan pada BN dijangka bertambah merosot walau pun segala kekuatan dan keupayaan seluruh jentera Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat ditumpukan dan diturunkan ke Serawak

2. Menurut sumber yang boleh dipercayai dan analisis politik yang dilakukan,  Barisan Nasional bakal hilang banyak kerusi yang dimenangi dalam PRN ke 9 pada tahun 2006 yang lalu.

3. Sekali pun Barisan Nasional dengan angkuh menyatakan bahawa mereka mendapat sokongan padu di luar bandar dan pendalaman namun kajian terkini menunjukkan semakin ramai yang berpaling tadah

4. Anda tentu tahu, sekali pun Barisan Nasional seperti biasa  dimana pada pecutan terakhir mereka telah dihidu akan menggunakan strategi 'carpet bombing' melalui pengumuman projek segera dan pemberian imbuhan pilihan raya terutamanya di kawasan bandar dan wang saku kepada penduduk pendalaman, namun Pakatan Rakyat telah mengingat rakyat dan pengundi Serawak agar tidak menggadai prinsip demi perjungan mengubah nasib mereka dan anak cucu mereka.

5. Pemantauan NGO pengkaji "kepercayaan politik" Zentrum Future Studies yang mendapati sokongan masyarakat luar bandar kepada BN merosot dari 80 kepada 61 peratus. Menurut presiden Zentrum, Abu Hassan Hasbullah, di kawasan luar bandar, sokongan terhadap parti pemerintah turut menyusut dari 65 kepada 38 peratus sahaja.

6. Justeru, jika Pakatan mampu mempertahankan dan menangkis serangan terakhir BN, termasuk kedatangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri, sejarah akan berlaku di Bumi Kenyalang.

Tiada ulasan:

Nuffnang