Jumaat, 18 November 2011

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


NILAI KEJAYAAN

Posted: 18 Nov 2011 11:12 AM PST

Assalamualaikum ..

Tahniah saya ucapkan kepada anak-anak yang telah mencapai keputusan cemerlang dalam UPSR yang diumumkan Khamis lalu. Kepada yang tidak berjaya, adik-adik masih ada waktu untuk terus meningkatkan usaha bagi memperolehi lebih kecemerlangan.

Sebagai anak Terengganu, saya amat bangga apabila negeri saya sekali lagi mengekalkan rekod cemerlang dalam keputusan UPSR – sekaligus muncul sebagai negeri terbaik dalam tempoh sebelas tahun berturut-turut – satu pencapaian yang di luar jangkaan dan sewajarnya dibanggakan.

Lihat sedikit analisis mengenai keputusan tersebut. Daripada 22,801 calon yang menduduki UPSR tahun ini, seramai 3,548 peratus atau 15.6 peatus telah mencapau keputusan 5A.

Ini sudah tentu merupakan pencapaian yang baik apabila ia menunjukkan peningkatan sebanyak 0.2 peratus berbanding apa yang telah dicapai tahun lalu.

Bagi saya, kejayaan tidak datang bergolek. Perjuangan untuk memperolehi kejayaan tidak hanya bermodalkan dengan air liur semata-mata. Banyak pihak yang berkait dengan kejayaan ini. Selain anak-anak yang gigih berusaha dan ditambah dengan petua-petua tertentu, maka guru dan ibu bapa juga turut memainkan peranan.

Kerajaan pula telah menyediakan peruntukan yang besar saban tahun bagi memastikan rakyat memperolehi pendidikan yang sempurna. Kejayaan dalam UPSR itu adalah satu bukti betapa usaha kerajaan kita selama ini telah menampakkkan hasil.

Terima kasih saya ucapkan kepada guru yang banyak menyumbang bakti dan tidak pernah mengalah dalam memikul tanggungjawab bagi mencapai kejayaan tersebut.

Jika dilihat pada riak wajah murid yang berjaya dan guru yang menjayakannya, saya percaya perkembangan seperti ini amatlah sihat dan wajar diteruskan.

Hubungan silaturrahim yang akrab antara guru dan murid dengan ibu bapa sebenarnya mampu memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan seseorang pelajar.

Sebagai seorang pemimpin, saya sentiasa mengikuti dengan dekat perkembangan pendidikan anak-anak kita di sekolah. Saya berhubung rapat dengan Jabatan Pelajaran serta pihak sekolah untuk mengikuti perkembangan anak-anak kita.

Saya berhaap, kejayaan yang dicapai melalui UPSR dan peperiksaan lain wajar diteruskan dan ditingkatkan pada masa akan datang.

Sesungguhnya persaingan dalam mencapai kejayaan dalam pendidikan ini adalah satu perkara yang sihat, kerana ia akan menuntut kita agar bekerja dengan lebih kuat bukan sahaja bagi mengekalkan kejayaan tetapi juga meningkatkan kecemerlangan.

Itulah cabaran apabila berjaya dan saya berharap ianya akan dipikul dengan penuh semangat oleh semua pihak – kerajaan, guru, pelajar dan ibu bapa sendiri – mudah-mudahan kejayaan akan sentiasa memihak kepada kita.

Insya'Allah.

Tiada ulasan:

Nuffnang